díjkiosztó;Pécs;POSZT;

2015-06-13 22:03:00

Vidnyánszky vetélytárs nélkül nyert a POSZT-on (Fotó!)

Furcsa körülmények között nyerte meg a Nemzeti Színház Isten ostora című előadása az idei POSZT fontosabb díjait. A zsűri úgy ítélte a legjobbnak a Vidnyánszky Attila által rendezett produkciót, és ráadásul még a legjobb rendezés díjával is jutalmazta, hogy közben a tizennégy beválogatott produkcióból öt visszalépett a versenyből.

A magyar színházi élet kettészakadt – jegyezte meg keserűen Páva Zsolt, Pécs polgármestere az idei Pécsi Országos Színházi Találkozó szombat esti gálaestjének végén. A város, mint házigazda és a fesztivál többségi tulajdonosa hallgat és türelmes – tette hozzá, de a jelenlegi helyzeten mégis változtatni kell – jegyezte meg. A polgármester szerint lesz egy évük ahhoz, hogy a következő fesztivált úgy előkészítsék, hogy jó szívvel, jó lélekkel, meg is tudják rendezni. A jelenlegi feszült helyzetet egyébként jól jellemezte a legjobb zene és legjobb hangzásvilág díjával jutalmazott Rozs Tamás megjegyzése, aki azt mondta „ a fisz, mindenhol fisz”. Ezzel arra utalt, hogy nem csak a kaposvári Szigorúan ellenőrzött vonatok című előadásban zenélt, hanem a versenyből visszalépett „e föld befogad avagy SZÁMODRA HELY” című produkcióban is. Utóbbi az Örkény Színház előadása és Rozs Tamás ezért a rendező Mohácsi Jánosnak és zenésztársának Kovács Mártonnak is megköszönte a díjat, természetesen a kaposvári alkotótársakat sem kihagyva. 

Mint ismert, korábban mivel Csáki Judit kritikus nem került be a zsűribe az Örkény Színház, bár lejátszották az előadásaikat, de két produkciójukat visszaléptették a versenyből és ugyanígy járt el a Szputnyik és a Stereo Akt társulat is. És ez még nem volt elég, hiszen mivel Törőcsik Mari a Nemzeti Színház Brand című előadásának egyik szereplője épp annak a produkciónak a kezdése előtt lett rosszul, amelyet a zsűri nézett volna, az alkotók utólag úgy döntöttek, hogy szintén visszaléptetik a versenyből. Az abszurd sorozatnak még nem volt teljesen vége, hiszen a szintén beválogatott békéscsabai Koldusopera egyik szereplője, Kara Tünde egy hete lett rosszul egy próbán, válságos állapotba került, de a színház úgy döntött, hogy nem pótolják őt, de a versenyből sem léptetik vissza az előadást, hanem Kara Tünde szerepét a súgó olvasta be, illetve az egyik általa előadott dalt videofelvételről vetítették be.

Ez a dolog egyik része, a másik magának a zsűrinek az összetétele, a korábbi botrányok miatt a testületben végül kritikus nem került be. A Magyar Színházi Társaság és a Magyar Teátrumi Társaság végül abban egyezett meg, hogy négy-négy tagot delegál a zsűribe. Ám amikor kiderült, hogy a jobboldalhoz köthető Magyar Teátrumi Társaság mások mellett Balázs Pétert, a szolnoki színház igazgatóját, Blaskó Balázst, az egri teátrum direktorát és Ókovács Szilvesztert a Magyar Állami Operaház főigazgatóját küldi a zsűribe, akkor a Magyar Színházi Társaság több jelöltje – Enyedi Éva dramaturg és Nagy Fruzsina tervező – nem óhajtott velük egy testületben ítélkezni. Helyettük Vörös Róbert dramaturg, Alföldi Róbert rendszeres alkotótársa és Nagy Viktória tervező került be a zsűribe. Az említetteken kívül a Magyar Teátrumi Társaság képviseletében Keserü Katalin művészettörténész zsűrizett, a Magyar Színházi Társaság képviseletében pedig az említetteken kívül Venczel Vera színész és Vincze János rendező került be a bírálók közé. A szombat esti díjkiosztó előtt a testület elnökét Venczel Verát kérdeztük volna a szavazás részleteiről, de nem akart nyilatkozni.

Mindenesetre eléggé furcsa, hogy Vidnyánszky Attila előadása úgy nyerte meg a legfontosabb elismeréseket, hogy gyakorlatilag nem is volt ellenfele, hiszen a díjra esélyes vetélytársak a versenyben vagy nem is indultak, vagy időközben kikerültek a ringből. Különösen fájdalmas a Nemzeti Színház Brand című előadásának kisesése a versenyből, hiszen a legjobb rendezésre méltán pályázhatott volna Zsótér Sándor, a színész díjakra pedig Trill Zsolt, Törőcsik Mari, vagy Trokán Nóra. Sokan azt feltételezték, hogy mivel botrány kísérte az Újvidéki Színház Bánk bánját nem kap díjat, meglepetésre viszont a Gertrudiszt játszó Kriszán Szilvia elnyerte a legjobb női főszereplő díját, teljesen jogosan. Ha azonban egy pillanatra az abszurd körülmények ellenére mégis komolyan vesszük a versenyt, felvetődik, miként lehetséges, hogy a Miskolci Nemzeti Színház Erdély-Tündérkert című előadása díj nélkül maradt, hiszen ha csak a színészi teljesítményeket nézzük Harsányi Attilának, Zayzon Zsoltnak, vagy Györgyi Annának is kijárt volna egy-egy díj.

