dokumentumfilm;Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál;

2017-11-15 06:45:00

„A kreatív film kreatív befogadásra is tanít”

Oksana Sarkisovával, a 14. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál igazgatójával beszélgettünk.

- Milyen szempontok alapján válogatták a Verzió filmjeit? A téma vagy a formanyelv, a kifejezésmód volt fontosabb?

- Sokszínű válogatást akarunk nyújtani tematikusan, földrajzilag és esztétikai értelemben is, hogy minden néző találjon magának valamilyen jelentőséggel bíró filmet. Olyan globális és egyetemes témákkal foglalkozunk, mint a magánélet védelme (A bűn algoritmusa), a háború hatásai (Háborús műsor, Aleppo, a végsőkig), az internetes aktivizmus (Fekete kód, Szellemváros), a fogyasztás és a környezetszennyezés (Frissen a szemétbe, Plasztik Kína), városrészek átépítése és az erőltetett áttelepítések hatásai (Holnapra itt sem vagyunk, Kambodzsai tavasz, Kilakoltatás). Olyan alkotásokat is meghívtunk, melyek a filmnyelvet forradalmasítják, itt utalnék Kirsten Johnson A kamera mögött című alkotására, egy költői filmesszére, amelyet az operatőr a korábbi filmjeiben fel nem használt felvételekből hozott létre. A Fotófilmek szekcióhoz konferencia is kapcsolódik, ahol a filmkészítők és a filmesztéták az álló- és a mozgóképek kapcsolódását térképezik fel. 

- Milyen fő csomópontok, trendek mutathatók ki a Verzión látható nemzetközi dokumentumfilmekben?

- Reprezentatív válogatásunkban a műfaj határait feszegető alkotásokat is bemutatunk, amelyek szívesen kísérleteznek más médiumokkal és aktívan bevonják a nézőt. A készítők itt nem láthatatlanok, nem kínálnak egyetlen lehetséges olvasatot, hanem aktív résztvevők, pozíciójuk, etikai döntéseik fontos részét képzik a végleges műnek. Így a kreatív dokumentumfilmek kreatív befogadásra is tanítanak, a nézőt kritikus hozzáállásra késztetik

- Fontos magyar dokumentumfilmek debütáltak az elmúlt években a Verzión, mint például a Káin gyermekei, vagy az Ítélet Magyarországon. Hagyománnyá vált, hogy a magyar dokumentumfilmesek a fesztiválra időzítik a bemutatóikat?

- Ha így érzik az alkotók, erre nagyon büszkék vagyunk. Nem befolyásoljuk őket, hogy mit és mikor mutassanak be, nem elvárás nálunk, hogy premierfilmekkel pályázzanak, mert tudjuk, hogy vannak olyan fontos nemzetközi fórumok, ahol a bemutató nagy nemzetközi figyelmet irányíthat a munkáikra. Idén hat magyar dokumentumfilm premierje lesz a Verzión, és bízunk a közönség meleg fogadtatásában. 

- Kérem, ajánljon egy-egy filmet, amelyeket személyesen különösen fontosnak tart.

- Először a Háborús műsor-t emelném ki: hihetetlenül bensőséges és személyes. Szíriai barátok történeteiről szól, akiknek az életét elsodorta és széttörte a háború, saját film- és fotóarchívumaik felhasználása rendkívüli intimitást kínál a pusztítás bemutatására. Egy másik bensőséges látószögű film az Álombirodalom, a Kié a város szekcióból, amely a globális városfejlesztések hátterét világítja meg. Kínában, egy amerikai perspektívájából látunk bele egy luxus ingatlanokat kínáló vásárba, közvetlenül az ingatlan-buborék kipukkadása előtt. A diákfilmes versenyből az Ifjúsági tábor, a Hazafias lecke, és A lecke című alkotásokat emelném ki. Az első film egy Szahalin-szigeteki hagyományőrző nyári táborban játszódik, ahol a résztvevők II. világháborús jeleneteket teremtenek újra, a másik kettő az iskolában. Az egyikből a lengyel nemzeti identitás ellentmondásait ismerjük meg egy iskolai dalversenyen keresztül, a másikból egy Julian Tuwim vers megtanulásának nehézségeit. Mindhárom film próbára teszi a nevelésről alkotott elképzeléseinket, és rávilágít, hogy alaposan megfontolandó, milyen ideákat hagyományozunk a fiatalokra, hiszen a saját jövőnket is alakítjuk.

100 dokumentumfilm 44 országból
A világ legjobb dokumentumfilmjeiből nyújt válogatást a 14. VERZIÓ Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál. Az IDFA, a Sundance, a HotDocs filmfesztiválok díjnyertes alkotásai mellett elsőfilmes alkotók is bemutatkoznak a fesztivál három fő szekciójában, a Nemzetközi Panoráma, a Magyar Panoráma és a ZOOM IN Diákfilm-verseny programjában, valamint több alszekcióban.
A Háború & Béke 2.0: A menekültek szemszögéből válogatás a háborús övezetekből tudósít, a retrospektív program az 1960-as és 70-es években működő Rigai Lírai Dokumentumfilmes Iskola alkotásaiból válogat. Filmtörténeti ritkaságot mutat be az 1917 emlékezete szekció, benne Nikolai Evreinov 1920-as monumentális propaganda filmjével, a Téli palota ostromával.
A Kié a város blokk filmjei a mindannyiunkat érintő lakhatás-ügy vetületeire fókuszál, a Fotófilmek: Állóképek mozgásban tematikus szekció filmjei az archívumokban és adatbázisokban fellelhető fotográfiákból indulnak ki. A vetítésekhez beszélgetések, konferenciák, szakmai napok kapcsolódnak, valamint Verzió hatásvizsgálat címmel mesterkurzus indul. A Diák Verzió ingyenes vetítéseinek a Toldi és a Művész mozi ad helyet.