Előző
Következő
új cikk

Belföld

Káosz uralja a nyugdíjpolitikát

Népszava|2012. jún 20. 05:00
[A+ A-]
Akár a közoktatás is megbénulhat, ha a kormány megvalósítja a tervét, és kényszernyugdíjazza a 62 éves közalkalmazottakat, köztük a pedagógusokat. Jellemző, hogy az érdekvédők hiába szeretnének tárgyalni, a kabinet több mint egy éve nem hallgatja meg őket, így a nemrég bejelentett változásról sem tudtak előzetesen. A nyugdíjpolitikára a teljes káosz jellemző, miközben munkaképtelen embereket küldenek vissza dolgozni, a munkaképeseket nyugdíjba kényszerítik.
Hatástanulmányok most sem készültek például arról, hogy ha a fiatalok külföldre mennek, az idősebbek pedig nem dolgozhatnak, akkor ki fizeti majd azt a járulékot, amiből nyugdíjat kellene fizetni.

Ismét hatástanulmányok nélkül, az érdemi egyeztetéseket mellőzve, és a következményekkel nem számolva hozott döntést a kormány. Most éppen a közalkalmazottak nyugdíjazásán változtatnának, kizárólag költségvetési szempontok alapján. Csakhogy még a kabineten belül sincs egység arról, hogy kit érintene a változás, és mennyi megtakarítást várnak tőle. Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter múlt csütörtökön még arról beszélt, az államosítások nyomán jövőre 250 ezer közalkalmazott tér vissza a központi állami körbe, miközben a kormány elrendeli a kötelező nyugdíjba vonulást 62 év felett, így 10-11 ezer fővel csökken a közszféra állománya, amiből mintegy 20 milliárd forintos megtakarítás származik.

Giró-Szász András kormányszóvivő szerint viszont ez nagyon konzervatív számítás, sokkal többeket érint ez az esetleges intézkedés. A szigor nem vonatkozna a helyettes államtitkárokra és feletteseikre, csak a főosztályvezetőkre és az alsóbb szinteken dolgozókra. A káoszra jellemző egyébként, hogy a nyugdíjbiztosítási igazgatóságokat szétverték, ezt a szervezeti egységet bevitték a kormányhivatalokba, ahol viszont nem értenek a feladathoz. Ez az oka annak, hogy kezelhetetlen mennyiségben halmozódtak fel az elintézetlen ügyek, és ellátatlanul maradnak a nyugdíjba lépők.

Jogi értelemben természetesen most nem lehet kényszernyugdíjról beszélni, hiszen más területen elvileg elhelyezkedhet a 62 éves közalkalmazott, de azzal, hogy erre szinte esélye sincs, valószínűleg a kormány is tisztában van. Az már a svéd nyugdíjmodell bevezetésének tervezésekor is felvetődött, hogy ami az egyik országban működik, egy másik államban kudarcba fulladhat - vagyis minden esetben a helyi sajátosságokat kell figyelembe venni.

Úgy tűnik azonban, a Fidesz-kormány a saját szempontjait is felülírja; a nyugdíjpolitikára eddig a bűnbakképzés volt jellemző, bűnözőnek, "lustának" állították be a korhatár alatti szolgálati nyugdíjasokat, a rokkantakat. Akár elfogadható érvelés lenne, hogy az idősek ne vegyék el a munkanélküli fiatalok elől a helyet, és aki nyugdíjba mehet, az fejezze be a munkát. Csakhogy nem arról van szó, hogy az aktív korúaknak készítik elő a terepet, hanem a nyugdíjazottak státuszát meg is szüntetnék.

