Fidesz;törvény;plakát;

2017-05-04 07:05:00

Csak a kormány plakátolhat szabadon

Nagyon úgy néz ki, a levegőbe beszélt Kósa Lajos, amikor azt ígérte, hogy pártreklámok szabályainak tervezett szigorítása a "kormány hirdetéseit is érinti" majd.

Az ingyen vagy nagyon alacsony áron odaadott plakáthely üveggyöngynek minősül. A törvénymódosítás a Jobbiknak is segíthet, hogy kiszabadulhasson Simicska Lajos hálójából - így vezette fel Kósa Lajos fideszes frakcióvezető múlt héten, miért érzi szükségét a pártreklámokra vonatkozó szabályok szigorításának. Most már, hogy Kósa alpári szóleleményét idézzük, gúnyneve is van a jogi szüleménynek: „lex csicska”. A frakcióvezető magyarázata szerint a Fidesz azt akarja elérni, ne valósulhasson meg burkolt támogatás azzal, hogy a pártok piaci ár alatt kapnak plakáthelyeket.

Mikor mond igazat?

Mikor mond igazat?

Kósa eredetileg arról biztosította a nyilvánosságot, hogy a pártfinanszírozási törvényről benyújtott módosítás a kormány hirdetéseit is érinti. Ebből viszont adódhat az a következtetés, hogy - miközben a Fidesz folyton a Jobbikra mutogat - a kormány maga is igénybe vett kedvezményesen vásárolt hirdetési felületet. A Jobbik állítja, hogy a plakáthelyekért piaci árat fizetett Simicska Lajos cégeinek. A konkrét összeg azonban nem publikus. Schön Péter, a Jobbik gazdasági igazgatója nemrég a Népszavának azt nyilatkozta, hogy ez nem rajtuk múlik: „a piaci szokásoknak megfelelően a plakátcégek szerződésbe foglalták, hogy a szerződés részletei üzleti titoknak minősülnek”.

A titkos részletek miatt egyelőre nem lehet eldönteni, hogy Simicskáék valóban piaci árat számoltak-e fel a Jobbiknak. Kérdés ugyanakkor, hogy milyen alapon állítja az ellenkezőjét Kósa . Honnan tudja a Fidesz, hogy mennyit fizetett a Jobbik? A kormánypárt parlamenti frakcióját és a Rogán Antal által vezetett Miniszterelnöki Sajtóirodát is megkerestük, de választ nem kaptunk. Megkérdeztük azt is, hogy a kormány igénybe vett-e kedvezményes hirdetési lehetőséget, ha igen, milyen indokkal, hány alkalommal és mekkora kedvezményről, összegről van szó. Múlt péntek óta erre sem jött reakció.

A fideszes módosító elfogadásához kétharmados parlamenti többségre lenne szükség, ami pillanatnyilag nem áll a kormánypárt rendelkezésére. Az előterjesztés egyébként is több sebből vérzik. Az LMP-s Szél Bernadett lapunknak már kijelentette, hogy – szemben a Fidesz állításával – a törvény nem vonatkozna az állami pénzből folytatott, kormánykommunikációnak titulált kampányokra. Tegyük hozzá: nem világos, a Fidesz milyen módon szeretné a pártfinanszírozási törvényt a kormány esetében alkalmazni. Hiszen a jogszabály – elnevezéséből is adódóan – nem a kormány, hanem a pártok működéséről szól.