Előző
Következő
új cikk

Bulvár

Életet menthet

Népszava|2012. jún 15. 09:45
[A+ A-]
Hét érzékelő, fejlett technológia és egy olyan légzsák, amely villámgyorsan kinyílik a szélvédő előtt. Mindez csak néhány a gyalogos légzsák legfontosabb elemei közül. A vadonatúj V40 modellhez alapfelszereltségként kínált rendszernek köszönhetően a Volvo Car Corporation az első olyan gyártó, amely gyalogos légzsákkal felszerelt járművet kínál.
A gázolásos balesetek során a legsúlyosabb fejsérüléseket a motorháztető alatti kemény szerkezet, a szélvédő alsó része és az A oszlopok okozzák. A Volvo többek között ezért is kezdte el a gyalogos légzsák technológiájának kifejlesztését. A rendszernek világraszóló sikere volt, amikor a vadonatúj Volvo V40 modell idén a Genfi Autószalonon bemutatkozott.

Az autó elejébe ágyazott hét érzékelő jeleket továbbít a vezérlőegységnek. Amikor az autó egy objektummal lép fizikai kontaktusba, a jelek módosulnak. A vezérlőegység kiértékeli a jeleket, és ha emberi lábként értelmezi a jelek által továbbított információkat, kinyílik a gyalogos légzsák.



A motorháztető valamennyi csuklóját pirotechnikai kioldószerkezettel látták el a Volvo mérnökei. Gázolás esetén egy csap eltávolításával kiold a motorháztető-panel hátsó része. Ezzel egyidejűleg aktiválódik a légzsák, és megtelik gázzal. Felfúvódása során a légzsák feltolja a motorháztetőt, amely tíz centiméterrel emelkedik meg, és ebben a helyzetben marad. A motorháztető és a motortér kemény részei között létrejövő rés miatt a motorháztető deformálódhat, tompítva ezzel az ütközést a gyalogos becsapódásakor.



Felfújt állapotban a légzsák lefedi az ablaktörlők területének egészét, a szélvédő körülbelül harmadát, valamint az A oszlopok alsó részét. A rendszer aktiválódásától a teljes felfúvódásig néhány századmásodperc telik el. A rendszer 20 és 50 km/órás sebesség között aktív. A gázolásos balesetek 75 százaléka 40 km/óránál alacsonyabb sebességen történik. A gyalogos légzsák egy zsákból és egy hibrid gázfejlesztőből áll, aktiválódáskor a zsák néhány ezredmásodperc alatt telik meg gázzal.

Hozzászólások (1)

A hozzászóláshoz .

fixor 2012.06.20. 20:23
A baj az, hogy a lábat így sem fogja semmi sem védeni és a balesetek nagy részénél le is szakítja. Persze lehet, hogy Svédországban még láb nélkül is jobb élni...