Tudomány;kutatás;kutatók éjszakája;AKG;demokrácia-játék;

2017-10-01 20:30:00

Kreatívan a jövő tudásáért - Ilyen volt a Kutatók éjszakája (Fotógaléria)

Van de Graaff-generátor, városismerettel vegyített irodalmi rejtvények, "szabaduló szobák" - az óbudai Alternatív Közgazdasági Gimnáziumban is helyet kapott a program-sorozat. A képre kattintva galéria nyílik!

Színes szürreális, neoprimitív papírszobrok között gyerekhad szorgoskodik a hatalmas aulában. Emitt bábukon gyakorolják az újraélesztést, amott LEGÓ-ból készült robotokat mozgatnak távirányítóval. Egy „hurkolt” sínen sebességmérést végeznek egy áramszedős matchboxszal. Történik mindez az óbudai Alternatív Közgazdasági Gimnáziumban (AKG), a Kutatók Éjszakája program keretében.

„Négy évvel ezelőtt kapcsolódtunk be a programsorozatba - mondja Marsi Zoltán természetismeret-tanár, az események koordinátora. – Elsősorban a kisebbeket, az általános iskolásokat próbáljuk megcélozni, de egy egyetemistának vagy felnőttnek is tudunk olyasmit mutatni, amit szívesen kipróbál. A természettudományokból indultunk ki, de ma már minden munkaközösség képviselteti magát. A közel negyven foglalkozást, amelyek betöltik az épületet az aulától a harmadik emeletig, egy-egy pedagógus kolléga irányítja, de inkább csak a háttérből, a gyakorlati lebonyolítást rábíztuk saját diákjainkra. Évről évre többen jelentkeznek, tavaly a „kívülről” érkezettek száma mintegy 1000-1200 volt.

A programban csupa olyan tudomány, gyakorlati foglalkozás szerepel, amelyek az AKG-ben részei a tananyagnak. „Csakis aktuális, a mindennapokban használható tudásba adunk betekintést. Az iskolának is fontos koncepciója, hogy mindinkább gyakorlati, projekt-irányba vigyük az oktatást.”

Marsi Zoltán eredetileg biológiai-kémia szakos tanár, de végzett természetvédelmi ökológus, valamint egészségfejlesztési mentortanár is. „Ezek teljesen 21. századi foglalkozások” – mondja, aki úgy véli, a természetvédelem területén jócskán van még tennivaló az oktatásban. Az AKG-ban minden évben tartanak egy ötnapos ökológiai megközelítésű természettudományi terepgyakorlatot, amelyen a diákok rendes osztályzatot kapnak munkájukért.

Még a látogató/újságíró is beleszédül abba a sokféle programba, amit az AKG-ben kínálnak. Az egyik teremben egy magas, szakállas, fiatal tanárnak is beillő diák „villámokat szór” egy Van de Graaff-generátor fényes ezüstgömbjével. Egy másikban irodalmi rejtvényeket adnak fel városismerettel vegyítve. Megismerkedhetünk az egyre szélesebb körben népszerű gyógy- és fűszernövényekkel, továbbá ásványokkal és rejtélyes fosszíliákkal is. Az érzékelés termében anyagfelismerésben vetélkedhetnek szaglás, tapintás, hallás és látás alapján. Felállítottak „szabaduló szobákat”: az egyikben középkori környezetből kell kimenekülni, míg a másikban meg kell találni és semlegesíteni az emberiséget fenyegető vírust. A "Segítség! Hol vagyok?" játékban a Google Maps fotói alapján kell felismerni egy virtuális utazás helyszínét. A tippelésben előnyben vannak a nyelveket beszélők, mivel többször feltűnnek a képeken feliratok is. Lent az aulában három diák Alexander Graham Bellt, Albert Einsteint és Semmelweis Ignácot személyesíti meg, őket munkásságukról lehet faggatni.

Mi a korrupció?
A „Demokrácia-játékban” minden úgy zajlik, mint más dobókockás-táblás játékban, egy-egy mezőre érve azonban állampolgári és közéleti ismereteikről adnak számot a játékosok. Épp a „többpártrendszer” a kérdés. „A másik oldal jelenléte a politikában, amely alternatívákat kínál a kormányzó párttal szemben” – mondja is a választ egy lány. A „hatalommal való visszaélés” fogalma a következő. Némi tétovázás figyelhető meg a válaszadó fiúnál, aki először a munkáltató és a munkavállaló közti viszonyt említi, majd félve kimondja a szót: „korrupció”. Végül valaki segíti neki: „Olyan törvényeket hoz a kormányzó párt, amelyek neki kedveznek..."