Levelezés;hőség;szakszervezetek;szieszta;

2017-08-04 14:12:00

Legyen Magyarországon is szieszta!

Még napokig tart a hőség, amelynek közepette kiáltvánnyal felérő cikket tett közzé Vágó Gábor volt LMP-s képviselő az Azonnali nevű portálon. Nemzeti sorskérdés a szieszta – írja Vágó, aki azzal érvel, hogy a klímaváltozás miatt hazánk éghajlata is felforrósodik, a melegben senki nem tud rendesen dolgozni, csak a szieszta lehet megoldás.

Vágó Gábor a 24.hu-nak elmondta: élt Spanyolországban, dolgozott Barcelonában, ahol látta, milyen sokat segít a munkatempóban, ha délelőtti és esti műszakra válik szét a munkaidő. Ő, mondja, akár két hatórás műszakot is le tud dolgozni egy nap, a pihenőidő közbeiktatásával.

Arra természetesen nem gondol, hogy már holnap be kell vezetni a sziesztát, ez hosszú távú probléma: lehet, hogy ma még csak két hét van az évben, amikor szinte lehetetlen dolgozni a melegtől, de tíz év múlva már hat ilyen lehet. Ezért a társadalmi vitát ideje elkezdeni, ennek során formálódhat az is, hogyan tölthetik el a dolgozók úgy a pihenőidőt, hogy az valóban pihentető legyen.

A sziesztát a portál által megkérdezett szakszervezeti vezetők sem tartanák ördögtől valónak. Bubenkó Csaba, a Kereskedelmi Dolgozók Független Szakszervezetének elnöke elmondta: szakszervezeti szinten még nem tárgyaltak erről, de ő nem tartja rossz kezdeményezésnek. Ha a plázákban nem is gond a hőség, de sok áruházban a vásárlók is megfigyelhetik, a dolgozók pedig folyamatosan tapasztalhatják, hogy nem a legjobbak a klímaberendezések. Bubenkó olyan telefont is kapott, hogy az egyik boltban 38 fokot mértek. A szakszervezeti vezető ugyanakkor úgy látja: a munkáltatók minden ilyen reformot támadnak, az is borítékolható, hogy a sziesztát arra hivatkozva utasítanák el, hogy a vásárlók érdeke sérül, ha nem tudnak egész nap vásárolni.

Ha a sziesztára nincs is lehetőség a közösségi közlekedésben, az Egységes Közlekedési Szakszervezet éppen a napokban kezdeményezte a BKV és a Volánbusz vezetésénél, hogy függesszék fel a menetrendeket a hőség idején. Nemes Gábor, a szakszervezet elnöke a 24.hu-nak elmondta: ez azt jelentené, hogy a járművek nem a menetrend kötöttsége szerint követnék egymást, hanem a végállomásra beérve hosszabb pihenőidőt biztosítanának a sofőröknek.