Levegő Munkacsoport;négyes metró;Budapesti Közlekedési Központ;autóbusz-pályaudvar;Etele tér;

2014-01-30 06:15:00

Rettegett BKV-járatok

Ma egyeztetnek információink szerint az őrmezőiek és a BKK képviselői arról, hogy a négyes metró átadása után milyen buszközlekedés lenne elfogadható a mintegy 8000 fős városrészben. Utóbbiak ugyanis félnek, mert mintegy 15 busz fogja kiszolgálni a kelenföldi metrót az őrmezői oldalról. Ez jelentős zaj- és levegőszennyezettséggel jár. A Budapesti Közlekedési Központ szerint viszont nem kell aggódni, nem lesz nagyobb a belső utak forgalma, mint jelenleg.

Több mint 5500 visszajelzést kaptunk azzal kapcsolatban, hogyan tervezzük átalakítani a budapesti buszközlekedést a négyes metró áprilisi átadása után - válaszolta lapunk érdeklődésére a Budapesti Közlekedési Központ.  Őrmező lakossága viszont aggódik, a városrészre tervezett buszvégállomás miatt. Azt mondják: "a BKK vezérigazgató-helyettese októberben még arról biztosította őket egy lakossági fórumon, hogy a 4-es metró állomása fölött csak egy ideiglenes helyi buszjárat fog üzemelni.

Ehhez képest ma már 15 járatról van szó." Ez igaz? Miért változott a terv? - kérdeztük a BKK-tól. Válaszukban ezt írták: a korábbi elképzelések szerint a gazdagréti és a budaörsi buszok az új végállomástól a Péterhegyi úton át a lakótelep közepén áthaladó Neszmélyi utat vették volna igénybe, de azóta találtak kedvezőbb megoldást.

A lakótelepen kívül - a Balatoni út, Boldizsár utca, meghosszabbított Péterhegyi út által körülvett területen - elhelyezkedő autóbusz-pályaudvart egyrészt a Balatoni út felől, másrészt a most épülő Péterhegyi úton, vagyis a lakótelep épületeit elkerülve érik majd el a buszok. Felhívták a figyelmet: az októberi lakossági fórumon azt vállalták, hogy a lakótelep belső útjain, a Menyecske utcában és a Neszmélyi úton összességében nem halad el több busz, mint jelenleg - plusz-mínusz 10 százalék -, s ezt be is tartják.

Az alapvető problémát az okozza, hogy a metróvonal ideális végpontja az agglomerációban, Budaörs térségében lenne, de ehhez a szükséges források  nem állnak rendelkezésre. A környező lakóterületek (például Gazdagrét, Budaörs, XXII. kerület egyes részei) lakosságának pedig biztosítani kell a metróra való átszállást, indokolatlan kerülő útvonalak nélkül - írta a BKK. Ezért nem tartható fenn a metró elindulása után, hogy a buszjáratok zöme továbbra is a Móricz Zsigmond körtér és környékéig közlekedjen.

Értelmetlennek tartják azt is, hogy az agglomeráció lakosságát hosszú kerülő útvonalon az Etele térre szállítsák. Mindezek figyelembe vételével döntöttek úgy, hogy a belvárosba tartó utasok számára a Kelenföld vasútállomás őrmezői oldalán alakítják ki az autóbusz-végállomást.

Információink szerint a BKK és az őrmezeiek ma tartanak megbeszélést. A helybéliek attól félnek, hogy ha sikerül is úgy megvalósítani a közlekedést, ahogy most a Budapesti Közlekedési Központ állítja, akkor is érintik a lakótelepet a buszok a Balatoni út felől, a Boldizsár utca sarkánál, s rendkívül hátrányos a megnövekvő forgalom, amely nemcsak veszélyes a környék lakosaira és gyermekeire nézve, de a zaj- és a levegő szennyezettség is rontja a  lakhatási körülményeket.

A Levegő Munkacsoport számításai szerint 15-20 százalékkal nőhet a környék légszennyezettsége. Ez főleg olyan időszakokban lehet kritikus, amikor egyébként is rossz a levegő Budapesten, mint például tegnap, amikor elrendelték a szmogriadó tájékoztatási fokozatát. (Ilyenkor kötelező érvényű rendelkezések még nincsenek, a lakosságot önkéntes korlátozásra kérik.) Budapest közlekedési központja szerint viszont nem jelent környezeti terhelést a lakótelepnek az új buszvégállomás.

Az M4-es metró indulása a felszínen naponta százezrek megszokott utazási szokásait módosítja. A tervek szerint mintegy 40 autóbusz-, 4 villamos- és 3 trolivonalon kell jelentős változásra számítani.