Tarlós István;3-as metró;Római-part;mobilgát;Római-parti mobilgát;

2017-09-20 15:11:00

Tarlós: a sajtót csak a gyűlölet és a cinizmus vezérli

Vizsgálják annak a lehetőségét, hogy a kocsikat felújító oroszoktól követelt 2,5 milliárd forintos kötbérből klimatizálják az M3-as metró felújított szerelvényeit – jelentette be a főpolgármester a Budapestinfón. Tarlós István a sajtótájékoztatóján a médiában dolgozókat támadta, majd arra kérte a jelenlévőket, hogy  a metrófelújítás és az árvízvédelem tárgyában ne ferdítsék a híreket, mert ez szerinte életveszélyes.

A Budpestinfón Tarlós kijelentette, hogy a „nulla és négy százalék közötti pártok” reagálásaira nincs mit mondania, a sajtót csak a gyűlölet és a cinizmus vezérli az ügyben, a kormányba és a főpolgármesterbe akarnak belerúgni. 

A mobilgáttal kapcsolatban elismételte, hogy a szakvélemények szerint a védművet a parton kell megépíteni, mivel 70 hektár védtelenül maradna a Nánási úti megoldással – amennyiben egy esetleges népszavazáson emellett döntenek az emberek. Tarlós azt is elmondta, akár meg is vétózhatná a népszavazást, ha azt a közgyűlés megszavazza – ehhez megvannak a jogi lehetőségei –, ám ezt nem tenné meg. A referendumról szóló szavazással meg kell várni a Kúria döntését – emlékeztetett a főpolgármester, aki azt is megjegyezte, egy budapesti népszavazáson esetleg több városrész is az érintettek akaratával ellentétesen szavazhat, „Soroksár vagy Cinkota leszavazza őket”.

A gáttal kapcsolatos álláspontján nem tud változtatni, meg akarja oldani az évtizedes problémát, és sokan csupán gyávaságból nem álltak álláspontja mellé nyilvánosan. „Meg akarok valamit oldani, amiből baj lehet, erre jönnek a sunyi elhallgatások, csúsztatások” – idézte a főpolgármestert a Hír TV. Korábban a tiltakozók és az újságírók megjegyezték, hogy Tarlósnak meg kellett kérdeznie Orbán Viktortól, mit gondoljon a gátépítésről, erre reagálva a főpolgármester közölte, „minden épelméjű tudja, hogy Tarlós István és Kövér László nem szokott ilyet csinálni. Ezen csak röhög már mindenki”. Tarlós a legutóbbi római-parti tiltakozásra reagálva azt is leszögezte, a főváros nem építési hatóság, semmilyen engedélyt nem adott és nem is adhatott ki.

A népszavazás kapcsán megjegyezte, a városrész tarthatott volna helyi szinten referendumot, de nem tartott. Szerinte viszont ha lenne népszavazás, annak semmi értelme nem lenne, hiszen a kérdés is értelmetlen, mert a közgyűlés adott határozatát foglalja magába, annak visszavonásáról kellene dönteni. „Ha erre igennel válaszolnak, az semmire nem kötelezi a fővárost, ugyanazt a határozatot három perc múlva megint megszavazhatják”. Tarlós azt feltételezi „különböző okokból” nem akarják, hogy a gát megépüljön, a referendummal pedig fél évig el lehet odázni az építkezést. Lehet vitázni a kérdésben, ám egy ilyen szakmai ügyben nem mindenki rendelkezik elegendő ismerettel ahhoz, hogy népszavazáson dőljön el a kérdés - jelentette ki.

A 3-as metróval kapcsolatban azt mondta, 111 darab 35 és 40 év közötti metrókocsi azonnali felülvizsgálatát rendelték el, új ellenőrzési rendszert vezettek be 2011 tavaszán. Azt tanácsolta, mindenki olvassa el a levelét és a határozatát, ő új szerelvényeket akart, az pedig hazugság, hogy a főváros döntött a felújításról, a kormány mondta ki a végső szót. Kijelentette: ha nem vehetnek újat, és nem is újítják fel, akkor megáll a hármas metró, nem volt más választásuk.

