MNB;eladás;média;Magyar Nemzet;Origo;

2015-08-09 21:21:00

Az Origóért aggódik Simicska lapja

A VS.hu-t is kiadó New Wawe Productions Kft. az Origo legújabb kérője, a cég Matolcsy György rokonához köthető, a Magyar Nemzet szerint pedig eddig ők ajánlották a legtöbbet. Simicska Lajos napilapja szerint így a portál a Magyar Nemzeti Bank "unortodox intézkedéseit" is támogathatná. Eközben kihirdették a Nemzeti Kommunikációs Hivatal 25 milliárd forint keretösszegű reklámtenderének győzteseit: Rogán Antal szomszédja, és Szijjártó Péter barátja is a befutók közt van.

A VS.hu-t kiadó New Wave Production Kft. is versenybe szállt az Origóért, valószínűleg ők ajánlhatták a legtöbb pénzt a 4-5 milliárd forintra taksált portálért. A vállalat Matolcsy György rokonához köthető - írta a Magyar Nemzet. A portál részéről Szilágyi Dániel megerősítette az ajánlattételt. Simicska Lajos lapja ezután azt fejtegette, miért kellhet a New Wawe-nek a portál: úgy látják, egyrészt egyfajta fúzióval növelnék a két online újság látogatottságát, mert a tulajdonosok nem elégedettek a VS.hu adataival, noha az új főszerkesztő, Lebhardt Olivér olvasottság növekedést ígért posztja elfoglalásakor. Másrészt az Origót "a jegybank házi médiumává, de legalábbis az MNB unortodox intézkedéseit jobban támogató orgánummá" alakítanák: ezt a VS.hu-nál történt egyéb események is alátámaszthatják, például februárban a Rogán Antal Fidesz-frakcióvezetőnek kemény kérdéseket feltevő Keller-Alánt Ákost eltávolították a portáltól. A VS-t érő politikai ráhatásról az Átlátszó is írt: az országgyűlési választás idején és azt követően a kormánybarát attitűdre vonatkozó, egyre konkrétabb kérések érkeztek, amelyek a blog szerint Kerényi György főszerkesztő távozásához vezettek. Ekkor lett az egyébként Keller-Alántot is eltávolító Lebhardt a főszerkesztő.

A New Wawe-el együtt immár öt lehetséges Origo-vevőről tudunk, a listára legutóbb az RTL Klub került fel, a csatorna luxemburgi anyacége ugyanis sok fantáziát lát a portálban. Holló Gábor, a Hírkereső tulajdonosa is versenybe szállt: az üzletember Híreső Kft.-jének lenne is pénze az Origóra, hiszen évente csaknem 400 millió forintos nyereséggel fut. Piaci információk szerint Schmidt Mária Médiaháló Kft.-je is szívesen megvenné az Origót, ám a Terror Háza főigazgatója egyelőre nem nyilatkozott. Korábban olyan hírek is szárnyra kaptak, hogy Schmidt a Simicska médiumai közé sorolt Heti Választ is megvásárolná, de a vállalkozó minden ajánlatot elutasított. Simicska leszögezte: nem tesz ezzel gesztust Orbán Viktornak, egyik orgánuma sem eladó. Egy frissen alakult vállalkozás, a Brit Média Befektetési Kft. is ajánlatot tett a hírportálért. A cég néhány hete 40 millió forinttal szállt be a Klubrádióba, ügyvezetőjéről, Megyeri András Jonatánról pedig elterjedt, jó kapcsolatokat ápol Köves Slomóval, az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség (EMIH) vezetőjével. A Klubrádióról egyébként időközben az a hír járja, maga Orbán Viktor és körei szeretnék befolyásolni a baloldali médiumot, amelyet még a mainál is erőteljesebb antifasiszta irányvonallal a Jobbik ellen állítanának "hadrendbe".

Megírtuk: az erőteljes médiamozgolódás azután indult meg, hogy februárban már a nyilvánosság előtt is összerúgta a port Orbán és Simicska. Az újabb találgatások oka pedig az, hogy a Magyar Telekom június végén jelentette be, megválik teljes média-portfóliójától. A döntést hivatalosan azzal indokolták, hogy a német anyacég minden piacán profiltisztítást hajt végre. A Telekom minden megoldásra nyitott, de a legfőbb céljuk az, hogy a teljes Origo-csoport (a Life. hu, a Videa.hu, a Freemail, illetve a LifeNetwork és az OzoneNetwork tévécsatornák) új tulajdonoshoz kerüljön.

Kormányközeli befutók kommunikálhatnak
A HG 360 Reklámügynökség Kft.-re, a Trinity Communications Kft. és Young and Partners Kft.-re (Y&P) illetve a Mindshare Médiaügynökség Kft.-re bízzák az összesen 25 milliárd forintos keretösszegű állami hirdetéseket - erősítette meg a korábbi értesüléseket Nobilis Kristóf az M1-en. A Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKH) vezetője korábban azt mondta, ez csak az "első kapu": a szerződések aláírása után minden állami médiaköltést megversenyeztetnek a három győztes között. A Trinity és a Y&P tulajdonosa Kuna Tibor, akit Szijjártó Péter a 444-nek adott interjújában közeli barátjának nevezett. Kuna a Fidesz-frakció kabinettitkára is volt 2003-2008 között. A Trinity a múlt héten nyerte el a Szerencsejáték Zrt. 2,8 milliárdos médiatenderét is, korábban pedig a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) kommunikációs feladatait vette át 21,5 millió forintért. A HG 360 tulajdonos-ügyvezetője, Csetényi Csaba a Pasa Parkban él, mint Rogán Antal Fidesz-frakcióvezető és Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter. A vállalat viszi a bevándorlásellenes plakátkampányt, illetve az "a magyar reformok működnek" kampányt is, összesen mintegy 900 millió forintért. A Mindshare a New York-i központú GroupM tagja, 2010 óta ritkán indul közbeszerzéseken.