közbeszerzés;Mercedes;migráns;Suzuki;Audi;ORFK;rendőrautó;válsághelyzet;
2018-01-19 17:20:00
56,1 milliárd – ennyit válaszolt kurtán Pintér Sándor arra az írásbeli kérdésre, amiben Tóth Bertalan azt firtatta: mennyi pénzért szerzett be a rendőrség járműveket 2010 óta. A belügyminiszter azt még odakanyarította, hogy ezért a summáért 6827 járgányt vásárolt az erőszakszervezet. A szocialista frakcióvezető azonban tovább faggatta a belügyminisztert, azt kérve, éves bontásban prezentálja a kocsik márkáját és típusát, illetve azt, mennyi pénzért szerezték be azokat. Pintér azonban nem bizonyult sokkal közlékenyebbnek, mint korábban. Azt megmondta, hogy adott évben adott márkából hány darabot szerzett be a tárca, arról viszont hallgatott, hogy mire használja (csapatszállító kisbusz, járőrautó, stb.), ahogy azt sem hozta nyilvánosságra, az egyes darabokért mennyit fizetett – csupán azt közölte, hogy egy évben mennyit költött járműre.
Hogy mi volt a belügyminiszter szűkszavúságának oka, azt leginkább Pintér Sándor tudja. Az viszont látszik az összegekből (lásd: táblázatunkat, hogy a nyolc év alatt érdekesen alakult a költési ritmus – példának okáért az említett 56,1 milliárd 53,5 százalékát egyetlen esztendő alatt költötte el a rendőrség – nevezetesen tavaly, amikor 2493 autót vásárolt. Ez azt jelenti, hogy 2017-ben átlagosan 12 millió forintot fizetett egy autóért. (Ez azt jelenti, hogy megduplázódott a 2010 és 2016 közötti, 6 millió forintos átlagár.) Hogy mi indokolta a nagyságrendekkel megugró költést, arra nincs válasz, de az biztos, hogy korábban a legmagasabb éves autóvásárlási kiadás (2015-ben) 7,83 milliárd forintra rúgott.
Az viszont biztos, hogy 2015 közepétől érdemben alakult át a beszerzések jogszabályi környezete. Ekkor lépett ugyanis életbe az úgynevezett „tömeges bevándorlás okozta válsághelyzetet” – ez a „felpuhított rendkívüli állapot” pedig lehetővé teszi, hogy a rendőrség nyílt közbeszerzés mellőzésével szerezze be autóit, és titokban tartsa a vételárat. Illetve egyes ellenzéki vélemények szerint az is indokolhatja az „elszabadult autóbeszerzést”, hogy a kormány azt remélhette, vissza tud szerezni valamit a költségekből, mégpedig éppen az Európai Uniótól.
Az előzményekről annyit, hogy Orbán Viktor – a közösség szolidaritására apellálva azt kéri az EU-tól, fizesse ki a menekültválság kezelésével kapcsolatos kiadások felét. A miniszterelnök szerint a 2015 és 2017 között keletkezett számla 270 milliárdra rúg, részleteket azonban nem szívesen közöl a kormány. A részösszegeket – közérdekű adatigénylés során – Harangozó Tamás szorította ki az érintett szervezetekből, és az Országos Rendőr Főkapitányság szembesítette egy sommás összeggel, miszerint az említett időszakban személyi és dologi kiadásokra – a migránsválság kapcsán – 60 milliárd forintot költött. Hogy ebbe mi fért bele, arról az ORFK hallgat, nem árulja el például, ebből a pénzből szerzett-e be járműveket, és ha igen, milyen célra.
Az nyilván rendben rendben van, ha a határhoz vezényelt terepjárókat és csapatmozgató járművekhez próbál uniós hozzájárulást szerezni a rendőrség, az viszont nem fair, ha esetleg a budapesti járőrkocsikat is az EU-val fizetteti ki a kormány. Lapunk próbálta megtudni a rendőrségtől, milyen forrásból fizette/fizeti az autók beszerzését, de egyelőre nem érkezett választ.
Beszerzés éve | Típus/darab | Beszerzés összege (forint) |
2010 | Ford: 3db Mercedes: 1 db |
60 233 695 |
2011 | BMW: 60 db Mercedes: 12 db Opel: 6 db Skoda: 54 db |
898 640 950 |
2012 | Citroen: 3 db Opel: 1250 db Skoda: 587 db |
7 279 786 578 |
2013 | BMW: 48 db Citroen: 6 db Skoda: 376 db Land Rover: 6 db Mercedes: 127 db Volkswagen: 136 db |
6 146 277 736 |
2014 | Audi: 50 db Land Rover: 6 db Skoda: 278 db Mercedes: 57 db |
3 613 232 447 |
2015 | Audi: 125 db Citroen: 7 db Ford: 2 db Mercedes: 236 db Opel: 150 db Seat: 100 db Skoda: 398 db Suzuki: 100 db Volkswagen: 80 db |
7 829 827 967 |
2016 | BMW: 10 db Mercedes: 10 db |
268 771 094 |
2017 | Audi: 211 db Credo: 30 db Ford: 3 db Honda: 1 db Mercedes: 580 db Mitsubishi: 1 db Nissan: 1 db Peugeot: 1 db Renault: 4 db Skoda: 832 db Suzuki: 450 db Volkswagen: 379 db |
30 023 815 543 |