A felújított kocsik klimatizálása kapcsán arról beszélt: meg kellett vizsgálni, hogy a metrókocsik alkalmasak-e a súly megtartására. Ebből az derült ki, hogy a szerelvény csak jelentős szerkezeti átalakításokkal bírná el a klímát, és a magassági korlátnak sem felelne meg, a hűtőberendezéssel együtt a metró nem férne el az alagútban. Ugyanakkor megjegyezte, kevesebb hőt bocsájtanak ki az új metrók, és bár a szellőztetést ventilátorok oldják meg, az alagút felújítása után jobb lesz a helyzet ebben a tekintetben is.

Hozzátette azonban, hogy továbbra is vizsgálják az utólagos klimatizálás lehetőségét, mivel a főváros 2,5 milliárd kötbért követel az oroszoktól a metrók meghibásodásai miatt, és ebből akarják utólag klimatizálni a kocsikat. Hogy ez miként lehetséges, azt az oroszok vizsgálják. Emellett a főpolgármester szerint azt is tisztázni kell, hogy a magyar jog szerint ki lehet-e váltani szolgáltatással a kötbért. „Azzal a kérdéssel állunk szemben, hogy ha nincs pénz új klímára, akkor ne újítsuk fel? Ha nincs pénz akadálymentesítésre, akkor maradjon el a felújítás? A pénzcsapokat nem mi nyitjuk-zárjuk" - tisztázta.

MSZP: Tarlós fél az emberek véleményétől
Az MSZP szerint Tarlós István főpolgármester azért nem támogat egy a Római-part árvízvédelméről szóló népszavazást, mert fél az emberek véleményétől. Horváth Csaba, az ellenzéki párt budapesti képviselője úgy fogalmazott, Tarlós István korábbi III. kerületi polgármesterként és főpolgármesterként immár 27 éve nem tudja megoldani a Római-part árvízvédelmét, ehelyett a megoldást keresőket fenyegeti.
A szocialista politikus szerint a főpolgármester az óbudaiakat is lenézi, amikor "a helyi népszavazás ellen ágál". Emellett "mérhetetlen cinizmus vagy nettó hazugság" Tarlós István azon korábbi kijelentése is, amely arról szólt, hogy a metrószerelvények után járó kötbérből megoldják a járművek klimatizálását - fogalmazott Horváth Csaba, hozzátéve: a metrófelújításból 40 milliárd forint hiányzik, ami a kötbért is felemészti majd.
"Tele gatyával nem lehet tárgyalni" - mondta a képviselő, aki szerint Tarlós Istvánnál kevesebbet senki nem tudna elérni a kormánynál ezen a poszton.
LMP: Tarlós István kihátrált korábbi ígérete mögül
Az LMP szerint Tarlós István főpolgármester egyértelműen kihátrált ígérete mögül, korábbi bejelentése ugyanis "a magyar nyelv szabályai" alapján egyértelműen azt jelentette, népszavazást kezdeményez a római-parti védmű nyomvonalának kiválasztásáról.
Csárdi Antal, az ellenzéki párt budapesti képviselője hangsúlyozta, az új gát helyét mindaddig nem lehet teljes felelősséggel meghatározni, amíg nem készülnek el a még mindig hiányzó talajmechanikai és áramlástani vizsgálatok. Az LMP politikusa szerint e mérések nélkül a part menti védekezés csökkenti az egész Csillaghegyi-öblözet biztonsági szintjét. A mobilfalnál ugyanis nincs lehetőség korrekcióra, ezért gátszakadás esetén két órán belül víz alá kerül a Nánási útig tartó terület, 5-6 óra alatt pedig a teljes öblözetet - fejtette ki Csárdi Antal.