kampány;média;jobboldal;Századvég Gazdaságkutató Zrt.;Simicska Lajos;

2015-03-31 07:03:00

Birodalom a kampányra

Még a héten megteheti nagy bejelentését egy új jobboldali médiacsoportról a Századvég Gazdaságkutató Zrt., melynek portfóliójában elsőként a kegyvesztetté vált Magyar Nemzet pótlásaként újraszabott Napi Gazdaság lép piacra. Hamarosan azonban a Habony Árpádhoz köthető véleményportállal is "erősíthet" az új fideszes médiabirodalom. A kormánypártok számára hatalmas a tét: visszaszerezni híveiket a 2018-as kampányra.

Nem a hagyományos jobboldali-konzervatív értékek átörökítése lebeghet a Fidesz vezetésének szeme előtt a Simicska Lajos ellenében építgetett médiabirodalommal, hanem, a "pillanat uralásának" jegyében leginkább a 2018-as kampány. Lapunk információi szerint legalábbis a bázisát rohamosan vesztő kormánypárt a kockázat nagyságát fölmérve tervez lépéseket, miután az M1 a jelek szerint nem váltja be a hozzá fűzött reményeket. Így mégis inkább új médiumokra, mint a kormány üzeneteit "hatékonyan" közvetítő orgánumokra támaszkodnának a csalódott Fidesz-szavazók visszahódításában.

Továbbra is jelentős stratégiai veszteségként tekintenek ugyanis a pártban a Magyar Nemzet kiesésére, elsősorban is a lap olvasóinak elvesztésére, akiket a várhatóan május elején induló új Napi Gazdasággal céloznának meg. A lap sorsáról, és más lehetséges új médiumok indításáról még a héten bejelentést tehet a tulajdonos Századvég-csoport - állítják forrásaink. Valószínűnek tűnik, hogy Liszkay Gábor, a Magyar Nemzet Simicskával szembekerült volt főszerkesztője lesz a Napi főszerkesztő-tulajdonosa, helyettese pedig a szintén ex-nemzetes Csermely Péter. A portfólió részeként indulhat el heteken belül a Habony Árpád miniszterelnöki tanácsadóhoz köthető Via.hu közéleti véleményportál is, melynek a hvg.hu információi szerint a fővárosban már szerkesztősége is van. A Heti Válasznak a domaint és a Via.hu Médiaügynökséget tulajdonló Csúri Ákos újságíró azt mondta, nagyszabású tervei vannak, és befektetőkkel tárgyal, de nem kívánt reagálni arra, hogy a Habony-Győri páros szerez-e majd tulajdonrészt a cégben. A Nézőpont-tulajdonos Győri Tibornak ugyanis közös holdingcége lehet a tanácsadóval, mely ernyőként fogná össze az új, fideszes médiabirodalmat, de azt nem tudni, hogy abban az átalakított Napi Gazdaság is helyet kapna-e, vagy csak a teljesen friss médiumok. A nyilvánosan elérhető céginformációk alapján egyelőre nem jegyeztek be céget sem Habony, sem Győri neve alatt, viszont a tervek között, mint megírtuk, szerepel egy új rádió, egy Heti Válaszhoz hasonló lap, és egy üzleti portál is.

Nem borúlátó az OMSZ
Eddigi botrányos működése ellenére nem mondott le a kormányoldal a közmédiáról sem, sőt utalnak jelek arra is, hogy a közeljövőben "ideológiailag" gatyába ráznák. A jelentősen átalakított állami csatornákat mind tartalmi, mind pedig szereplőgárda szempontjából uralja a kormányoldal - még az időjárás-jelentések frontján is. A napokban kifejezetten a közmédia szerepét tárgyaló új blogot indított az MTVA Médiahorizont blog néven, melynek egyik fő szerzője a Duna Tv programigazgatója. Daru Gábor a minap arról írt, ha a televízió alapvetően tömegmédium, akkor nem az a kérdés, hogy "az időjós fel tud-e pörögni élő adásban óránként többször a közmédia csatornáján". Pedig éppenséggel lehetne, miután az M1-en látható előrejelzések több kérdést is felvetetnek, így például, hogy az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ) vajon "kiesett-e" az állami média piksziséből. Az OMSZ lapunknak adott válaszai szerint egyáltalán nem, bár munkatársaik közül jelenleg valóban csak Tóth Tamás látható az M1-en. Csonka Tamás, Reisz András - akivel lapunk 12. oldalán olvashatnak interjút - és Üveges Zoltán keretszerződése év végén jár le, ám az MTVA legutóbb januárban hosszabbította meg szerződését az OMSZ-szal, amely szerint ennek ellenére továbbra is jó a viszonyuk az állami médiával.