Gulyás Erika;
Publicisztika;BKV;főváros;béremelés;
2017-04-08 07:07:00
„Elutasíthatatlannak tűnő ajánlatot” kaptak a BKV szakszervezetei - jelentette be szokásos tájékoztatóján Tarlós István pénteken: januárig visszamenőleg 10+5 százalékos béremelést kapnak. Erre egyelőre csak az ő szava a biztosíték, de az érdekvédőknek ez is elegendő volt ahhoz, hogy felfüggesszék a sztrájkkészültséget, így már biztos, hogy április 18-án nem lesz munkabeszüntetés a BKV-nál, a főváros tömegközlekedése akkor zavartalan marad. Az érdekvédelmi vezetőket a cég menedzsmentje egyelőre szintén szóban tájékoztatta az ajánlatról, aláírt megállapodás tehát egyelőre nincs.
Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke a Népszavát arról tájékoztatta, hogy jövő szerda estig kapják meg a közlekedési vállalat vezetőitől a beígért béremelés pontos tartalmát, hiszen most nem tudják, miből áll majd össze a 10 százalékos általános béremelés mellé kínált további 5 százalék, mekkora részt tesz ki például a cafetéria vagy a bérfelzárkóztatás a legkevesebbet kereső csoportok esetében. Jövő csütörtökön, a részletek ismeretében folytatják az egyeztetést.
A pénteki Budapestinfón Tarlós István a bejelentéshez azt is hozzátette, hogy az ajánlott béremelés fedezete rendelkezésre áll. Úgy fogalmazott: „a BKV saját és a főváros forrásait többszörösen átcsoportosítva izzadjuk ki” a pénzt. Állítólag tehát az idei béremeléshez az állam egyetlen fillérrel nem járul hozzá. A váratlanul megtalált pénzek felvetnek azonban néhány kérdést. Például azt, hogy mi történt március vége óta, amikor a főpolgármester még „hosszú levelet” írt Orbán Viktor miniszterelnöknek az önkormányzati szektor béremelése érdekében, mondván, hogy a főváros nem tudja biztosítani az ehhez szükséges forrásokat. A felvetésre, hogy milyen más feladattól vették el a hiányzó milliárdokat, a főpolgármester nem válaszolt, további érdeklődésünkre a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs vezetője pedig annyit mondott, Budapest költségvetésében vannak tartalékok.
A kérdésfeltevést sok minden indokolja, kezdve azon, hogy a Fővárosi Közgyűlés épp a héten fogadta el a két budapesti közlekedési cég: a BKV és a BKK 2017-es üzleti tervét. A Budapest portálon elérhető előterjesztés kissé nyakatekerten azt állítja: „ a tervezési premisszák a bérfejlesztés lehetőségét nem biztosították”, magyarul a BKV kasszájában egy fillér sem volt még szerdán, amit a dolgozókra fordíthattak volna. A szakszervezetek korábbi számításai szerint a közlekedési cég munkavállalóinak 2017-re elvárt 10 százalékos béremelése 6,5 milliárd forintba került volna, a megemelt bérfejlesztés nyilván ennél többet igényel, amiből egyelőre Nemes Gábor szerint 2 milliárd jöhet össze az 5 százalékos járulékcsökkentés miatt felszabaduló keretben és még sehol nincs a következő 2 éves emelés, amit az állami vállalatoknak megadott a kormány. Tarlós István kijelentette, ezekről hamarosan ismét megbeszélést folytat a miniszterelnökkel, aki szerinte nem közömbös a helyzet iránt.
A főpolgármester feladta Budapestet a kormánnyal szemben, hiszen korábbi ígéreteivel ellentétben mégis a fővárosiaknak kell összébb húzni a nadrágszíjat a BKV dolgozók béremeléséhez – reagált megkeresésünkre Horváth Csaba, a fővárosi közgyűlés szocialista frakcióvezetője. Korábban Tarlós István többször is arról beszélt, hogy a BKV bérfejlesztéséhez az államnak kellene forrást biztosítani és városházi forrásaink szerint a héten többször is tanácskozott erről Orbán Viktorral, ám úgy fest, hogy a miniszterelnök nemet mondott. Horváth Csaba emlékeztetett rá, hogy tavaly 750 dolgozó hagyta ott a BKV-t, az idén pedig 900 munkatárs helyezte letétbe felmondólevelét, és további 600-800-an gondolkodnak a távozáson, ami már működésképtelenséget jelentene, tehát lépni kellett. Vagy a szocialistáknak van igazuk és Tarlós nem ért el semmit, vagy a kormány titokban mégis kisegítette a budapesti önkormányzati vállalatokat, csak ezt nem akarja nagy dobra verni, mert fél, hogy sztrájkhullám indulhat el a hír nyomán a vidéki közlekedési és közmű cégeknél.
Alig néhány órával a béremelési bejelentés előtt adott ki közleményt az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ), hangsúlyozva, hogy egyetértenek Lázár János kancelláriaminiszter Kormányinfón elhangzott kijelentésével, amely szerint az ország vezetése nem teheti meg, hogy csak a fővárosnak és a BKV-nak segít, a vidéki önkormányzatoknak és közlekedési társaságoknak nem. Az EKSZ elnöke a közleményben sokadszor is arra emlékeztetett, hogy a közösségi közlekedés sehol a világon nem nyereséges vállalkozás, a működtetés költségeit a helyi önkormányzatok, a régiók és az adott ország kormánya arányosan megosztja egymással. Nemes Gábor azt sürgeti, a kabinet dolgozza ki ennek a tehermegosztásnak a magyar elveit.