főváros;Római-part;mobilgát;

2017-07-22 07:09:00

Trükközik a főváros a mobilgáttal

A Római-partra tervezett árvízvédelmi megoldás a világ leghosszabb mobilgátja lenne, ám a főváros egy olyan céggel akarja megterveztetni, amely nem rendelkezik ilyen referenciával. Jávor Benedek, a Párbeszéd európai parlamenti képviselője a közbeszerzési hatósághoz fordul a tendereztetési kötelezettséget megkerülve odaítélt megbízás miatt.

A folyamatosan dráguló mobilgát-projekt legújabb fordulata, hogy a tervezést a főváros a versenyeztetés mellőzésével egy vízügyi körökben eddig szinte teljesen ismeretlen kertészeti és tájépítészeti cégre, a Tér-team kft.-re bízta. A tervezés körül korábban is akadtak botrányok: eredetileg – még 2015-ben – kiírtak rá egy szabályos európai közbeszerzést, ám akkor a két jelentkező közül az előnytelenebb pályázatot beadó vállalkozásnak ítélték a munkát, így a közbeszerzési hatóság megfellebbezte a döntést. Úgy tűnik, Budapest vezetésének továbbra sem mindegy, ki készítheti el a terveket: most úgy próbálják megkerülni a nyílt versenyt, hogy a Fővárosi Csatornázási Művekre (FCsM ) bízták a védmű tervezését. A fővárosi tulajdonú cég pedig a Tér-team kft.-vel szerződött a feladatra, szintén verseny nélkül. Ugyanakkor a nyilvánosan hozzáférhető adatok szerint az FCsM-nél nincsenek a Magyar Mérnöki Kamaránál bejegyzett, vezető vízügyi tervezői jogosultsággal bíró mérnökök, pedig a magyar jog szerint vízügyi létesítmény tervezését csak ilyen jogosultsággal bíró tervező végezheti.

Az alvállalkozó Tér-team kft.-ről Jávor azt feltételezi, hogy jó kormányzati kapcsolatokkal rendelkezhet, mert korábban az állami kastélyokat igazgató Forster központ számára végzett park- és kastélyrestaurálási munkákat, és a cég neve feltűnik szinte minden budapesti park (át)építési projektnél, így az Orczy kertnél, a Múzeumkertnél és a Városligetnél is. Vízügyi tervezési referenciái viszont nincsenek.

Jávor Benedek levélben kéri a közbeszerzési hatóságtól, hogy vizsgálja meg az ügyet, és tegye meg a szükséges lépéseket. A beavatkozás szerinte két ok miatt is indokolt lenne: a közbeszerzés elmaradása az uniós támogatásból tervezett beruházás megvalósíthatóságát, a szakmai feltételek figyelmen kívül hagyása pedig az árvízbiztonságot teszi kérdésessé.