Tisza;lakóhajó;

2018-06-04 07:05:00

Lassan csordogál a lakóhajóprogram

Akadozva, rögtön egy tender meghosszabbításával indult a nagy csinnadrattával beharangozott kormányzati program, amelyben a tiszai és bodrogi lakóhajózást fejlesztenék.

Múlt péntek reggel tíz órakor bontották fel a a MAHART Weisz Manfréd úti székházában, a vezérigazgatói titkárságon azokat a pályázatokat, amelyeket húsz nyaralóhajó építésére írtak ki áprilisban. A kormány – miként azt tavaly decemberben bejelentették – 4,6 milliárd forintot szán a Tisza és a Bodrog térségben a vízi turizmus fejlesztésére, kikötők építésére, ebből a programból 1,6 milliárd jutna a húsz hajóra.

Arról, hogy hányan jelentkeztek a kiírásra, a MAHART képviseletében Benkó Ádám, a tender kommunikációjáért felelős B&W Consult Kft. közbeszerzési szaktanácsadója azt írta a Népszavának: „Tekintettel arra, hogy folyamatban lévő közbeszerzési eljárásról van szó, az ajánlatkérő az eljárás lezárását követően tud tájékoztatást adni az eljárás eredményéről.”

Más forrásból megtudtuk: első körben még nem a konkrét árajánlatok érkeztek be, most csak azt fogják eldönteni, hogy a pályázók alkalmasak-e a feladat elvégzésére. Alkalmatlan például az jelentkező cég, amelyik az utóbbi három évben nem fejezett be legalább hét lakóhajó-építést. Akik fennmaradnak a rostán, azok nyújthatnak be később konkrét árajánlatot.

Azt nem tudni, miért kellett az eredetileg május 18-ra kiírt beadási határidőt két héttel meghosszabbítani. A hivatalos kommunikáció szerint azért döntöttek erről, hogy a lehetséges érdeklődők alaposabban megismerhessék a kiírást, s minél többen vegyenek részt a tenderen. Az eredeti határidő valóban szűkös volt: a kiírás április 19-én jelent meg, így mindössze egy hónapjuk volt a cégeknek, hogy tanulmányozzák a részleteket. Arra, hogy magyar beszállítók vajon mennyiben felelnek meg a kiírásnak, egy forrásunk rejtélyesen csak ennyit mondott: az első körben ez is ki fog derülni. A közbeszerzési kiírás szerint egyébként két-három és négy kabinos, kényelmes fekhelyekkel, és fürdőszobával rendelkező, üvegszálas, UV-álló, műanyag testű, új építésű, dízel üzemű, minimum ötven lóerős, legalább tíz de legfeljebb tizenöt méter hosszú lakóhajókat kellene építeniük a jelentkezőknek, s ez csak a feltételek egy része. Az ajánlattevőnek saját értékesítési rendszerében, többnyelvű honlapján, on-line foglalási rendszerében, nemzetközi ügynökhálózatában és többnyelvű prospektusban, kellene népszerűsítenie a hajóbérleti lehetőséget: ennek inkább külföldi székhelyű cégek felelnek meg. Márpedig a járművek kiválasztásánál alapvető szempont, hogy azok kapcsolódhassanak az Európa 14 országban már működő nyaralóhajó-hálózathoz, mert csak így lehet biztosítani, hogy Magyarország ne elszigetelt programot hajtson végre. Így a kiírás nemcsak a hajóvásárlást, hanem a rendszerhez kapcsolódást is tartalmazza.

Úgy tudjuk, hogy a tendernek 3-4 hónap múltán lehet legkorábban eredménye. Mindenesetre A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium korábban úgy tájékoztatta a Népszavát, hogy a közbeszerzési nyertes gyártó 2019 tavaszára szállíthatja le az első hajókat, addigra a tervezett kikötők is elkészülhetnek.

Tőlünk nyugatra komoly hagyományai vannak ennek az üdülési formának, ami ráadásul a vastagabb pénztárcájú turisták körében közkedvelt, sokakat vonz, hogy lakóhajókat bérelve fedezzenek fel egy-egy térséget. A tapasztalatok szerint a nyaralóhajós turisták a szálláson megspórolt pénzt a tapasztalatok szerint szívesen áldozzák például gasztronómiára, helyi termékek vásárlására.

