Előző
Következő
új cikk

Belföld

Elie Wiesel visszaadta nagykeresztjét

Népszava|2012. jún 19. 05:11
[A+ A-]
Lemondott magas állami kitüntetéséről Elie Wiesel magyar származású Nobel-békedíjas író, aki döntését más mellett a Nyirő-botránnyal és az erősödő Horthy-reneszánsszal indokolta. Wiesel erről szóló, Kövér László házelnöknek címzett levelét a Népszabadság Online ismertette.
A levél szerint az író megdöbbenéssel és felháborodással értesült arról, hogy a magyar Országgyűlés elnöke is részt vett a nyilas eszméket valló erdélyi író, Nyirő József újratemetési kísérletében, méghozzá "Szőcs Géza kulturális államtitkár és Vona Gábor, a szélsőjobboldali Jobbik elnökének oldalán."

Elie Wiesel úgy folytatta: "megbotránkoztatónak találom, hogy (...) képes volt elmenni egy olyan ünnepségre, amely a Horthy- és a Szálasi-rezsim fasiszta ideológiája előtt tiszteleg". A Nobel-békedíjas Wiesel még június 7-én írt Kövérnek, és kitért azokra a "nyugtalanító hírekre", amelyek szerint Magyarországon köztereket neveznek el Horthy Miklósról és rehabilitálják Wass Albertet, illetve a világháborús fasiszta kormánnyal együttműködő más közéleti szereplőket. A magyar származású író felrótta azt is, hogy a tanrendbe kerülnek a szélsőjobboldali eszméket hirdető szerzők.

Wiesel szerint az elmúlt években elszaporodtak az antiszemita, rasszista megnyilvánulások, és "a magyar hatóságok bátorítólag lépnek fel azokban a kísérletekben, amelyek tisztára mosnák Magyarország múltjának ezt a tragikus fejezetét, nevezetesen a világháborús magyar kormány részvételét az ország több százezer zsidó állampolgárának deportálásában és meggyilkolásában". Levelét Wiesel azzal zárta, "nem akarom, hogy közöm legyen ehhez, ezért ezennel visszaadom a Magyar Köztársasági Érdemrend nagykeresztjét, amelyet 2004. június 24-én Magyarország elnökétől kaptam".

Hozzászólások (166)

A hozzászóláshoz .

retkesfafej 2012.06.22. 08:13
Tisztelt baline! A nekem címzett három kommentje az Ön véleményét tükrözi! Azt hogy "nagy emberrel" ki akar vitázni, miben és mit akar megkérdőjelezni mindenki maga kell, hogy eldöntse felmérve a saját kvalitásait. Mert az is bizonyos, hogy, ha nincs az igazságnak megfelelő munició a viztornyunkban, nevetségessé válunk. Ön semmivel sem cáfolta, mert hitelesen nem tudja József Attila Mondd mit érlel című vérsében a valóságnak megfelelően visszatükrözött égi mását, mert az a "demokratikus" Horthy rendszer társadalmát mutatja be, igaz nem a kiváltságos törpeminoritás életét, hanem a társadalom döntő többségének sanyarú életét. És az én véleményem is az, hogy bizony abban a rendszerben, amelyik ilyen sivár, embertelen állapotokat biztosít az társadalom többségének, ott dönteni kell a tőkét és nem síránkozni. Megfigyeltem, hogy Ön, amikor nem tudja, az adott témában cáfolni a másik fél, állítását, hajánál fogva előráncigál egy másik témát, most pédául Balassit, hogy őt támadni kell szadista költeményei miatt. Nos mi köze van ennek József Attila Mondd mit érlel című költeményéhez, netán Nyirő, Was, Tormay Cecilke irodalmi tevékénységének minősítéséhez. József Attila Mondd mit érlel című verse szadista költemény talán és ezért kell támadni, vagy túlságosan geil, vagy költői eszközei amellyel a verset megformálta gyengék, avittak stb. Bár amennyiben belegondolok lehet benne valami, hiszen József Attila verse, annyira az igazságnak megfelelően tükrözi vissza a "demokratikus" Horthy rendszert, hogy ez az égi más, az emberben valóban azt a képzetet kelti, a "demokratikus" Horthy rendszer által, a társadalom döntő többsége részére rákényszerített kegyetlen életviszonyok a rendszer politikai elitjében meglévő szadizmusban gyökereznek. Balassinak voltak szadista versei, no és? Attól még amennyiben az objektivitás és a racionális gondolkodás talaján állunk, senki nem vonja meg tőle azt a minősítést, hogy az első olyan magyar nyelven alkotó költőnk, akinek költészete, kora európai költészetének szinvonalát is megközelítette, sőt számos versében el is érte. Mindezek azonban nem mondhatók el Nyirő, Was, Tormay esetében.
baline 2012.06.21. 19:45
2Tormay Cecilkéről nem is beszélve.


