MNB;kártérítés;veronai buszbaleset;

2018-02-27 06:15:00

Veronai busztragédia - Lezáratlan kártérítés

Az MNB megfedte a Groupama Biztosító vezetőit, mert elmeorvosi vizsgálatot végeztetnek az áldozatoknak azon hozzátartozóinál, akik az általuk felajánlott sérelmi díjat nem fogadják el.

A tavaly január 20-án történt veronai buszbaleset kötelező gépjármű felelősségi biztosításának kárrendezéséért felelős Groupama Biztosító nem járt el jogszerűtlenül, amikor az áldozatok hozzátartozóinak pszichiátriai vizsgálatát elvégeztette. Ám a Magyar Nemzeti Bank (MNB), mint a pénzügyi fogyasztóvédelmi felügyeletet ellátó hatóság álláspontja szerint arra is szükség lett volna, hogy az ügyfeleikkel szemben nemcsak korrekt és jogszerű magatartást tanúsítsanak, hanem a súlyos megrázkódtatást átéltek ügyeit kifejezett tapintattal, empátiával és emberséggel kezeljék. Ezért a jegybank berendelte a biztosítótársaság felső vezetőit és személyesen kértek tájékoztatást tőlük arról, mi is történt. Erre azt követően került sor, hogy a Miniszterelnöki Kabinetiroda szóvivője közölte, a kormány azonnali vizsgálatot kért a jegybanktól az áldozatok hozzátartozóit "zaklató biztosító" miatt.

A Blikk számolt be arról, hogy a veronai áldozatok azon kártérítésre jogosult hozzátartozóit, akik a biztosító ajánlatát nem fogadták el elmeorvosi vizsgálatnak vetették alá. A lap szerint a családtagoknak többek között olyan kérdésre kellett válaszolniuk, mint például „Mire költené, ha egy nagyobb összegű kártérítést ítélnének meg önnek.” Majd elmeorvosi szakértőt rendeltek ki hozzájuk. Ez váltotta ki a családok felháborodását. Az áldozatok hozzátartozói - lapunk érdeklődésére - az ügy kényes volta miatt nem kívántak nyilatkozni.

Információnk szerint az nem szokatlan, hogy a felügyelt pénzintézeteket a jegybank úgynevezett fogyasztóvédelmi beszélgetésre hívja be azért, hogy adatokat, információkat szerezzenek be az ügyfelekkel való bánásmódjukról, de általában az ilyen eszmecseréken nem a legfelsőbb vezetők szoktak részt venni.

Az MNB közleményében arról írt, hogy minden Magyarországon működő biztosítótól elvárja, hogy azok ügyfeleikkel szemben korrekt, jogszerű és etikus magatartást tanúsítsanak, valamint teljesítsék kár- vagy sérelemdíj kifizetési kötelezettségüket.

A sérelemdíj új elem a Polgári törvénykönyvben, a korábbi nem vagyoni kártérítést váltotta fel - tudtuk meg Lambert Gábortól. A Mabisz kommunikációs főosztályvezetője azonban hangsúlyozta, nem a konkrét ügyről nyilvánít véleményt. Hozzátette: egy személyi sérüléssel járó vagy az élet elvesztésével járó káresemény kapcsán akár a biztosító, akár az ügyfél kérheti pszichiátriai vizsgálat elvégzését annak érdekében, hogy a kár következményeinek elviselése milyen mértékű lelki sérülést okozott.

Az általános bírósági gyakorlat az élet elvesztése miatt ért lelki sérülésekért 2-4 millió forintos kártérítést szokott megítélni a közeli hozzátartozóknak. De ez a pénz hangsúlyozottan csak a lelki sérülésért járó kompenzáció. A Groupama a korábbi információk szerint a szülőknek személyenként 6, testvéreknek feleannyi, nagyszülőknek 1-1 millió forintos sérelemdíj megfizetését vállalta. A hozzátartozók egy része azonban nagyobb összeget tartana indokoltnak, ezért a biztosító ajánlatát nem fogadta el.