Révész Máriusz a kerékpározás és aktív kikapcsolódás fejlesztésével megbízott kormánybiztos év elején egy tokaji sajtótájékoztatón azt mondta: 4,6 milliárd forintot szánnak a programra, ebből a hajósvásárlás mellett kijelölik a vízi utakat és tizenöt kisebb kikötőt építenek vagy bővítik a már meglévőket. Ez leginkább a Tisza-tó, Sárospatak, Tokaj, és Sátoraljaújhely térségének jelent nagyobb fejlesztést, de a kisebb falvaknak is ki kell majd találniuk, mivel vonzhatják magukhoz a turistákat. Ez az elszegényedett Bodrogközi vagy felső-tiszai leszakadó kistelepülések számára nem lesz könnyű feladat: több polgármester azt mondta lapunknak, örülnek, ha valahogy életben tudják tartani a falut, nemhogy turista-attrakciókat találjanak ki. Hunyadi Tibor, a Bodrog partján lévő Kenézlő polgármestere megerősítette: ezt a térséget egy a folyón átívelő híd húzhatná ki a nyomorból, pár napra kikötő francia vagy angol turistákkal nemigen tudnak mit kezdeni. Posta György, Tokaj polgármestere viszont optimista, ő hisz városa vonzerejében, a szálláshelyeket már most fejlesztik, a vendéglátás színvonala emelkedik, s abban bíznak, hogy az itt kikötő vendégek akár több napra is a környéken maradnak. Ehhez a kerékpár-utak is rendelkezésre állnak, s akár a szlovák határig vagy azon is túl elbarangolhatnak az aktív kikapcsolódást kedvelők.

Mi az a nyaralóhajó?
Az a kedvtelési célú, 15 méternél kisebb, kis merülésű, 3-12 utast szállító, legfeljebb 8 kilométer per órával haladó, szállásként is szolgáló hajófajta, amely Európában csatornahajó és lakóhajó néven önálló nyaralási céllal bérbe vehető és hajóvezetői engedély nélkül vezethető, amennyiben egy bérhajó flotta részeként közlekedik kis forgalmú folyókon, tavakon és csatornákon.

A Maharton belül egyébként január elejétől működik a „Nyaralóhajó programiroda”. Az elmúlt hónapokban megtörtént a hajók közbeszerzésének előkészítése, összeállították a tervezési programot. Az iroda munkatársai tárgyalnak az érintett önkormányzatokkal – tájékoztatott a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. A beruházások helyszíneinek kijelölésénél fontos szempont, hogy milyen épített és természeti turisztikai látványosságot lehet az adott kikötőből könnyen megközelíteni. Ennek megfelelően kikötőfejlesztés várható a többi között Sárospatakon, Sátoraljaújhelyen, Tokajban és a Tisza-tónál. Az építkezés a tervezési és kivitelezői közbeszerzés eredményes lezárása után indulhat majd meg, a közbeszerzés pedig a pontos helyszínek kiválasztását, a majdani üzemeltetés feltételeinek egyeztetését követően kezdődhet meg.

A kikötők kijelöléséről és a vízi utak karbantartásáról folyamatosan egyeztetnek az Országos Vízügyi Igazgatósággal és a Tiszai Vízi-rendőrséggel. A Tiszán és a Bodrogon jelenleg annak ellenére nincs érdemi hajóforgalom, hogy mindkét folyó jelenleg is nemzetközileg használható hajózási útvonal – ebben is változást remélnek az új programtól. A kikötők nemcsak a Mahart hajóit fogadják majd: a hálózathoz más hajóüzemeltetők is kapcsolódhatnak, másrészt a létesítmények minden motoros és kézi hajtású jármű számára nyitottak lesznek, s akár kajakkal és kenuval is ki lehet majd itt kötni. Az előzetes számítások alapján a két folyón 150-200 nyaralóhajó üzemelhet majd.

Mészáros Lőrinc ebből sem maradhat ki
A Bodrogkisfaludon olcsón megszerzett borászat és pálinkafőzde után a kikötőt is bekebelezheti a kormányfő barátja, Mészáros Lőrinc, akinek folyóparti birodalma szállodával és étteremmel is bővülhet – írta meg lapunk még a választások előtt. Magyarország második leggazdagabb embere egy évvel ezelőtt vetette meg a lábát ebben a térségben is, nemrég pedig bejelentették a Tiszát és Bodrogot érintő ötmilliárd forintos folyami turizmusfejlesztési programot. Azt is megírtuk hogy a Mészáros tulajdonába került Dereszla Pincészet bodrogkisfaludi borfeldolgozója mögött feltöltötték a talajt, s szintbe hozták az építményt a most kompkikötőnek helyet adó területtel. A helyiek úgy tudják, Mészáros szállodát, panziót, éttermet, látvány-pálinkafőzőt épít itt, és kikötőt is bővít.