Vélhetően nem számoltak azzal sem, ami a Tárki legutóbbi felmérésből kiderült: az elmúlt húsz évben sosem volt ilyen magas a magyarok körében a migrációt tervezők aránya. Minden ötödik felnőtt tervezi, hogy külföldön vállal munkát. Két év alatt a másfélszeresére nőtt az arányuk, és vélhetően még nem állt meg ez a folyamat. Ha ez így van, és az idősebbek sem dolgozhatnak, akkor nincs válasz arra, ki fizeti majd a nyugdíjjárulékot. Mert a kormány ezzel a lépéssel a nyugdíjasok táborát növelné. Orbán Viktor miniszterelnök arról beszélt, nyugdíjat csak a befizetett járulékokból fogják fizetni, "amit csak a foglalkoztatás bővülésével lehet elérni".

Azt is mondta, "munkából lesz nyugdíj, ezért a kormány mindent megtesz azért, hogy legalább ötmillióan dolgozzanak és fizessenek adót, és megforduljanak a kedvezőtlen demográfiai folyamatok". Ennek teljesen ellentmond a tervezett lépés.

A terv nincs összhangban a folyamatos nyugdíjkorhatár emeléssel sem, és a korábban favorizált svéd nyugdíjmodellel. Az OECD napokban kiadott jelentésében arról írt, hogy a születéskor várható élettartam emelkedése és a megnövekedett gazdasági bizonytalanság miatt szükség van arra, hogy a kormányok fokozatosan emeljék a nyugdíjkorhatárt. Ez a cél Magyarországon is, az erről szóló törvény nem is változott. A svéd modell lényege pedig az, hogy mindenki addig dolgozzon, ameddig csak bír, mert az egyéni számlán összegyűlt járulékból kapja később az ellátását.

A tervek szerint a 65 évre történő átmenet 2014-ben indul majd, és fokozatosan emelkedik 62-ről 65-re. Például az 1953-ban születettek 2016-ban még 63 évesen mehetnek el nyugdíjba, az 1955-ös születésűek 64 évesen. 2022-ig az 1957-ben születettek már 65 évesen mennek nyugdíjba. A nyugdíjkorhatár emelése az 1952-ben születetteknél kezdődik és félévenként ugrik majd. Európában az átlagos nyugdíjkorhatár 65 és 67 között mozog. Németországban és Csehországban már döntöttek a 70 év bevezetéséről, Nagy-Britanniában 68 év a határ.

Az sem mellékes, hogy a kormánnyal szemben éppen a napokban indította meg hivatalosan az eljárást az Európai Bíróságon az Európai Bizottság. Az egyik a megváltozott bírói nyugdíjszabályokról szól, hiszen egyetlen év alatt mintegy 8 évvel rövidítették meg a bírói jogviszonyt, s a korábbi 70-ről januártól 62-re csökkentették a bírák felső korhatárát.

Selmeczi Gabriella szavai alapján már csak egyetlen hónapot kell várni, és kiderül végre, milyen nyugdíjrendszert akar a kormány. A Fidesz szóvivője nemrég arról beszélt, 2012 közepére derülhet ki pontosan, hogy mit terveznek. Ekkor még azt mondta, a Századvég által készített tanulmányt veszik alapul. Annak alapja az, hogy a munkavállalók minél tovább dolgoznnak, és az egyéni számlájukon összegyűjtott járulékból kapják majd az ellátásukat. Ezt követően a német nyugdíjpontrendszer bevezetését támogatták, amiben a nyugdíj kiszámításánál szempont a felnevelt gyermekek száma is.

Öregségi és rokkantsági nyugdíjban részesülők száma és megoszlása (2011. december)

Ellátások / Létszám / Arány

Korbetöltött öregségi /1 485 859/ 60,74

Korhatár alatti öregségi /258 687 / 10,57

Korbetöltött rokkantsági /396 378 / 16,20

Korhatár alatti rokkantsági /305 323 / 12,48

-------------------------------------------------------
Összesen: 2 446 247 / 99,99

Forrás: Farkas Péter: Nyugdíjkorhatár, demográfia, foglalkoztatás (Demográfia 2011/4.)

