oktatás;tankönyvek;

2018-05-10 07:06:00

Tankönyvcsata: eljött az utolsó összecsapás

Elkezdték elraktározni az iskolák a jól bevált tankönyveket, mert jövőre jobbára csak a kétes minőségű állami kiadványokat rendelhetik. Az apparátus igyekszik keresztbe tenni ennek.

Egyes iskolák a szükségesnél többet rendelnek a magánkiadók tankönyveiből, hogy a következő tanévekben is legyen azokból elegendő – tudtuk meg a Tankönyvesek Országos Szakmai Egyesületétől (Tanosz). Ennek hátterében az áll: sok eddig használt tankönyvnek lejár az engedélye, és kikerül a hivatalos tankönyvjegyzékből, jövőre pedig főként már csak a sokszor vitatott minőségű állami kiadványokat lehet majd rendelni.

– Az idegennyelvű és nemzetiségi tankönyvek esetében továbbra is elérhető lesz a magánkiadók kínálata, ám számos közismereti tantárgy, mint például a matematika, a történelem, a magyar nyelv és irodalom, a fizika, a kémia, a biológia, a földrajz esetében jórészt már csak az állami tankönyvek közül lehet majd válogatni – tájékoztatta a Népszavát Romankovics András. A Tanosz alelnöke elmondta, a magánkiadós könyvek többségének idén augusztus végén jár le az engedélye, meghosszabbításukra pedig nem volt lehetőség, mert ahhoz miniszteri felhívás kell. Ilyenre viszont 2013 óta nem volt példa közismereti tankönyvek esetében.

Így az iskoláknak már csak idén van lehetőségük arra, hogy a magánkiadós könyvek többségéből a hivatalos tankönyvjegyzék alapján rendeljenek. Ennek ellenére a Tanosznak tudomása van arról, hogy egyes tankerületek nem akarják jóváhagyni ezeket a rendeléseket, akkor sem, ha az iskolák nem lépik át a tankönyvekre szánt keretösszeget. Arra hivatkoznak, hogy az augusztus 31-ig szóló engedélyek a 2018/2019-es tanévre már nem érvényesek. Érdekes, hogy a tankönyvjegyzékben szerepelnek olyan állami kiadású könyvek is, amelyek engedélye ugyancsak idén augusztusban jár le, ám ezek megrendelésével egyik tankerületnek sem volt gondja. A Tanosz levélben hívta fel az iskolaigazgatók és tankönyvfelelősök figyelmét arra, hogy a hivatalos jegyzékben szereplő magánkiadós könyvek letiltása jogellenes.

Silány minőség, botrányos tartalom
2014 és 2017 között 5,5 millió darab uniós pénzből fejlesztett, állami kiadású kísérleti (OFI-s) tankönyv zúdult érdemi, független szakértői ellenőrzés nélkül az iskolákba.
Néhány következmény:
- egy 5. osztályos erkölcstankönyvben megjelenő internetes hivatkozás pornóoldalra irányította a gyerekeket.
- egy hatodikos természetismeret-könyvben olyan tartalom jelent meg, mely szerint a fiúk és a lányok szellemi képességeiket tekintve is különböznek.
- egy hetedikeseknek íródott irodalomkönyv szerzője a "Nyugat-imádatot" szidta, többek között azt, hogy hamburgert eszünk, MTV-t és CNN-t nézünk vagy épp Nike cipőket hordunk. Az egyik munkafüzetben pedig az szerepelt, hogy a finnugor nyelvrokonságot a Habsburgok találták ki és erőltették ránk.
- egy 9. osztályosoknak szánt történelemkönyv olyan térképpel jelent meg, ami szerint Nagy Lajos idején négy tenger mosta az ország partjait, Visegrád pedig a Duna bal partján helyezkedik el.
Számos tankönyv a politikai ferdítésektől sem mentes
- egy nyolcadikos történelemkönyv szerint "a politikai jobboldal legfontosabb jellemzője a konzervativizmus, a baloldalé pedig a radikalizmus".
- ugyanebben a tankönyvben Orbán Viktort, mint államférfit is előszeretettel mutogatják képeken, valamint részletet is közölnek egy 2015-ös, bevándorlásról szóló brüsszeli beszédéből. Gyurcsány Ferenc ex-kormányfő csak egyetlen képen jelenik meg, mint "a privatizáció egyik nyertese".
- egy hatodik osztályosoknak szóló irodalomkönyv egyik feladata a Toldi és a terrorizmus között talált kapcsolódási pontot.
- egy nyolcadikos földrajzkönyv szerint a menekültáradat a fő tudnivaló Olaszországról.
FORRÁS: KONYVTAROS.TUMBLR

FORRÁS: KONYVTAROS.TUMBLR


- ugyancsak egy állami kísérleti tankönyvben jelent meg egy ábra, amelyen Németországot anyamalacként ábrázolták, emlőin – mint kismalacok – csüngnek más, kisebb országok, például Belgium, amelynek fővárosa a sokat szidott Brüsszel. Az ábra szerint az egyetlen önálló "kismalac", amelyik nincs rászorulva a német anyakoca csecsére, Magyarország.

