hulladék;üzemanyag;benzinár;jövedéki adó;MOL Nyrt.;

2017-03-29 07:22:00

Újra drágább lett az üzemanyagunk

Az elmúlt hónapok során a hazai üzemanyagok térségünkön belül kissé drágábbá váltak – derül ki a holtankoljak.hu adataiból. Ebben fontos, de nem kizárólagos szerepet játszott a jövedéki adó tavaly októberi emelése. Noha a sarc szombattól visszacsökken, ezzel térségbeli helyezésünk alig változik.

A magyar üzemanyagárak a térségben 2013-2014-ig kifejezetten magasnak számítottak. Ennek oka nem csak a több mint száz forintos, literenkénti jövedéki adó, illetve a rekord magas, 27 százalékos áfa volt, a jelenség mögött - szakértők szerint - a benzinkutak túlnyomó többségét ellátó Mol árpolitikája is felsejlett. Ebben az időszakban üzemanyag-turisták alatt egyértelműen a környező államokba átránduló magyarokat értették. Ráadásul a két alapvető üzemanyagfajta közül rendre a gázolaj bizonyult drágábbnak, ami különösen érzékenyen érintette a hazai költségvetést. Dízelt ugyanis olyan nemzetközi fuvarozók is használnak, akik nem, vagy csak nehezen tudják csak visszaigényelni a magyar állam által amúgy is egyre csökkenő mértékben biztosított összeget: inkább elmennek egy olyan államig, ahol olcsóbban tankolhatnak.

Annak ellenére, hogy se a jövedéki adó, se az áfa nem csökkent, az elmúlt évek során a hazai üzemanyagok az - elvben hasonló költséggel ellátható - környező államokhoz képest egyre olcsóbbakká váltak. Tavaly már volt olyan nap, amikor az örökös legalacsonyabb árunak számító Ukrajna után nálunk érte meg leginkább tankolni. A jelenségre szakértők se találtak kielégítő magyarázatot, hiszen a környező államokban nem történt ilyen mértékű adóemelés, ráadásul a forint még gyengült is.

Azóta viszont romlott a helyzet. A holtankoljak.hu adatközlésén alapuló kimutatásunk szerint Magyarország tegnap már a térségi középmezőnyhöz tartozott. Eszerint a környező országokkal összevetve nálunk a benzin most a negyedik legolcsóbb, vagyis az ötödik legdrágább. De az örökösen, legkedvezőbb árú Ukrajnán kívül mögénk sorolódott Románia is. Az ukrán benzin literenként továbbra is több mint 90 forinttal olcsóbb, de Románia is ránk ver vagy 20 forintot.

Magyarország e tekintetben a nálunk kissé olcsóbb Ausztriával, illetve a kissé drágább Szerbiával és Szlovákiával tartozik egy sávba. A legdrágább viszont Horvátország és Szlovénia, ahol literenként 25-34 forintot fizethet rá a magyar autós.

A gázolajunk „szokás szerint” ismét viszonylag drágább a benzinnél. E tekintetben a térségi sorban ismét miénk a dicstelen bronzérem: csak a szerb és szlovén kutak mérik drágábban a terméket. Az élbollyal tart Horvátország is. Utána jócskán leszakadva következik Románia, az elmúlt évek során rendre legdrágábbnak számító Szlovákia, a sokáig szintén drága, ellenben polgárainak nagyságrendekkel több fizetést biztosító Ausztria, valamint a - természetesen – itt is legolcsóbb Ukrajna. Kevéssé meglepő, hogy északkeleti szomszédunknál literenként több mint 130 forinttal olcsóbb a dízel. Ez azért továbbra is ösztönzi a célirányos szomszédolást. Egy-egy átruccanással viszont Ausztriában több mint hetven, Szlovákiában több mint harminc és Romániában is több mint húsz forintot foghatunk.

A holtankoljak.hu árösszehasonlítása amúgy 55 államot ölel fel. Eszerint Líbiában, Algériában és Egyiptomban néhány tíz forintért vehetünk benzint és gázolajat. Kuvait és Szaúd-Arábia után az Egyesült Államok is a legolcsóbbak közé tartozik. A hozzánk közeli államok közül Oroszország és Moldova is megelőzi Ukrajnát. A sorban a legdrágább Norvégia több mint félezer forintos literárakkal. A gázolajért viszont a listán szereplő államok közül a legtöbbet Izraelben kérik. Izland és Olaszország is az élbolyhoz tartozik. A holland kutakat inkább benzines, míg a svédeket inkább gázolaj-üzemű gépjárművel érdemes kerülni.

Nagyobb esés áprilistól

Mint arról korábban többször beszámoltunk, az üzemanyagot terhelő jövedéki adó „visszacsökkenése” okán szombattól a benzin mintegy hat, a gázolaj pedig közel 13 forinttal lesz olcsóbb. Számításunk szerint ezek a mértékek nem okoznának jelentős változást térségi üzemanyagár-helyezésünkön. Benzin tekintetében pont a most mögöttünk álló Ausztria szintjére kerülnénk, a gázolajársorrendben pedig Horvátországot beelőzve a harmadik legdrágább helyről a negyedik legdrágábbéra esnénk vissza.