Akár a pedagógusok negyedét is elküldhetik

Megbénulhat a közoktatás működése a kényszernyugdíjazások hatására. Erre utalt tegnap a Borsban Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke. "Mi van akkor, ha egy iskolában 64 éves az egyetlen kémia-biológia tanár. Az elbocsátás után nem fogják ezeket a tantárgyakat oktatni?" - tette fel a kérdést a szakszervezeti vezető annak kapcsán, hogy Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter múlt heti bejelentése szerint 10-11 ezer, 62 év feletti közalkalmazottat küldenek nyugdíjba.

Bár a tárca arról nem tájékoztatott, hogy szakmák szerint hogyan oszlik majd meg a kényszernyugdíjazottak száma, azonban az Emberi Erőforrások Minisztériumának oktatási államtitkársága ugyancsak a múlt héten úgy fogalmazott: nem elbocsátásokkal, hanem a nyugdíjba vonuló tanárok státuszának be nem töltésével kívánják megoldani a gyermekszám csökkenése miatt keletkező "pedagógus-túlkínálatot". Mivel eddig nem volt szó kötelező nyugdíjazásról, immár több mint valószínű, hogy a kormány a tanárok tömeges kényszernyugdíjazásával akarja költségvetési szempontból ellentételezni a 2013-tól bevezetendő pedagógus-életpályamodellel járó nagyarányú béremeléseket.

Ugyanakkor a PSZ elnöke szerint nem azért dolgoznak még ma is a 62 év felettiek a közoktatásban, mert annyira szeretnének, hanem mert a nyugdíjból nem tudnak megélni és szükség van a munkájukra. Gallóné úgy vélte, ha őket elküldik, akkor a többi tanárnak kell megoldania az oktatást, ez pedig csak több munkával megy. Szeretnének tárgyalni, de a kormány több mint egy éve meg sem hallgatja őket - tette hozzá Galló Istvánné.

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnöke, Mendrey László a múlt pénteken közölte: 2014-ben a nyugdíjba vonuló összes tanárral számolva 84 milliárd forintot takarít meg a költségvetés, ugyanakkor a teljes évre számítva már 400 milliárdra lesz szükség a pedagógus-életpályamodell finanszírozására. Azzal, hogy az addigra nyugdíjba vonuló összesen 18 ezer pedagógus fizetését nem kell kifizetni, csak 28 milliárdot lehet megspórolni, márpedig az állam ebből szeretné megteremteni a forrást a béremelésekre 2013 szeptemberétől - tette hozzá Mendrey.

Mivel a nyugdíjba vonulók álláshelyeit nem töltik fel, a következő években nem lesz szükség friss diplomás tanárokra, holott csak idén 1600 állami ösztöndíjas hallgató nyerhet felvételt tanári mesterképzésre, nem is beszélve arról a 4000 természettudományos alapképzésre felvehető diákról, akiknek egy része 3 év után természettudományi tanárként tanulhat tovább mesterképzésben. Jelenleg éppen matematika-, fizika-, kémia- és biológiatanárokból van a legnagyobb hiány a közoktatásban, valamint Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár is folyamatosan azt hangoztatja: a műszaki mellett a természettudományos képzésekről kikerülők lehetnek a "gazdaság motorjai".

A reálképzések elsődleges fontosságával indokolta ugyanis a kormány az ingyenes jogász- és közgazdászképzés csaknem teljes megszüntetését. Az oktatáspolitika ésszerűtlenségét az is jelzi, hogy miközben a mindennapos testnevelés és a kötelező erkölcstan bevezetésével jövőre jóval több szaktanárra lenne szükség, a nyugdíjba vonulást követő létszámstop bevezetésével ezeket az állásokat nem biztos, hogy be tudják majd tölteni.

