Bihari Tamás;
autó;használt autó;e-autó;
2018-02-16 06:27:00
A válságból kigördülő hazai újautó-piac már maga mögött hagyta az évi 45-50 ezres mélypontot. Tavaly 116 265 új személygépkocsit értékesített a több mint négy tucat márka magyarországi kereskedőhálózata. Igaz, ebből 16-17 ezer külföldre került. Az arányok várhatóan 2018-ban sem változnak Ezeknek a gépkocsiknak egy része úgynevezett re-export nullkilométeres használt autóként vagy más módon visszaérkezik az országba. Ezek is adják a használtautó-piac legszűkebb keresztmetszetének, az 1-6 éves kategóriának egy részét. Arányuk nem lehet több néhány százaléknál. A hazai kereskedők ezzel az exporttal ugyan nyereségre tehetnek szert, de az a több ezer autó, ami nem jelenik meg itthon, hiányzik a márkaszervizek forgalmából. Márpedig az autókereskedések nem annyira az eladásokból, sokkal inkább a szervizből élnek.
Idén 125 ezer újautó eladásával számolnak az importőrök - nyilatkozta a Népszavának Erdélyi Péter, a magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke. A januári eladási adatok kedvezőek, meghaladják a múlt év hasonló időszakának számait, de némileg elmaradnak a várakozásoktól. A piac azonban az év hátralévő hónapjaiban teljesítheti az ágazat szereplőinek előzetes becslését.
A szakember megemlítette, a 2008-as válság után a magánvásárlók jelentős része a használtautó-piacon igyekezett lecserélni az autóját, ám az utóbbi 1-2 évben elkezdtek visszatérni az újautó-piacra. A válság után a vevők mintegy 80 százaléka volt céges és 20 százalék a magánszemély - ez korábban éppen fordítva volt - mára a magánvásárlók aránya valamivel 40 százalék fölé emelkedett. Azt is figyelembe kell venni, hogy a céges autók egy része valójában magáncélokat szolgál, de az adószabályok lehetővé teszik, hogy a vállalkozás nevére nyíltvégű lízinggel vagy tartós bérletben finanszírozott gépkocsik áfáját részben visszaigényelheti a vállalkozó.
A devizahitel-válság nagyobb óvatosságra tanította az embereket. Így a magánvásárlók zöme még mindig a készpénzes vásárlást részesíti előnyben, de a kedvezőbb konstrukciók, az alacsony kamatok ösztönözhetik a vevőfinanszírozási termékek, elsősorban a pénzügyi lízing újra elterjedését. A céges vásárlók korábban - és most is - leginkább lízingelik, vagy bérlik a gépkocsikat.
Az elmúlt 10 évben az autóiparban jelentős változások mentek végbe. A gépkocsik egyre bonyolultabbak lettek, s nagyon sok olyan szolgáltatás, ami korábban opció volt a magasabb kategóriákban, az ma már alapfelszerelés. Természetesen ez a fejlődés, amely sokkal biztonságosabbá, környezetkímélőbbé is tette az autózást, megnövelte az árakat.
Sokan megrendelik a még ma is opciós elektronikai eszközöket, mint a sávtartó jelzőt, a tolató radart, vagy kamerát, a távolságtartó tempomatot, és még lehetne sorolni. Ezeknek az eszközöknek az ára az autóéhoz mérve egyenként elenyésző, de a közlekedésbiztonsági haszna annál nagyobb.
Jelenleg a legkeresettebb alsó-közép kategóriás új modellek (Ford Focus, Opel Astra, Volkswagen Golf, Mazda 3) átlagosan 4-6 millió forintba kerülnek. Korábban a 2 milliós átlagáron kínálták a különböző modelleket, ami elsősorban a B kategóriás kis autók jelentős arányának volt köszönhető. A kis kategóriás autók esetében - amiket elsősorban városi közlekedésre használnak - 3 millió forint alatt is hozzá lehet jutni új autóhoz. Ugyancsak nagyjából ebben a kategóriában megvásárolhatók az egykori népszerű kelet-európai márkák, mint a Dacia, vagy a Lada. A Skoda ma már a VW csoport tagjaként nem tartozik ebbe az árkategóriába.
Magyarországot sem kerülte el a világszerte hódító városi terepjáró - angol rövidítése SUV- divat. Az okok között szerepel a nagyobb biztonság, vagy biztonságérzet, a gyakran alkalmazott összkerékhajtás, a magasabb vezetői pozíció, ami jobb kilátást eredményez és nem utolsó sorban a tágas csomagtér. Sok modell 7 ülésesre bővíthető. Az SUV-k alsó kategóriái pedig már 4-5 millió forinttól megvásárolhatók, általában kétkerék-hajtással. Azért terep rally versenyre vagy durvább terepviszonyok közé, vízmosások, árkok sűrűjébe azért nem ajánlatos ezekkel a modellekkel indulni. Már csak azért sem, mert ezeknek az autóknak a javítása nem olcsó mulatság. Különösen ha az alját "sikerül" tönkretenni, vagy a fényezést, akkor milliós lehet a számla végösszege.
