OMSZ;helikopter;légimentés;

2016-08-03 07:07:00

Bizonytalan pilóták, bizonytalan légimentés

Az utóbbi évek fejetlensége után ma már biztos, hogy a kormány végleg feladta álmait az egységes nemzeti helikopterbeszerzésről. 2013-tól tavaly nyárig az a hír járta, hogy közös nemzetközi pályázattal akarják megoldani a kiöregedett honvédségi és rendőrségi gépek cseréjét, valamint a légi mentők lejáró bérleti szerződésének folytatását. Azóta a rendőrök vettek öt használt gépet, a katonák utoljára Hende Csaba miniszter tavaly szeptemberi távozása előtt hallották, hogy lesz pénz az igényeikre, a múlt pénteken pedig biztossá vált, hogy a légi mentés is külön oldja meg a saját beszerzését.

A most megjelent kormányhatározat az Országos Mentőszolgálatot (OMSZ) bízta meg a pályázat kiírásával, ami azért érdekes, mert tavaly ősszel még a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. kapta ezt a feladatot, csak a kiírást januárban váratlanul visszavonták. Akkor a balatonfüredi, budaörsi, debreceni, miskolci, pécsi, sármelléki és szentesi légibázisokon működő mentőhelikopterek új bérleti szerződését akarták megkötni 2 évre, majd további háromszor egy évre, ami alatt viszont már vételi jogot is tartalmazott volna a bérlet. A törölt közbeszerzés miatt gyorsított eljárásban kellett meghosszabbítani egy évvel a március közepén lejárt bérleti megállapodást a gépek tulajdonosával, az osztrák Helikopter Air Transport GmbH nevű céggel.

Az új kormányhatározat alapján a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. nemcsak nem lesz kiírója az új tendernek, de valójában a megszüntetését készítik elő. A szöveg ugyanis azon túl, hogy 15 évre szóló megállapodást vár, egyben „üzemanyag-ellátással együtt történő (wet-lease alapú)” bérlésről beszél. A Népszava érdeklődésére az egyik legtapasztaltabb hazai mentőhelikopter pilóta úgy magyarázta ennek jelentését, hogy valójában üzemben tartó céget keresnek. A Légimentőket ugyan 2005-ben az OMSZ hozta létre és a helikopteres mentés biztosítása azóta is állami feladat, Rács Tamás szavai alapján ezeknek a gépeknek a bérbeadása mindenhol a világon kereskedelmi célú tevékenység, vagyis a pályázatra kereskedelmi légitársaságok jelentkezhetnek majd. Az osztrák cég is - ahonnan már több mint tíz éve béreljük az EC135-ös típusú helikoptereket - ilyen kereskedelmi vállalkozás, amely több mint 30 gépet birtokol és ad bérbe, ezek közül 7 dolgozik Magyarországon. Léteznek hasonló céllal működő hazai cégek is, de nem biztos, hogy megfelelő gépparkkal rendelkeznek – vázolta a helyzetet a szakember.

A pilóták megszerették a kis gépeket és tartanak tőle, hogy egy nagyobb helikopterrel nehezebb dolguk lenne a városokban. A szentesi légibázison dolgozó Rács Tamás úgy fogalmazott, a hazai légi mentő pilóták átlagos életkora 56 év, a nemzetközi szabályok alapján pedig csak 60 éves korukig repülhetnek. A munkában tölthető néhány évre nem szívesen tanulnának meg egy új géptípust, de elküldeni sem lehet őket, mert nincs utánpótlás. Egy helikopter vezetői jogosítványt 4-5 millió forintért nem nehéz megszerezni – érvelt a pilóta, de ez még csak 50 óra repülési időt jelent, miközben ebben a szakmában ezer repült óra után engedik sérülttel felszállni a vezetőt. Szerinte azt is figyelembe kell majd venni, hogy ha nem olyan közeli céget választanak, mint az osztrák bérbeadó, akkor nem lesz elég a légibázisokra egy-egy gépet tervezni, mindenképpen szükség lesz legalább egy, de akár két tartalékra is, hogy meghibásodás esetén is el tudják látni a feladataikat az ország majdnem egész területén. Ausztriából másfél óra alatt Magyarországon van a cseregép, ha az eredeti komolyabb javítást igényel, de ez egy amerikai helikopternél több napot venne igénybe, ami rontaná a kieső területen balesetet szenvedők esélyeit a felgyógyulásra.

A hét gép bérlése most 1,5-2 milliárd forint évente, a teljes háttér biztosítása ennél minden bizonnyal többe kerül majd. Egyelőre nem tudni, ki nyer az üzleten, csak az látszik biztosnak, hogy a 11 éves Magyar Légimentő Nonprofit Kft. valakik szerint feleslegessé vált.

Megkerestük az Országos Mentőszolgálatot is, de kérdéseinkre először mindössze annyit írtak, hogy "válaszadásig szíves türelmét kérjük". Néhány perccel később újabb üzenetben tették hozzá, hogy "a közbeszerzési eljárás kiírásának előkészítése folyamatban van, annak részleteit a pályázat megjelenése után ismertethetjük". Szerettük volna megtudni, mikor várható a közbeszerzési pályázat kiírása, hiszen a kormány azonnali lépést vár, de erre nem kaptunk választ. Az azonban biztos, hogy szorítja az idő a mentősöket, hiszen a bonyolult tenderre elegendő időt kell hagyni a pályázóknak, ha pedig mégsem a mostani osztrák cég lesz a nyertes, meg kell szervezniük a pilóták és a szerelők átképzését is 2017 március 31-ig, amikor lejár a jelenlegi megállapodás.