A kényszernyugdíjazás azonban csak a kezdet: Tollner József, a PDSZ elnökségi tagja azt közölte, hogy a változások miatt a pedagógusok legalább 25 százalékának megszűnik az állása, azaz közel 30 ezer tanár elbocsátása várható. Ez a kötelező óraszám emeléséből, a tankötelezettség korhatárának 16 évre való csökkentéséből, a szakképzésben a közismereti tárgyak óraszámának alacsony szinten történő maximalizálásából, a szakképzés idejének négyről három évre való csökkentéséből és a tanárok heti 32 órás kötelező iskolában tartózkodásából fakad - jelentette ki Tollner. Mint korábban megírtuk, a köznevelési törvényhez kapcsolódó, tavaly kiszivárgott háttértanulmány szerint - amely még nem számolt a kényszernyugdíjazás lehetőségével - 2015-ig a gyermeklétszám csökkenése miatt "csak" 4183 tanárt bocsátanak majd el, amivel 52 milliárd forintot akarnak megtakarítani.

A legnagyobb tételt azonban nem ez utóbbi jelenti, hiszen a Hoffmann Rózsa által is láttamozott tervezet szerint a leszállított tankötelezettségi kor miatt több mint 73 milliárdos megtakarítással, a felső tagozatok összevonásától pedig 633 iskola bezárásával számolt az oktatási államtitkárság. Az előbbi 5000, az utóbbi közel 3000 tanár elbocsátását jelenti majd.

Damoklesz kardja a magániskolák igazgatói felett?

Csak az oktatásért felelős miniszter egyetértésével nevezhetnek ki igazgatót az egyházi és magánfenntartású iskolák élére - derült ki a köznevelési törvényhez benyújtott fideszes módosító javaslatból. Bár a jogszabály-tervezet szerint a tárcavezető csak akkor tagadhatná meg az egyetértést, ha jogszabálysértés történik, nem világos, hogy az államosításból kimaradó oktatási intézményekben erre miért van szükség. Az idén állami fenntartásba került összes megyei középiskola intézményvezetőjének megbizatását már megszüntették, és új pályázatokat írtak ki, melyekről a megyei kormányhivatal dönt.

Lájkoljon minket a Facebook-on is!

Hozzászólások (90)

A hozzászóláshoz .