" na éppen ő alkotott nagyot, nagy társadalomtükröt a Bújdosókönyvben.
baline 2012.06.21. 19:43
"Maga az egész vers, pedig a "demokratikus" horthysta rendszer társadalmáról állítja ki magas művészi szinvonalon a rendszer valóságának égi mását " J.A azt is írta, hogy döntsd a tőkét, ne siránkozz. Ez is megkérdőjelezhető.
baline 2012.06.21. 19:42
retkesfafej] [2012.jún.21. 14:34]" plagizálásomat nem jelöltem, bár azt gondoltam, hogy az áruvédjegy, mosópor összekapcsolása és maga a téma, megadja, hogy kitől van lopva részemről a hasonlat. József Attilától a Mondd mit érlel.. című verséből, és hogy világos legyen az egész versszakot idézem "S mondd mit mit érlel annak a sorsa, ki költő s fél és így dalol;/ felesége a padlót mossa/ s ő másolás után lohol;/ neve, ha van, csak áruvédjegy,/ mint akármely mosóporé,/ s élte, ha van élte még egy,/ a proletár utókoré?!" Tulajdonképen Ön nem velem vitatkozik, hanem József Attilával" lehet, csakhogy itt előjön az a másik dolog, ami nagyon fontos, hogy tudniillik azt gondolják sokan, hogy "nagy emberrelÍ" istenkísértés vitázni és bolondság megkérdőjelezni azt amit írt. Nem így gondolom. Nagyon helyes pl. az, amikor Balassit támadják szadista költeményei miatt.
retkesfafej 2012.06.21. 15:36
Tisztelt stratocaster! Valóban nem nem tanácsos, Arany János által az irodalmi alkotások tartalmával, a tartalom és az ábrázolt valóság, az ábrázolás művész formája, stilusa stb. kapcsolatban megfogalmazott kritériumait, olyan művészek és műveikkel kapcsolatba hozni, mint Nyirő József, Was Albert, de muszáj volt és a muszáj az bizony nagy úr. No meg bennem csak ennyi "tehetség" szorult, hogy valóban nagy művészektől és műveikből tanulva, rájuk és a valóság tényeire alapozva alakítsam ki saját véleményem, álláspontom, és az ő segítségükkel próbáljak bizonyos dolgokat megítélni. Pláne az olyan területen, mint művészet, művészeti értékek.
ibdsm 2012.06.21. 14:58
[retkesfafej] [2012.jún.21. 10:24]

Nagyon igaz!

Nekem rég feltünt az, hogy amit a "létezö szociálizmus"-bol leginkább kifogásulták, az pont azok a dolgok, ami a "létezö szociálizmus" elött, és a "létezö szociálizmus" után is jelenek, azaz, azok a dolgok amikben a "létezö szociálizmus" a többi rendszerekre hasonlit, nem azok amelyek a "létezö szociálizmus"-ot a többi rendszerektöl inkább megkülömböztet.
stratocaster 2012.06.21. 14:58
[retkesfafej] [2012.jún.21. 14:34]

