kormány;EU;finanszírozás;kartell;Autópálya építés;M4-es autópálya;

2015-04-04 07:23:00

Megdőlt a kartellvád, Brüsszel hárított

Az Európai Bizottság (EB) nem fogalmazott meg kartell gyanút, miközben megtagadta az M4-es autópálya-építés uniós finanszírozását - tudta meg a 444.hu. A kormány mégis erre hivatkozva állíttatta le nagy hirtelen az építkezést, így az ügy mögött más ok keresendő. A beruházást nemzeti forrásából kell(ene) befejezni, ám ennek nincs meg a fedezete a költségvetésben. A kivitelezők perre mehetnek.

Nem kartell gyanú miatt tagadta meg Brüsszel az M4-es autópálya szakasz építésének támogatását- írta meg a 444.hu. Márpedig Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter és Seszták Miklós fejlesztési miniszter kedden erre hivatkozva adtak utasítást az építkezés azonnali leállítására. Már akkor többen arra következtettek, hogy az unióra mutogatás csak ürügy. Nem zárható ki, hogy az M4-es leállítása az Orbán-Simicska háború egyik mellék hadszíntere, hiszen a Simicska Lajos érdekeltségi körébe tartozó Közgép az Abony-Fegyvernek közötti 30 kilométeres szakasz egyik kivitelezője. Ezt a feltételezést erősítheti, hogy amikor kiderült, az unió nem ad pénzt a projektre, így azt sem vizsgálta, hogy van- vagy sem kartell gyanú, Csepreghy Nándor fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkár már arról beszélt, hogy nem is hivatalosan, csak szakértői szinten jelezte Brüsszel a magyar kormánynak ezt a feltételezést. Ennek ellentmond portál kérdésére Sophie Dupin de Saint Cyr, a bizottság szóvivői szolgálatának munkatársának válasza: „A tenderezést nem kérdőjeleztük meg”.

Sokkal valószínűbb, hogy szakmai okokból mutatott piros lapot Brüsszel. Például azért, mert megalapozatlannak, túlzónak találta a magyar forgalmi előrejelzéseket az M4-esen. Visszatetsző volt Lázár János, Miniszterelnökséget vezető miniszter kirohanása az építők ellen és fenyegetőzése szigorú szankciókkal a kartell gyanú beigazolódása esetén, ugyanis 2013-ban Jávor Benedek a PM európai parlamenti képviselője felvetéseire válaszolva az akkori fejlesztési miniszter Németh Lászlóné és Miniszterelnökség akkori államtitkára, Lázár János is kifogástalannak találta a tendert. Nem sokallták a kilométerenként átlagosan 3,8 milliárd forintos árat sem.

Egy ágazati szakember, a Népszavával közölte, a megállapodásban lehet olyan kitétel, amely bizonyos esetekben lehetővé teszi a tender kiírójának az építkezés leállítását. Erre akkor van lehetősége, ha a szerződés vagy annak egy része jogszabályba ütközik. Ha ez nem áll fenn, akkor a kárfelelősség azt terheli, aki leállította a beruházást. Az Európai Bizottság (EB) 444-nek küldött válaszából kiderült, a kartell gyanú csak ürügy volt, semmi alapja.

A kormány tavaly decemberben az eredeti 110 milliárd forintos beruházási összeget több, mint bruttó 163 milliárdra emelte, ami 53 milliárd forintos drágulást jelentett.

Az uniós támogatás elmaradása miatt nemzeti forrásból kell megépíteni, ám erre a költségvetésben nem látni a fedeztet - nyilatkozta a Népszavának Varjú László, a DK alelnöke. A kormánynak vagy máshonnan kell átcsoportosítani erre a célra, vagy adót kell emelnie. Márpedig ezt az utat mindenképpen be kell fejezni, mert a 4-est halálútnak is nevezik az autósok, annyi rajta a súlyos baleset. Az M4-es semmiképpen sem maradhat torzó - emelte ki Varjú László.

Akárhogyan is alakul a beruházás leállításának sorsa, az eddig elvégzett munkákat a megrendelőnek, az államnak ki kell fizetnie. Egy esetleges, a kivitelezők által indított kártérítési per elvesztése pedig újabb milliárdokat jelenthet.

Úgy tetszik, az M4 szakasz építésének leállításához vezető nyomok eltakarítása is megkezdődött. A legutóbbi szóvivői tájékoztatón az autópálya témában megnyilatkozó Lázár János arra hívta fel a figyelmet, hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezetőjét már leváltották. Ez a cég szerződött az érintett 30 km-es útszakaszra is az öt kiválasztott céggel.