HorvathJanos 2012.06.25. 17:37
[margo54]
"Remélem a " rugalmas nyugdíj korhatár" gondolata a kormány tetszését is elnyeri."
ÉN IS NAGYON BÍZOM BENNE!
De nem csak a rugalmasságról van szó, hanem:
Néhány kivonat és gondolat a tanulmányom tartalmából:
Az EMMB olyan rendszer.
1. Az (EMMB) Emberek Mindenkori Megélhetésének Biztosítása nem más, mint a jelenlegi Magyar Nyugdíj Biztosítási rendszer helyett, egy biztonságosabb igazságosabb, egyszerűbb, gazdaságosabb, korszerűbb, leghosszabb távú, több célra felhasználható, személyre szóló, követhető, kiszámítható, rugalmas, arányos, önfinanszírozó, világviszonylatban egyedülálló, biztosítási forma, állami garanciával.
2. mely egyéni számlás állami és magán rendszerű lesz,
3. mely nem függ a demográfiai változástól,
4. stb.
margo54 2012.06.24. 14:21
[HorvathJanos] [2012.jún.22. 07:33]
"...a rugalmas "nyugdíj" korhatár bevezetése. De nem csak a tanárok, hanem kivétel nélkül mindenki számára."
Teljesen egyetértek.
Remélem a " rugalmas nyugdíj korhatár" gondolata a kormány tetszését is elnyeri. Biztos vagyok benne, ha ezt a kérdést csak a gazdasági, pénzügyi szempontok alapján mérlegelik akkor is előnyös mindenki számára.
Gabri 2012.06.22. 17:47
Hát egy dologgal nemigen számolnak azok, akik ugy gondolják, hogy az 1955-57ben születettek nyugdijkorhatárának pofátlan megemelése meg fogja oldani a nyugdijkérdést és dől majd tőlük a pénz a nyugdijkasszába, hiszen fizetik a járulékot dögivel... elöször is: 55 év felett rendkivül könnyen állástalanná válhat bárki, hiszen elsősorban az öregeket rugdossák ki, új állást pedig nem kap. Most is 50 százalékos a munkanélküliség az 50 év felettiek körében, ez csak nőni fog, ahogy emelkedik a nyugdijkorhatár.
Attól hogy a korhatárt megemelték, nem fognak nyugdijjárulékot fizetni, hát miből, csak hosszabb ideg lesznek munkanélküliek. ami kétségtelenül megtakaritás az országnak, mert a munkanélküli ellátás 22 ezer, a nyugdij egy kicsivel több lenne. Aki mondjuk 1955 dec 29-én született, az két évvel korában mehet nyugdijba, mint aki 1956 jabuár 2-án. Nagy kicseszés január eelején születettnek lenni.
Ugyancsak figyelemreméltó jelenség, hogy tömegesen számolják fel a kis család bt-ket, az egyéni vállalkozásokat, akik eddig rendes járulékfizetők voltak. . A járulékok ugyanis megnőttek, nagyon megnőtttek, akkor is havi 55 ezer forintot be kell fizetni mindenféle biszbaszokra - pl. szakképzési járulék havi 2000 - ha a btnek nincs bevétele, vagy csak kevesebb. és amig bt-je van, nem kaphat semmilyen munkanélküli ellátást. tehát felszámolja, Inkább elmegy munkanékülire, és dolgozik feketén vagy sehogyse. A nyugdijszámitási valorizációs táblázatokba az utolsó évek gyakorlatilag 1-es szorzóval szerepelnek - mekkora is volt az infláció 5 év alatt??? Szóval alig dob vmit a nyugdijon a kinkeservesen befizetett válalkozói nyugdijjárulék. Akinek 20 évnyi munkaviszonya van, és a 20 év alatt jól keresett, annak kifejezetten ajánlott felszámolni mindent, bt-t, vállalkozást, ha most nem bir olyan jól keresni, mert lerontja az átlagot. Kevesebb nyugijat fog kapni ha 40 évre átlagolják, és az utolsó évvek rosszak voltak, mintha egyáltalán nem szerez szolgálati időt, csak husz évet. Szóval nagyon el van ez baszarintva ám.Ahhoz hogy valaki a 22 ezer forintos , láblógatással megkapható bérpótlékot vagy mifenét kitermelje egy bt tagjaként, legalább 100 ezer forintos bevételt plusz aa költségeket ki kell termelnie, ami egy varrónőnél spciel eléggé sok. És ezért szinte semmi nyögdijat fog kapni,l azt is elérhetetlen időtávlatban.
HorvathJanos 2012.06.22. 16:47
Tisztelt kommentelők!
Ha tehetitek menjetek át a "Nyugdíjvédelem MSZP-módra" című cikkre is, mert nagyon érdekes a téma.
Csocsogo 2012.06.22. 09:59
jelzők egyébként pontosan illenek rád: csak egy sötét, műveletlen, büdös bunkó reagál úgy ahogy te. Nem mellesleg, mivel semmit sem vitatsz állításaimból, sőt azt nem csak te, de senki más sem vitatja, igazak.
Csocsogo 2012.06.22. 09:56
tata, a kérdés az TE mennyi jutalékot veszítettél közvetlenül a MANYUP ügyön ? Én ugyanis megmondom neked pontosan mit nyerek: lesz öregségi nyugdíjamra fedezet.
justitio65 2012.06.22. 09:13
Ez a csocsogo nevű bérbarom darabbéres?
Nem elég,hogy sötét,műveletlen,büdös bunkó,de még terjeszti is?
Miért nem a narancsnáci testvéreit hülyíti,azoknál nagyobb sikere lenne?
Mennyit kaphatott a lenyúlt MANYUP pénzből, vagy mennyit nyúlt le belőle?
HorvathJanos 2012.06.22. 07:33
[margo54] [2012.jún.22. 07:12]
"Ezért egy rugalmas megoldás kellene, aki szeretne maradni a pályán, mert egészséges, fizikailag és szellemileg is bírja a munkát az, ha szükség van rá maradhasson. Aki pedig hamarabb elhasználódott az elmehessen akár a nyugdíjkorhatár betöltése előtt is."
EZ ÍGY IGAZ, EZ LENNE/LESZ A MEGOLDÁS.
Ez a kormány részére beadott tanulmányom egyik legfontosabb meghatározója, a rugalmas "nyugdíj" korhatár bevezetése. De nem csak a tanárok, hanem kivétel nélkül mindenki számára.
FIZIKAILAG ÉS SZELLEMILEG!!!

