mozi;dohányzás;filmek;

2017-11-02 06:50:00

Újra füstölnek a filmekben

Voltak olyan hősök, hősnők, akiknek jelenléte a filmvásznon elképzelhetetlen volt cigaretta, vagy egyéb dohánytermék nélkül. Most azonban úgy tűnik, minden dohányzás elleni kampány ellenére, a mozi ismét füstöl és ez nyugtalanságot kelt egészségügyi körökben.

Humphrey Bogart és Marcello Mastroianni, Marlene Dietrich és Lauren Bacall, Jean-Paul Belmondo és James Dean figuráihoz, imázsukhoz hozzátartozott a bagó, és akkor még nem szóltunk Clint Eastwood legendás vadnyugati csikkjeiről vagy Orson Welles óriás méretű szivarjairól.

Az Oscarokkal elhalmozott Kaliforniai álomban legalább tucatszor gyújtanak rá. A dán lányban szintén végig ég a cigaretta a film két órája alatt. 2010 és 2016 között a dohányos jelenetek száma majdnem megkétszereződött. Csak tavaly a 10 legnézettebb filmben 3145 ilyen jelenet volt látható, szemben a 2010-es top 10 1824-ével. Az erről szóló tanulmány, amelyet az amerikai Betegségellenőrzési és Megelőzési Központ, az amerikai közegészségügyi hivatal (CDC) készített azokon az adatokon alapult, amelyeket Scenesmoking.org honlap szolgáltatott.

Ez a portál, amelyet a Breathe kaliforniai non-profit társaság hozott létre, minden héten osztályozza a sikerlista első tíz helyezettjének filmjeit annak alapján, hogy hányszor jelenik meg benne dohányhoz köthető termék. Így például a Holdfényt, a Snowdent, valamint az X-Men Apokalipszist „dohányzás melletti üzenetet közvetítő filmnek” minősítették.

A CDC tanulmánya szerint a dohány legkülönbözőbb formájú megjelenései - a szivartól az elektromos cigarettáig – 72 százalékkal emelkedtek minden kategóriát figyelembe véve 2010 óta. Ugyanakkor a dohányzásra utaló filmek száma csökkent: 2010-ben 45 százalékot értek el, 2016-ban csak 41-et. Ezzel szemben a fiataloknak szánt filmekben 55 százalékkal nőtt a dohányzást láttató jelenetek száma és azokban a filmekben, amelyeket gyerekek csak felnőtt kíséretében láthatnak, 91 százalékkal.

Az amerikai rák-ellenes liga már egy 2012-es tanulmányában felhívta a figyelmet arra, hogy a dohány-lobbyk számára a filmsztárok ismét jelentős adut képviselnek: „Úgy gondoljuk, hogy a cigarettáról, a dohányzásról szóló leghatásosabb képek a moziban és a televízióban jelennek meg – olvasható a Philip Morris archívumában őrzött 1989-es jelentésben, amelyet bírósági nyomásra tettek közzé 1998-ban -, a filmeknek és hírességeknek nagyobb hatása van a fogyasztókra, mint egy csomag cigaretta statikus plakátjának.” És ma már kevesen emlékeznek arra, hogy a 80-as, 90-es években több olyan neves színész, aki tüdőrákban halt meg, mint például Yul Brynner vagy Telly Savalas, videó-üzenetet tett közzé, hogy elriasszák a dohányzástól az embereket. Kevés sikerrel…

Nem elrettentő a jelenet akkor sem, ha a cigarettát a filmbeli „rossz ember” kezébe teszik. Ellenkezőleg, a kamaszokat ez még inkább csábítja a dohányzásra, hiszen vagányabbnak látszanak – állítják a Scenesmoking.org önkéntesei. Minél több cigarettát látnak a fiatalok a filmekben, annál többen kezdenek el dohányozni – állapítja meg a CDC.

A Pediatrics folyóiratban 2012-ben megjelent egy cikk, amely úgy vélekedett, hogy a 18 éven felül ajánlott filmekre kellene korlátozni a dohányos jeleneteket, mert a szerző úgy vélte, ez legalább 18 százalékkal csökkentené a dohányzó kamaszok számát.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) 2016-ban egyenesen követelte, hogy tiltsák el a kiskorúakat a dohányos filmektől. Persze jól tudjuk, hogy az ilyen tilalmak mit érnek.