Ágazati szakemberek becslése szerint a gépkocsik fenntartási költségei, az üzemanyag vásárlástól a biztosításig, amortizációig bezárólag, havonta akár 100-150 ezer forintba is kerülhet. Emelkedtek a biztosítási díjak, de a javítási költségek is. A szakemberhiány miatt jelentős kapacitáshiány alakult ki a szervizeknél. Ez pedig óhatatlanul béremelésekhez vezetett és a várakozási idő is meghosszabbodott. Akadnak olyan korszerű technikai eszközökkel felszerelt 8-10 állásos márkaszervizek, ahol csak 2-3 állásban dolgoznak szerelők. Talán az emelkedő bérek haza csábítják azokat a szakembereket, akik kizárólag a magasabb jövedelmek miatt mentek külföldre, vagy a magán szférába dolgozni.
Tavaly összesen mintegy 750 tisztán elektromos személyautót értékesítettek Magyarországon. Jelenleg nem egészen 2 ezer gördül az utakon. A kormány eredetileg 2020-ra már 50 ezer e-autót vizionált, ezt később 20 ezerre módisította. A legutóbbi hivatalos előrejelzés 2023-ra 30 ezerre, 2030-ra 300 ezerre prognosztizálta az e-gépkocsik számát.
A gyors terjedést némileg visszafoghatja, hogy még a költségvetésből megpályázható 1,5 millió forintos állami támogatással is 7-7,5 millió forintról indulnak az árak. A határ pedig a csillagos ég. Igaz, az üzemeltetése nagyságrendekkel kisebb a hagyományos autóéknál, és a kevesebb forgó alkatrész miatt a szerviz igénye sem jelentős.
Az ár mellett a kevés e-töltőállomás is gátat szab a keresletnek. Egyelőre átlagosan 200 kilométeres hatótávolságra alkalmasak az akkumulátorok, de vezetéstechnikától függően ez lehet több és kevesebb is. A nagy gyártók azt ígérik, 2020-tól már tömeggyártásban készülnek a 400-600 kilométeres távra is alkalmas akkumulátorral felszerelt autók.
Fotó: Németh András Péter
A kormány ígéretei:
- 60 e-kutat alakítanak ki a megyei jogú városokban 2018 májusáig
- 40 töltő kormányhivataloknál
- 40 töltő idegenforgalmi központokba
- 20 villlámtöltő az autópályák, egyes számjegyű főutai mentén
- 170 töltő a fővárosban
- 1000-1200 töltőpont országosan
- 300-330 állami pályázatokon nyert összegből 200-210 önkormányzati tulajdonú e-kút
Az üzemeltetést piaci szereplőknek adnák át. Hogy ki és hogyan pályázhat majd erre, egyelőre nem tudni. Egyelőre nem dőlt el az sem, milyen árkonstrukciót vezetnek be a nyilvános e-kutakon. Becslések szerint az e-autók otthontöltési aránya eléri a 80 százalékot.
Nem csökkent a használt autók iránti kereslet és ez érvényes a magán importból behozott gépkocsikra is - mondta Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke.
- Hány használtautót hoztak be tavaly az országba és idén mennyire számítanak?
- Összesen 153 ezer érkezett hazánkba, 2018-ban becslésünk szerint az import elérheti a 165 ezret.
- Milyen a korösszetétele ezeknek a járműveknek?
- A magánimportban behozott autók jelentős része 10 évesnél idősebb.
- Sokan attól tartanak, Nyugat-Európa roncstelepe leszünk, hiszen a 3,2 millió hazai személyautó-állomány átlagéletkora közelít a 14 évhez. Megoldás lehetne - amit autópiaci szakemberek javasolnak -, hogy az Euro-4-es motor legyen az a határ, ameddig be lehet hozni használt autót?
- Szerintem ilyen korlátozást nem lehet bevezetni, mert az ütközne az Unió egyik alapjogával, amely lehetővé teszi az áruk és szolgáltatások szabad mozgását a közösség területén. Az EU viszont preferálja a környezetvédelmi előírások szigorítását. Mi például támogatnánk a jelenlegi regisztrációsdíj-táblázat átalakítását úgy, hogy az Euro-4-esnél rosszabb környezetvédelmi kategóriába sorolt autók esetében megnövelné a kormányzat annak mértékét.
- Nem lehetne fiatalabb autókat behozni?
- A 2-3 éves autók Nyugat-Európában még olyan magas áron forognak, hogy azt a magyar fizetőképes kereslet nem bírja el. Ráadásul az import autókat sújtja a szállítási, és a regisztrációs díj, az első forgalomba helyezés költsége, és ha cégen keresztül vásárol valaki ilyen gépkocsit, a vállalkozás haszna is rárakódik az árra.
- Milyen márkákat keresnek leginkább a vevők?
- Az 1-6 éves a legnépszerűbb, de ezekből van a legkevesebb. A legnagyobb kínálat a 7-12 éves kocsikból van. Ha mégis akad ennél fiatalabb autó, akkor népszerű a BMW, az Audi, a VW és az úgynevezett utcai terepjárók modelljei. Ezek átlagosan 1,6 millió forint fölött kezdődnek. A többség azonban ennél idősebb és olcsóbb modelleket keres.
- Még mindig a készpénzes vásárlás viszi a prímet?
- A használtautó-piacon egyelőre továbbra is nagyjából 90 százalékos a készpénzes vásárlás.