Beírók;baleset;vasút;vizsgálat;Cegléd;

2017-01-03 19:24:00

Még vizsgálják a ceglédi vasúti baleset okát

Vizsgálja a Ceglédbercel-Cserő és Cegléd állomások között hétfő este történt vasúti baleset okát a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Közlekedésbiztonsági Szervezete (KBSZ).  

A KBSZ közleményében felidézi, hogy a Záhonyba tartó InterCity vonat nekiütközött az előtte haladó, Ceglédig közlekedő személyvonatnak. Az ütközés következtében egy ember súlyos, négy könnyebb sérülést szenvedett.

A helyszíni szemle, a tanúk meghallgatása és a mozdonyok adatrögzítőiből kinyert adatok alapján eddig azt állapították meg, hogy a személyvonat mozdonya a Budai út megállóhelyen műszaki hiba miatt leállt. A forgalom lebonyolításáért felelős személyzet úgy döntött, hogy a szerelvényt a személyvonat mögött közlekedő InterCity tolja be a 6,5 kilométer távolságra található Cegléd állomásra. Az InterCity "ráállt" a személyvonat végére, a "vonatbefolyásoló berendezést" a mozdonyvezetők mindkét vonaton olyan üzemmódba kapcsolták, amely legfeljebb csak 40 kilométer sebességet enged meg. Az InterCity az elromlott szerelvényt tolni kezdte Cegléd felé.

Mintegy 700 méter megtétele után - folytatódik az események felidézése - az InterCity vonat mozdonyvezetője abbahagyta a szerelvény tolását, és kissé lemaradt a személyvonat mögött. A személyvonat mozdonyvezetője az enyhén lejtős pályán megpróbálta a sebességhatár alatt tartani a szerelvényét, a "vonatbefolyásoló berendezés" azonban a 40 kilométer/órás sebesség elérését érzékelte, ezért automatikusan vészfékezést kezdeményezett. Amikor az InterCity vonat mozdonyvezetője észlelte az előtte lassuló vonatot, gyorsfékezést alkalmazott, ennek ellenére 33 kilométer/óra sebességgel nekiütközött a fékezés miatt már csak körülbelül 13 kilométer/órás sebességgel haladó személyvonatnak.

A helyszíni szemlével párhuzamosan a KBSZ vizsgálóbizottsága megkezdte a további adatgyűjtést. Tart a vonatok személyzete és a forgalomirányító személyzet közötti beszélgetést rögzítő hangfelvételek, illetve Cegléd állomás biztosítóberendezése által rögzített adatok beszerzése. Ezeket a következő napokban értékelik ki.

A vizsgálóbizottság a továbbiakban adatgyűjtést és elemzést végez, hogy megállapíthassa, milyen egyéb emberi és szervezeti tényezők járulhattak hozzá a baleset bekövetkezéséhez.

A KBSZ - amennyiben szükségesnek látja - biztonsági ajánlásokat fogalmaz meg a hasonló események megelőzéséért - olvasható a közleményben.