margo54 2012.06.22. 07:12
Én, akár a pedagógus életpálya modell részeként is eltudnám fogadni azt a megoldást, hogy a pedagógus a nyugdíjkorhatár betöltése előtt öt évvel nemcsak a csökkentett munkaidőben végzett munkáról dönthessen, hanem ha az egészségi állapota indokolja, akkor a nyugdíjba vonulást is választhassa. Senkinek nem jó, ha a magas vérnyomásos, szívbeteg, térd vagy egyéb mozgásszervi problémákkal küszködő, egy emeletnyi lépcsőt csak több pihenővel megtenni tudó pedagógus neveli a gyerekeket. A pedagógus amúgy egy olyan emberfajta, aki addig dolgozik ameddig csak bír. Ezért egy rugalmas megoldás kellene, aki szeretne maradni a pályán, mert egészséges, fizikailag és szellemileg is bírja a munkát az, ha szükség van rá maradhasson. Aki pedig hamarabb elhasználódott az elmehessen akár a nyugdíjkorhatár betöltése előtt is.
HorvathJanos 2012.06.21. 15:59
Egyéni véleményem, egy új magyar "nyugdíj" biztosítási rendszerről.
A magyar államnak, a mindenkori magyar kormánynak, kötelessége megvédeni állampolgárait, azt is, aki a magán és azt is, aki az állami "nyugdíj" biztosítási rendszert választotta és ezután is választani fogja úgy, hogy senkit ne érjen veszteség.
Biztos vagyok benne, hogy magyar országon rövidesen olyan "nyugdíj" biztosítási törvény fog születni, ami biztonságos, igazságos és egyszerű lesz minden magyar ember, minden biztosított számára.
Az érthetőség szempontjából.
Nagyon fontos megérteni azt, hogy aki az általam elképzelt „nyugdíj” biztosítási rendszerben előbb szeretné igénybe venni a „nyugdíj” biztosítását és többet szeretne visszakapni, annak az egyéni számlájára mindkettő helyre arányosan többet is kell majd befizetni úgy az állami, mint a magán rendszerbe.
Nagyon sok nyugdíjszakértő és sok más ember szerint a biztos nyugdíj az állami rendszer és öngondoskodás.
Szerintem a biztos nyugdíj:
Állami rendszerben a kötelező és/vagy önkéntes befizetésekkel történő széleskörű gondoskodási forma, mely nem zárja ki a magán rendszerben, önkéntes befizetéssel történő gondoskodási formát sem.
Tehát az EMMB nem csak öngondoskodás, hanem széleskörű gondoskodási forma, mely kivétel nélkül minden biztosítottra, minden magyar emberre vonatkozik.
HorvathJanos 2012.06.21. 15:40
[Csocsogo] [2012.jún.21. 13:02]
"Milyen a nyugdíj ? Persze ott is vannak magánpénztárak, de a társadalom nem arra van beállva, hogy átmenet legyen."
Az biztos, hogy a Magyar "nyugdíj" rendszert sem lehet átalakítani átmenet nélkül, ha csak valaki föl nem tőkésíti helyettünk az új rendszert, mert, ha nem, akkor azt nekünk kell folyamatosan megtenni, azaz a magyar embereknek. Ennek a békés átmenetére adtam javaslatot a jelenlegi kormánynak.
Abban biztos vagyok, ha ez a kormány nem él vele, akkor majd megteszi a következő.
Csocsogo 2012.06.21. 13:02