Teljes mértékben osztom a véleményt. Megtoldom azzal, hogy Arany nevét még mérceként is említeni súlyos tiszteletlenség a horthysta-nyilas éra "művészi" szemetjének tevékenységével kapcsolatosan (temészetesen az előbbivel szemben)...
retkesfafej 2012.06.21. 14:34
Tisztelt Vaskovács! Biztosan az én hibám, hogy plagizálásomat nem jelöltem, bár azt gondoltam, hogy az áruvédjegy, mosópor összekapcsolása és maga a téma, megadja, hogy kitől van lopva részemről a hasonlat. József Attilától a Mondd mit érlel.. című verséből, és hogy világos legyen az egész versszakot idézem "S mondd mit mit érlel annak a sorsa, ki költő s fél és így dalol;/ felesége a padlót mossa/ s ő másolás után lohol;/ neve, ha van, csak áruvédjegy,/ mint akármely mosóporé,/ s élte, ha van élte még egy,/ a proletár utókoré?!" Tulajdonképen Ön nem velem vitatkozik, hanem József Attilával, aki a Horthy rendszerről, ennek a feudális csökevényekkel átszőtt kapitalista rendszernek a művészetet, a művészeti értékeket kezelő magatartásáról ad látleletet, ebben a versszakában. Maga az egész vers, pedig a "demokratikus" horthysta rendszer társadalmáról állítja ki magas művészi szinvonalon a rendszer valóságának égi mását , amelyet Nyirő, Was Albert műveiben mindíg elmismásol, elhallgat, vagy irredenta, antiszemita mázzal bevonva megszépíteni próbálja a valóságot. Az művészi színvonaluk azonban sajnos olyan, hogy nem tudják elérni az Arany János által megfogalmazott kritériumot, nem tudnak megyőzni, hogy ami műveikben látszik az való, és ezért Arany Jánostól kölcsönözve nevük nem költő, hanem csaló. Azért nem, mert bár Arany János is a valóság szörnyűségeinek művészi eszközökkel való tompítása érdekében tanácsolja" Költő hazudj, de rajt ne fogjanak. Megfogalmazza Arany János azt is, hogy az igaz költő tudja meggyőzni az olasót, hogy ami műveiben látszik az a való, de csak akkor ha látszatott igazságból építi építi fel. Mégpedig úgy, hogy "nem ami rész szerint igaz,/ hanem olyan kell, mi egészben és mindig az." Nos véleményem szerint ezt nem tudta produkálni sem Nyirő, sem Was Albert, Tormay Cecilkéről nem is beszélve.
vaskovacs 2012.06.21. 11:16
retkesfafej] "az Ön ízlésének Nyirő (és nem ahogyon Ön írta "nyirő") irodalmi munkásságam, az egyik non plus ultra kategóriás áruvédjegyű mósópora." nem így van. Az irodalom nem "akárilyen" termék, mint pl. a mosópor. Ny. irodalmi értékeit nemcsak én, hanem az irodalmi élet számos kiválósága elismerte a műltban is. Idéztem pl. Pomogáts B. Németh L., vagy Tamási Á. ezzel kapcsolatos írásait.-Szabolcska Mihály költészete is érték, de most nem ez a téma (mellesleg az, hogy mit minősítünk giccsnak, szintén igen érdekes, de ez sem téma itt)). Az, hogy Karinthy mit írt, érdekes, de stílusok jól megférnek egymás mellett, ha színvonal megüti a mértéket. Sok írót bíráltak, akit mások nagyra értlékelnek. Pl. Balassit is szadizmusa miatt. "Ön szerint minden rossz, büntett a földön a kommunizmus, a kommunista ideológai következtében zúdult az emberiségre" Nem minden, de nagyon sok.
retkesfafej 2012.06.21. 10:24
Tisztelt Vaskovács Ön megmásíthatatlan igazságként rögzíti idézem "nyirő értékes irodalmi munkássága nagy magyar érték." Fenntartva annak a bölcs mondásnak az igazát, hogy "de gustibus non est disputandum" nem is kellene vitába szállnom. Nem is tenném, amennyiben azt rögzítette volna, hogy az Ön ízlésének Nyirő (és nem ahogyon Ön írta "nyirő") irodalmi munkásságam, az egyik non plus ultra kategóriás áruvédjegyű mósópora. Ön azonban minősíti, értékeli is nem kevesebbre, minthogy "nagy magyar érték". Az én értékelésem (ami persze nem mérvadó) nem teljesen fedi az Ön értékítéletét. Szerintem Nyirő irodalmunkban hozzávetőlegesen annyi értéket képvisel, mint Szabolcska Mihály, aki a maga korában szintén "népszerű" volt a giccses, a valódi életet, problémákat leegyszerűsítő, rózsaszín felhőbe bújtató verseivel. Amelynek lényegét Karinthy Frigyes az Így írtok ti humoros-szatírikus antológiájában így parodizálja ki "Kicsi kunyhó szerető szív/Messze égbolt tiszta kék/Fulladjon meg Ady Endre/Lehetőleg máma még.". Azért Szabolcska mellett Nyírővel szemben egy pozitívum mutatkozik, nem "véresszájú" soviniszta, antiszemita, csupán módjával dicsőítette a mi nagymagyar szupremáciánkat. A másik kérdés, ami az Ön kommentjeiben kiütközik, az, hogy Ön szerint minden rossz, büntett a földön a kommunizmus, a kommunista ideológai következtében zúdult az emberiségre. A történelmi események sokszorosan cáfolják az Ön excatedra kijelentéseit. A hatalomgyakorlás antidemokratikus vonásainak előtérbe helyezése, a hatalommal való visszaélések, koncepciós perek, ideológiai meggyőződés miatti üldözések, ezek miatt emberek megölése stb. jóval a kommunista ideológia megjelenése előtt kialakult és bőségesen szedte az áldozatait, semmivel sem kisebb hatékonysággal, mint a kommunista rendszer (ami sehol sem jött létre), helyesebben a szocialista modell. A tragédai az, hogy a "létező szocialista modellek" vezető elitjei is, a könnyebbik végét fogták meg a dolgoknak, átvették azokat a hatalomtechnikai módszereket és eljárásokat, fogásokat, amelyeket kifejlesztettek az előző rendszerek, a tömegek manipulálása, mozgatása, felettük való uralom és nem a szolgálatuk érdekében A második világháborút követően a kapitalista modell több milliós áldozatot szedett a gyarmataik függetlenségi mozgalmait, szabadságharcát fegyverekkel letörni igyekvő háborúkban Afrikában, Ázsiában, Dél-Amerikában. Például Hollandia Indonéziában, vagy Belgium Kongóban, amelyek nem kaptak olyan hírverést,mint a franciák Indokinában, Észak-Afrikában, az angolok Görögországban, vagy Afrikában, Indiában stb. folytatott agressziói, gaztettei.
jimipapa 2012.06.20. 19:23
[vaskovacs] [2012.jún.20. 17:21]
[morgolodo1 a világtörténelem """

