Előző
Következő
új cikk

Belföld

Padlóra küldi a tömegközlekedést a híddíj

nepszava.hu|2012. jún 19. 14:01
[A+ A-]
Ötszáz kameraállomás helyett pár tucatból akar kijönni a főváros, így a dugódíj híddíjjá alakulhat. Ha így lesz, a fizetést nem lehet elkerülni, így a BKV forgalma drasztikusan megugrik, ezt pedig nem bírja ki az elöregedett járműpark.
Kis ráfordítás, nagy haszon - a jelek szerint ezt az elvet követi a városvezetés, amikor arról ötletel, miképp alakítható a dugódíj egyfajta híddíjjá. Horváth Csaba nem csodálkozik ezen, ugyanis - magyarázza az MSZP fővárosi frakcióvezetője -, Budapest közigazgatási területére mintegy 130 úton lehet behajtani - azaz ennyi kameraállomást kell kiépíteni. Igaz, ez még mindig jóval kevesebb, mintha - a korábbi terveket alapul véve - a Hungária körút-Margit körút határolta zóna mellett építenének ki megfigyelési-beléptetési rendszert, hiszen ebben az esetben úgy 500 útkereszteződést kellene szemmel tartaniuk a kameráknak. Egy ilyen lánc kiépítésének költsége úgy 2.5-3 milliárd forintot kóstálna. Ezzel szemben a hídfők bekamerázása a legrosszabb esetben is kijön pár százmillió forintból.

Csakhogy a dugódíj vagy a híddíj bevezetésének igazi költségét nem az ellenőrző rendszer hálózat jelenti, hanem az úgynevezett megelőlegezett beruházások köre. Ezek viszont összességében úgy 25-35 milliárd forintra taksálhatók - ekkora összeget pedig a kormány politikája miatt "kiszárított" főváros még középtávon is képtelen kigazdálkodni. Példának okáért, sorolja az MSZP fővárosi frakcióvezetője, szükség lenne 10 ezer, úgynevezett P+R parkolóhely kialakítására, továbbá létre kellene hozni egy biciklikölcsönző és - tároló rendszert, valamint erősen frissíteni kellene a BKV járműparkját. Ugyanis, indokol Horváth, a korábbi tervek is úgy számoltak, hogy a dugódíj a főváros belső területein 7, Budapest egészén valamivel több mint 5 százalékkal növeli a BKV-használók számát.

Márpedig a közlekedési társaság viszonylatai Horváth szerint - hála a közelmúltban végrehajtott járatritkításoknak - így is csúcsra vannak járatva, gyakorta megesik, hogy csak a második járműre férnek fel. Magyarán bármilyen tarifa okozta pluszterhelés miatt gyakorlatilag összeomlana a közlekedési társaság. Már csak azért is, magyarázta Horváth, mert az említett utasszám-növekedést egy olyan dugódíj-szisztéma esetében kalkulálták ki, amelyik lehetővé tette volna, hogy a Hungária-gyűrűn az autósok kikerüljék fizetős övezeteket (így az Árpád és a Lágymányosi híd forgalma így 11 százalékkal ugrott volna meg), ám a híddíj esetében nincs pardon. Így a BKV terheltsége akár több mint 10 százalékkal is növekedne, ez pedig garantáltan kezelhetetlen helyzetet eredményezne.

És mivel nem lehet kikerülni, nem csoda, magyarázta Horváth, hogy a városvezetés mintegy 80 milliárd forintot akar beszedni a híddíjból. Ez azonban azt mutatja, vélekedett a fővárosi szocialista frakcióvezető, hogy nem készültek háttértanulmányok, ugyanis 2009-ben még több mint egymillió zónaátlépést lehetett volna elérni, most azonban jó ha 0,5 millió összejönne, ugyanis a javában 400 forint feletti benzinár miatt számottevően csökkent a forgalom.

Lájkoljon minket a Facebook-on is!