Teljesen igazad van: egyrészt hiányos információk alapján, továbbá nem óhajtanak kapcsolatot teremteni különböző folyamatok között, meg persze van egy réteg, kinek "vested interest" miatt, csak azért is kiáll valami mellett. Mert az NEKI volt jó. Ebben persze felfedezhető a gazemberség jellegzetessége, ugyanis egyúttal azt üzeni, a többi le van ejtve. Beszéltam én olyannal ki rendszerváltás után azt merte mondani, hogy az amerikai egészségbiztosítás (közismerten nem létezik) híve. Milyen a nyugdíj ? Persze ott is vannak magánpénztárak, de a társadalom nem arra van beállva, hogy átmenet legyen. És az az első olyan ország ahol monopol ellenes törvényt hoztak, amikor a Standard Oil-t feldarabolták. Aztán meg mások is jöttek. Dee gyébként az Apple-nél az átlagos heti munkaidő 69 óra. be kellene nálunk vezetni, lássam hányan örülnének neki a nyugati példákat harsogók közül. Mely nyugati példák csak akkor jönnek kapóra, ha a saját elméletet kell alátámasztani. Ha már enm fér bele, akkor mélyen hallgatunk róla.
HorvathJanos 2012.06.21. 11:53
[Csocsogo]
Azok akik nem tudják, vagy nem akarják megérteni a tények igazság tartalmát, azoknak nehéz megmagyarázni és nehéz is velük megértetni. Én kiállok melletted, mert úgy látom, hogy nagyobb részben jó a meglátásod, jók az érveléseid. Főleg abban látom a problémát, hogy az emberek többsége, csak egyoldalúan látja, vizsgálja, elemzi a dolgokat. Hozzáteszem, pártállástól függetlenül.
Csocsogo 2012.06.21. 11:26
Nincsenek fidesz barátaim. Csupán józan paraszti eszem. És nem vagyok a szoci lenyúlási bulikban (MANYUP) érdekelt. Mert a gyomrom nem veszi be. Annak idején engem is megkínáltak a MANYUP-pal. Eszem ágában sem volt belépni. De pontosan tudom hányan gazdagodtak rajta meg. Neveket is tudnék mondani.
Csocsogo 2012.06.21. 11:22
Akik a MANYUP mellett továbbra is kiáll, az a MANYUP-ból húzta a búsás hasznot. A MANYUP annyira nyílvánvalóan egy piramis játék volt, hogy jobb helyeken az ilyenekért súlyos bőrtönévek járnak.
Csocsogo 2012.06.21. 11:21
Milyen baromság a MANYUP lenyúlása ! Tipikus baloldali-liberális csúsztatás ! Elsősorban azok részéről, akik a MANYUP haszonlesői voltak (pl. brókerek meg alapkezelők, akik ebből vették fel búsás jövedelmüket amiért semmit nem tettek, csak a szédülteket próbálták bolondítani, hogy nekik még nagyobb jutalékuk legyen !) Mit gondolsz nem tudjuk, hogy az egész MANYUP buliban az egyedüli nyertesek azok voltak, kik a jutalékokat felvették ? A MANYUP MÉG SENKINEK SEM fizetett egy fillér nyugdíjat sem, és mint kiderült a hozamokról szóló történetek is csak mesék voltak. És mivel társadalmigazdaságilag hosszútávú fenntartásukhoz abszolut semmi alap és remény nincs, amikor nyugdíjat kellett volna majd fizetni, az érdekeltek kaptak volna egy "sorry"-t. Arról nem is beszélve, hogy a MANYUP nyúlta le azok nyugdíj alapját akik nem voltak tagok.
Csocsogo 2012.06.21. 11:11
nem kell kommentáld, mert NEM VAGY RÁ KÉPES. Ahhot értelem kellene...
A multik adózáse esetén, a nép választhat, ha ezek át akarják hárítani: kér e belőle vagy sem. nem kötelező telefonálni, ha a nép nem enegedheti magának meg. És ha a nép nem telefonál, a multi nemhogy nem hárít át semmit, de még az álla is felkopik. Viszont adót fizetni kell. Az alól a nép NEM bújhat ki.
Fogtad az adást ? Vagy még mindig a kommunista központi gazdálkodásban élsz ? Észre vetted már, hogy szabad piac van, és mindenki azt vesz amit akar ?
A Fideszt TE, meg TI szeretnétek látni 10 akárhány százalékon. És aki elpártolt a FIdesztől, az nem szocik felé ment, hanem a Jobbik felé, mert nem tortotta a Fideszt elég radikálisnak.
HorvathJanos 2012.06.21. 10:54