Komoly dolgokba ne mélyedjél el , mert belekeveredsz sutyókám , amúgy is meleg van ,és még leáll a 4 agy sejted és végem!
Odalesz kedvenc bérkommentelőm !!
jimipapa 2012.06.20. 19:19
[vaskovacs] [2012.jún.20. 17:55]
"ha orbánc visszaadja gonosz lelkét a teremtőjének...

Akkor a sok sutyerák nem tud se...get nyalogatni mint vaskovácsovics sutyerovits !!

Nyihaha hehe huhu
vaskovacs 2012.06.20. 17:55
"ha orbánc visszaadja gonosz lelkét a teremtőjének... " nana. Demokrácia van., Gyurcsányék titkolták a választók elől, hogy mire készülnek. Miután ez kiderült, vasmarokkal fogták a csalárdul szerzett hatalmat. Ha Orbánék nem tetszenek majd a többségnek, amikor majd mást választanak, de ettől még ne tessen senki halálát se kívánni.
vaskovacs 2012.06.20. 17:21
[morgolodo1 a világtörténelem nem a katolicizmus károsságát bizonyítjam, hanem a kommunizmusét.
retkesfafej 2012.06.20. 14:17
Bizony igy van ez kérem a vallás választása sorsokat eldöntő procedura. Az esetek döntő többségében az ember "szabad akaratán és belátásán" múló elhatározása, abban a fejlődési korszakában, amikor önállóan egyedűl, saját elhatározásából csak a pelenkába be&arni tud. Persze Jaroszlav Hasek Svejk címú régényében az egyik ilyen kivétel Otto Katz óberfeldkurát, aki 21 éves korában keresztelkedett meg, hogy elvégezze a teológiát és pap lehessen. Saját bevallása szerint azért lett katonai lelkész, mert istenigazából egy fönöke van, az is olyan, hogy ember nemigen látta és amennyiben létezik is túlságosan messze van.
ibdsm 2012.06.20. 12:27
[vaskovacs] [2012.jún.20. 11:48]

> mama arról akar meggyőzni, hogy a kereszténység az nagyon káros.

A világ történelme ezt bizonyitja.
ibdsm 2012.06.20. 12:26
[lindaba] [2012.jún.20. 11:47]
> Miért nem tanul?

Állandóan tanulok.

Most éppen, többek között, Müller-Kirsten "Classical Mechanics and Relativity Theory" könyvéböl tanulok.
ibdsm 2012.06.20. 12:19
vaskovacs] [2012.jún.20. 11:50]

>Hitvitát nem nyitkok

Ez nem "hitvita".

A modern természettudomány szerint van egy universum, amelyen kivül nem létezik semmi. Ez a "világ", ami egy négy dimenziós nem-euklideszi "manifold" (nem ismerem ennek a matematikai fogalommnak a magyar jelzését --- németül Mannigfaltigkeit, franciául varieté), a negyedig dimenzió az idö. (Ezért nevezik eszt "time-space"-nak -- tér-idö?). Ezt azt jelenti, hogy nincs olyan hogy az univerzum "elött", vagy az univerzimon "kivül".

A zsidó-keresztény-izlám szerint létezik egy (egyetlen) "Isten" (aki a keresztény valás szerint három felé osztódik) aki a világ elött is "ott" volt, aki a világoin-kivüle él,, aki halhatatlan, aki a vilagot hat nap allatt hozta létre, aki mindent tud, aki omnipotens, és omnijóindulatu.

A kettö nem fér össze.
vaskovacs 2012.06.20. 11:50
ibdsm] [2012.jún.20. 11:28]

[vaskovacs] [2012.jún.20. 11:18]> az istenhit és a természettudományos ismeretek nincsenek ellentétben. "Pont úgy, mint a fekete nem külömbözik a fehértöl. " Hitvitát nem nyitkok, de emlékeztetem, hogy sok pap volt kitűnő természettudós. Pl. Öveges József


vaskovacs 2012.06.20. 11:48
ibdsm a keresztes hadjáratok meg amiket itt felsorol, azok helytelen dolgok és az egyház el is határolódott ezektől. mama arról akar meggyőzni, hogy a kereszténység az nagyon káros. nyilván az azzal wellentétes hit maga szerint megh nagyon hasznos vagy a hitetlenség. na persze.