Nagy a baj!

Ami magát a Pécsi Országos Színházi Találkozót illeti, nyugodtan kijelenthetjük, hogy most tizenöt év után ebben a formában tovább nem folytatható. A POSZT annyira átpolitizálódott, annyira elvesztette a szakmai presztízsét, hogy ezáltal teljesen válságba került, pedig egy országos, komolyan vehető, szakmai mustára nagyon is szükség lenne.  Kérdésessé vált, hogy érdemes-e ragaszkodni a POSZT-hoz, érdemes-e a megmentéséért szurkolni. Ahol az egyik zsűritag, színházigazgató az újvidéki Bánk bán politikai üzenetét kéri számon, ahol az egyik válogató elmondhatja, hogy neki bizony nagyon tetszett az újvidéki Bánk bán, de a jelenlegi magyar politikai környezetbe szerinte nem való, akkor szerintem itt már nagyon nagy a baj. A szombat esti díjkiosztó gálaest programjában az Orient című békéscsabai zenés színházi produkció részletei szerepeltek az elmúlt években több fontos pozíciót is birtokló Fekete Péter rendezésében. Előző nap a színház előtt hatalmas molinók jelentek meg hirdetve az előadást és a békéscsabai színház nyári vendégjátékait. Azt hiszem ezek a molinók jelképesnek is tekinthetők, azt jelzik, hogy a Magyar Teátrumi Társaság egyre inkább elfoglalta a színházi találkozót és az is lehet, hogy már készül egy új, a teátrumi társaság közeli stáb, hogy átvegye a fesztivált működtető kft-t is. Azt hiszem, Vidnyánszky Attila boldogsága sem felhőtlen, nem hiszem, hogy ilyen előzmények és körülmények között akart tarolni a POSZT-on. Mindenestre most sikerült. Az útból szinte mindent eltakarítottak.    


A XV. PÉCSI ORSZÁGOS SZÍNHÁZI TALÁLKOZÓ ELISMERÉSEI

A szakmai zsűri díjai:

Legjobb előadás: Isten ostoraRendező: Vidnyánszky Attila, Nemzeti Színház, Budapest

Legjobb rendezés: Vidnyánszky AttilaIsten ostora, Nemzeti Színház, Budapest

Legjobb női főszereplő: Krizsán SzilviaBánk bán, Újvidéki Színház

Legjobb férfi főszereplő: Pálffy TiborMeggyeskert, Tamási Áron Színház, Sepsiszentgyörgy

 Legjobb női mellékszereplő: Csonka Ibolya, Szigorúan ellenőrzött vonatok, Csiky Gergely Színház, Kaposvár

 Legjobb férfi mellékszereplő: Kelemen József, Szigorúan ellenőrzött vonatok Csiky Gergely Színház, Kaposvár és Szalma Tamás, A Mester és Margarita, Csokonai Nemzeti Színház, Debrecen

 Legjobb látvány: Olekszandr BilozubIsten ostora, Nemzeti Színház, Budapest

 Legjobb zene és hangzásvilág:, Rozs TamásSzigorúan ellenőrzött vonatok, Csiky Gergely Színház, Kaposvár

 Különdíj: Wilhelm-dalok, Jel Színház, Magyarkanizsa

A szakmai zsűri a Legjobb jelmez és a Legjobb színpadi szöveg díját nem adja ki.

A színész zsűri díjai:

Legjobb férfialakítás:Horváth Lajos OttóIsten ostora, Nemzeti Színház, Budapest 

Legjobb női alakítás: Gubik PetraKoldusopera, Jókai Színház. Békéscsaba

A Fidelio díjai (a színész zsűri döntése szerint):

Legjobb 30 év alatti színésznő: Benedek Ágnes, Meggyeskert, Tamási Áron Színház, Sepsiszentgyörgy

 Legjobb 30 év alatti színész: Kónya-Ütő Bence, Meggyeskert, Tamási Áron Színház, Sepsiszentgyörgy

 A közönség zsűri díja:

 Meggyeskert, Tamási Áron Színház Sepsiszentgyörgy

A Színházi Dolgozók Szakszervezetének Básti Lajos díja:

Bajomi Nagy György, Vitéz Mihály, Weöres Sándor Színház, Szombathely

A Magyar Művészeti Akadémia Színházművészeti Tagozata által alapított alkotói díj:

Fehér László, Szigorúan ellenőrzött vonatok, Csiky Gergely Színház, Kaposvár