[Klotild] [2012.jún.20. 19:34]
Horvath Janos és holms
"Nagyon korrektek a hozzászólásaik és analitikusak és okos érvek mentén haladnak :-)"
Ez a hozzászólás részemről köszönet érdemel.

"Az 54-es,az első legnépesebb Ratkó korosztály lesz a következő nyugdíjba menő 2018-ban
(63,5-64 évesen)majd őket követi az 55-ös és beindul a verkli..nem lesz kecmec......
De ez már 2018 és 2019.......................... "
Én abban reménykedem, hogy ebben az időben már nem a Magyar állam, hanem a DEMOKRÁCIA nevében az emberek maguk dönthetik el Magyarországon, hogy mikor nyugdíjas, mikor nem, mikor veszi igénybe a biztosítását, mikor nem. Az új belépők azonnal, a már aktívak az állammal történő megegyezés alapján folyamatosan, a felosztó-kirovó rendszer teljes kifutásáig.
jimipapa 2012.06.21. 07:47
[Csocsogo] [2012.jún.20. 20:29]
Mondták már neked, hogy hülyeségeket beszélsz ?""""""""""""""""

Na .. én mondom , és még le is írod " Sutyikám !
Attibi65 2012.06.21. 06:24
Kedves Csocsogo!
Kimásoltam mit írtál....légyszí olvasd el mégegyszer!!!!! De ha kell többször is!!

"A plusszadók pedig csupán az adózás átrendeződését jelentik és ezzel a népet kímélik, szemben a korábbi népe nyúzó gazdasági politikával."
Ha arra gondolsz, hogy a multikat adóztatják, azt mnd visszakapja a NÉP ...és így pontosan a nagybetűs NÉP mert a felső osztálynak nem probléma, a telefon adó, a tranzakciós adó, az ÁFA emelés, stb. 300.000.-ből vagy többől a plussz néhány ezer forintos kiadás kijön...65.000.-ből már kicst nehezebben....

Ez akkora hülyeség, hogy........kommentálni sem tudom.
Nem vagy te Kormánytag véletlenül???
Ugyanis csak Ők mondhatnak ilyen hülyeséget. (védve magukat)!
Bizalom vesztés??? Tizen akárhány százalékon áll a FIDESZ...ez nem zavar???

A másik MANYUP volt 500.000.-Ft-om az állam lenyúlt belőle 340.000.-Ft-ot....miért is??? És ezt üdvözölte valaki???? Hát nagyon gratulálok ha ezt látod...ugyanis ha megmaad lett volna egy kis pénzem, így se erre, se arra nem számíthatok!

...és egyébként csatlakozom (grandM) írásához....annyira vak vagy, vagy éppen "érdekelt" hogy, ha a zsebedből veszik ki a pénzt akkor is "Ezeknek" fogsz tapsolni!
Nem vagy egyszerűen vitapartner, mert az érveid katymazok, ezt úgy mondom , hogy végigolvastam amiket írtál....te is tedd meg...te írsz össze-vissza!