Minderre indulatosan reagált az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi). Maruzsa Zoltán, az Emmi helyettes államtitkára a Tanosznak küldött levelében azt írta: a szervezet félretájékoztat és pánikot kelt, kifogásaik "szakmainak álcázott politikai támadások". A helyettes államtitkár a tankönyvesek állításait nem cáfolta, de felhívta a figyelmet arra: a fenntartónak nemcsak akkor van joga megvétózni a tankönyvrendeléseket, ha azok átlépik a meghatározott keretösszeget, hanem akkor is, ha megítélésük szerint egyes könyvek nem illeszkednek a kerettantervekhez.

Erre a Tanosz úgy reagált: a hivatalos tankönyvjegyzékbe csak olyan kiadvány kerülhetett, amelyet megfelelőnek találtak, így a tankerületeknek nem lehet okuk vétót emelni. Romankovics András lapunknak azt is mondta, kérték a minisztériumot, jelöljék meg konkrétan azt az állítást, amivel szerintük a Tanosz félretájékoztat vagy pánikot kelt, de választ nem kaptak.

– A kiadóktól továbbra is beszerezhető lesz minden könyv, de ez sok iskolában nem megoldás. Vannak, ahol a tanárok megkérhetik a szülőket a könyvek megvásárlására, de ezt sokan nem engedhetik meg maguknak, főleg úgy, hogy az állami tankönyvekért kilencedik évfolyamig külön nem kell fizetni – fogalmazott a Tanosz alelnöke.

Romankovics szerint a magánkiadós tankönyvek kiszorítása nemcsak színvonalcsökkenéshez vezet: sok esetben a pedagógiai folytonosság is megszűnhet, ha nem lehet ugyanazzal a tankönyvsorozattal folytatni a tananyagot.

Kiszorítják a magánkiadókat
Balog Zoltán miniszter, az Emmi leköszönő vezetője 2013. december 15-én nyújtotta be a tankönyvellátásról szóló törvénytervezetet, amit a parlament két nappal később – szakmai és társadalmi vita nélkül – el is fogadott. Az Oktatási Hivatal abban az évben karácsony előtt egy nappal, december 23-án közölte a kiadókkal: ha engedélyeztetni akarják tankönyveiket, kérelmeiket december 31-ig küldjék el. Vagyis két munkanapjuk volt arra, hogy ezt megtegyék. Akiknek sikerült, öt évre, 2018. augusztus 31-ig kaptak engedélyt. December 29-én a kormány az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetet (OFI) és a Könyvtárellátót (Kello) tette meg az állami tankönyvellátás irányítójává.
Vagyis az 1985-ben liberalizált tankönyvpiac az Orbán-kormány alatt újra állami monopóliummá vált. 2014 márciusában született egy rendelet, amely szerint – az uniós szabályokkal és alapjogokkal szembemenve – csak az OFI fejleszthet tankönyveket, illetve ha a szükség úgy hozza, az oktatásért felelős miniszter írhat ki nyilvános pályázatot. Ugyanekkor a kormány 8,7 milliárd forintot csoportosított át "az állami tankönyvkiadás feltételeinek megteremtésére". Ezután az Emmi megvásárolta a Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadót, valamint az Apáczai Kiadót. A magánkiadókat gyakorlatilag kiszorították a piacról. Mindezt az oktatás központosítása jegyében: a központi tanterv újraírásával az lett a cél, hogy a tanárok minden állami iskolában ugyanazt tanítsák, ugyanabból a tankönyvből.
A kormány ugyan gyakran érvel azzal, hogy a magánkiadóknak továbbra is van lehetőségük új tankönyvek engedélyeztetésére, ám az eddigi miniszteri felhívásokban ezek csak nemzetiségi és a sajátos nevelési igényű diákoknak szánt tankönyvekre, valamint az idegennyelv oktatás területére terjedtek ki. Az iskolai tankönyvrendelések nagy részét nem ezek, hanem az "alap" közismereti tárgyak teszik ki.

Tanárok, szülők sem szeretik

A pedagógusok majdnem 80 százaléka nem szívesen használná a rájuk erőltetett új állami tankönyveket – derült ki az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetet tavalyi felméréséből. Az eredmények szerint a kísérleti tankönyvekkel csak a tanárok 22,7 százaléka dolgozna továbbra is. Ezt a Tanosz kimutatása is alátámasztja, mely szerint az iskolák által rendelt kísérleti tankönyvek átlagos darabszáma 38,1 százalékkal csökkent 2015 és 2017 között.

A Szülői Hang közösség pedig idén márciusban tette közzé tankönyvekre vonatkozó kérdőívének eredményeit, ezek szerint az állami tankönyvek gyenge szakmai minőségét a szülők is tapasztalják, ezért a tankönyvekkel 80,1 százalékuk kifejezetten elégedetlen. Az egyik szülő így fogalmazta meg a tankönyvekkel és az oktatással kapcsolatos tapasztalatait: "Jelentős mértékben romlott az oktatás. Teljes mértékben megszűnt a tanszabadság, semmiféle lehetőség nincs az élmény alapú differenciált oktatásra. Kisebbik gyermekem pont most megy tőle tönkre, pedig egy kivétellel normális jó pedagógusok tanítják. Elszúrt, alkalmatlan, sokszor hibás tankönyvekből. Pontosabban tankönyvek nélkül, mert amit adtak, az alkalmatlan egy 11 éves gyerek részére. Botrányos."