kiállítás;Szemadám György;

2018-05-29 07:45:00

Kortárs művész bérelhető

Nem létezik ennél aktuálisabb kiállítás idehaza, mert ez mutatja meg, milyen is valójában ez az ország. Szemadám György meglehetősen tömören foglalta össze a csütörtökön, Kaposváron, a Rippl-Rónai Fesztivál keretein belül megnyílt tizedik Groteszk Triennálé lényegét. S elég volt csak végigszaladni a tárlaton, hogy a látogató egyetértsen a festőművész-író-rendezővel.

Kortárs művész bérelhető. Alapdíjas szolgáltatások: favágás, portréfestés, tárlatvezetés – 1 Ft. Emelt díjas szolgáltatások: politikai szerepvállalás és egyéb prostitúciók honoráriuma megbeszélés szerint.

Ha valaki az utcán megy végig egy ilyen hátfeliratú ingben, vélhetően alaposan megnézik, a kaposvári Vaszary Képtárban azonban akadtak ennél sokkal meghökkentőbb alkotások is. Persze ez is a groteszk lényege: a meghökkentés, a görbe tükör, az ellentétes esztétikai minőségek együttes jelenléte.

- Az egyetlen stílus, melyre nem volt hatással az idő – magyarázta a megnyitón Szombathy Bálint szépségkutató -, ugyanazt jelentette a reneszánszban vagy a romantikában, mint a mában. Sokan úgy vélik, a művészetnek a szépet kell bemutatnia, a groteszk képviselői szerint viszont túl kell lépni ezen az állapoton, s a valóság ilyetén bemutatása ugyanolyan fontos, mint a szépség ideálja.

Az idei triennálé zsűrije 268 hazai és külhoni alkotó 460 alkotásából válogatta ki azt a 236 művet, mely helyet kapott a kiállításon. Melynek ötlete1991-ben fogant, a Kapos Art Egyesület tagjai valami nagy durranással akartak berobbanni a köztudatba, meghökkenteni a közvéleményt. A fél évvel korábban az az ország első képző- és iparművészeti egyesületeként megalakult csoport ötlete amúgy Békéscsaba és Kecskemét között fogant 1990-ben egy Trabantban. Vörös András festőművész, aki akkor már tagja volt a Fiatal Művészek Stúdiójának és a Művészeti Alapnak, s túl volt egy moszkvai és leningrádi tanulmányúton, melyen a francia Antenne 2. csatorna filmet forgatott róla, mint a nagy szenzációnak számító keleti underground képviselőjéről, egy kiállításról hazafelé pöfögve arra jutott társaival, kellene egy egyesület, melyben a hasonló művészi elképzelést vallók összejöhetnének.

- Azért a groteszkre gondoltunk, mert ez itt a Balkán – jegyezte meg a kezdetekről Vörös András, a Kapos Art elnöke. – Ez a műfaj csak Kelet-Európában működik tökéletesen.

- A nyolcvanas évek végén a végzett, hivatásos művészek még nagyon védték a szakmát – tette hozzá Halmos Klára, az egyesület titkára -, a progresszivitás amatőrségnek számított. A neoavantgárdban utazó fiatalok a helyüket keresték, lázadtak, s ennek az élet- és művészeti érzés kifejezésének tökéletes terepe volt a groteszk.

Az első kiállítás komoly megbotránkozást keltett, azóta viszont a rendezvény belakta Kaposvárt, s cseppet sem mellékesen komoly nemzetközi hírnévre tett szert, ugyanis a stílus kapcsán világszerte egyedülálló a kezdeményezés. Ahogyan unikális a szűk három évtized alatt összegyűlt anyag is.

Alapdíjas szolgáltatások - Favágástól a tárlatvezetésig

Alapdíjas szolgáltatások - Favágástól a tárlatvezetésig

És láthatóan az idén is újabb remekekkel bővült: minden alkotás mögött komoly gondolat látszik, s bár Vörös András szerint a műfaj kelet-európai, meglepően sok mű érkezett Nyugatról. Egy részüket az elmúlt években távolba szakadt magyar művész küldte, jellemzően igen erős mondanivalóval – odakintről talán még inkább látszanak a hazai vadhajtások…

Sarló, kalapács, összegyűrt heinekenes doboz és egy Szmena fotóapparát lencséje – ez a Harmadik műszak. Emberalakú tablet tart a kezében egy emberi fejet a Metro című képen, három apró, fekete alak verseng egy óriási banánért a Big Banan for Little Dictators festményen. A Feminippilinen egy Zeppelin léghajó kapott izgató, harisnyába bújtatott hosszú combokat vörös tűsarkúval, az oltárszerű Nemzeti Reménykedőhely két cserép között egy kanna, melyekben drótvirágok, szigszalaggal karóhoz rögzített szőlőinda, illetve kék rongy kaptak helyet, előtte természetesen térdelőpárna; a vasvillára tűzött, kaszával aprított felhők között halovány villanyégőként világító napban tündöklő fejsze pedig az Éljen a dübörgő magyar gazdaság címet kapta.

Töviskorona - A groteszk az a stílus, amelyre nem volt hatással az idő

Töviskorona - A groteszk az a stílus, amelyre nem volt hatással az idő

- Értelemszerűen nem mindenkinek tetszik a burkolt kritika, hogy akadnak, akik egyedi módon meg mernek és tudnak fogalmazni olyan dolgokat, melyek a társadalmat érdeklik, foglalkoztatják, adott esetben bosszantják és felháborítják – jegyezte meg Halmos Klára, aki hozzátette: az induláskor bátorságnak számított már az alkotások elkészítése is, nemhogy a kiállításuk.

Kicsit emésztve a hallottakat: ebből a szempontból semmi sem változott az elmúlt szűk harminc évben…

Infó: Groteszk 10 - Nemzetközi képző- és iparművészeti kiállítás, Kaposvár, Vaszary Képtár, 2018. május 25.-augusztus 4.