Előző
Következő
új cikk

Kultúra

Le akarják rombolni az operaművészetet

Népszava|2012. júl 02. 06:33
[A+ A-]
Leleményesek a megsértődött munkahelyi vezetők. Tokody Ilona Kossuth-díjas énekesnő, az Operaház örökös tagja, a június 25-i évadzáró társulati ülésen olvasta föl gondosan megfogalmazott ellenvéleményét arról, hogy szerinte társulat nélkül nincs dalszínház. Két nap múlva térti vevénnyel, antedatálva megkapta a kormánybiztosi választ.
Ókovács Szilveszter zord paragrafusokra hivatkozva közölte vele, hogy amiért "megszegte a közalkalmazotti jogviszonyából fakadó kötelezettségeit", írásbeli figyelmeztetésben részesíti.

- Mi volt ez a "borzalmas jogszegés"?

- Dátum szerint fölsorolva, hogy melyik sajtóterméknek - köztük a Népszavának is - "adatot/információt szolgáltatott, illetve az azokban foglaltaktól nem határolódott el". Szó sincs benne mostani fölszólalásomról, csupa korábbi ügy, 2012. február 29-től.

- A kormánybiztos úr sértődött meg, miközben ő volt az, aki Önről a nyilvánosság előtt úgy beszélt, hogy Ön "olyan ünneprontóként viselkedett, mint a labdarúgó pályára meztelenül berontott férfi". Hogyan fogadták ezt a kollégái?

- A szavaim elhangzása után megtapsoltak, a kormánybiztos úr minősítésére viszont megfagyott a levegő.

- Másnap este pedig a Hír tévében Ókovács Szilveszter interjújában ismét Önt támadta nem éppen barátságos hangon, bár ezúttal már valamennyire visszafogottabban. Azt mondta az Ön fölszólalása olyan volt, mintha "egyházi ünnepet" szentségtelenített volna meg. A társulati ülést nézve az embernek csakugyan az volt az érzése, hogy a hivatalos szónoklatok után néma csöndet vártak, pedig a korábbi társulati ülések munkaértekezletek voltak. A kormánybiztos úr, mintha ki akarná iktatni a politikát. Holott ő politizál.

- Igen, ő politizál. Az a baj, hogy bennünket nem hallgat meg, nélkülünk hoznak döntéseket. Ez a Hír tévébeli riposztja is azt sugallta, nem engedi, hogy megszólaljunk a médiában. Nem tudom az ő véleménye volt-e ez, csak föltételezés, de a Kiskegyedben nem jelenhetett meg interjúm, a Duna tévében pedig lemondták a riportot. Meglepte, hogy a társulati ülésen fölszólaltam, de korábban nem kaptunk találkozót, hogy elmondhassuk, opera állandó társulat nélkül nem működhet. Jövőre olyan énekesek is szerepelnek majd, akik közül nem mindenkinek komoly zenei a diplomája, a műfajuk a könnyű zene, a musical.

- És mi lesz a társulat tagjaival?

- Fölmondtak nekik. Operaénekesi státusz nincs már, újakat sem vesznek föl. Ha nincs operaénekes, akkor természetesen karmester sincs. Faramuci helyzet, Kovács János közalkalmazotti státuszát nem tudták megszüntetni, mert ő az első karmester. Majd kitalálnak valamit.

- Azt nem lehet, mert Kovács János az Operaházban a karmester...

- Hát Kossuth díjas örökös tagot lehet kirúgni? A világon én vagyok az egyetlen kirúgott örökös tag. A társulatból csak két ember marad, akit véd a szakszervezet, de azt sem tudom, meddig. Rácz István, a vezetője ellen is állítólag fegyelmi készül, bizonytalan a családja jövője is. Senki nem marad operaházi tag. Nem marad Sümegi Eszter, Pánczél Éva, Wiedemann Bernadett, Lukács Gyöngyi. Mindenki a levegőben lebeg. A legsúlyosabbnak tartom, ha nincs állandó társulat, mi lesz a fiatalokkal, a jövő nemzedékével? Ma, ha valaki rokonszenves az igazgatónak, kap szerepet, ha nem, akkor nem.

- Létezik a világon ilyen operaház?

- Nincs ilyen, stagione társulatok vannak, de ne azokkal hasonlítsuk össze. Van ilyen Spanyolországban, Itáliában. A New York-i Metben is van 120 állandó tag, de ne szóljunk a világ leggazdagabb együtteséről. Bizonyos állami támogatást csak kell kapni, ahol pedig adnak, mint Németországban és Ausztriában, ott állandók a társulatok. Zürichben például Cecilia Bartolit nem akarják kirakni, havi fizetést kap, nem akarják kirakni, mint Tokody Ilonát, tiltja a tisztelet. Engem megszégyenítenek, állandóan gyártják ellenem a koholt vádakat. Lukács Gyöngyi szerencsés, jövőre kap néhány előadást. De ki tudja, meddig. Én egyetlen előadást sem kapok, illetve, amit kaptam, elvették tőlem, mert megyek a médiához, és harcolok a szakmáért.

- Lenne egy indiszkrét kérdésem. Hogyan fogadják a kollégái, hogy kiáll ilyen őszintén és szenvedélyesen?

- Látom, hogy hálásak, csak nem mernek hangot adni neki. Külföldön fogják az énekeseket. Domingót nem engedik el, mert ha öt hangja van, akkor is Domingo. Montserrat Caballé talán hetvenöt éves, és énekel.

- Láttam egy londoni föllépését "Az ezred lányában". Másfél mázsásan megjelenik a színpadon, bűbáj és a közönség szétszedi a színházat.

- Az okos igazgató nem elhajtja a sztárokat, hanem megtartja őket. Nálunk félelem uralja az Operaházat, de úgy nem lehet vezetni, csak szeretettel. Az is megdöbbentett, hogy a kormánybiztos úr a Hír tévében kijelenti, ha megkapom a Mesterművész címet, - ha megkapom, - miben lesz részem. Milliókról beszél. Milyen milliókról?

- Ha jól tudom a Nemzet színésze díjjal is, úgy havi 500 000 jár.

- Különben is, illetlen és jogtalan másnak a pénztárcájában kotorászni. Úgy érzem, hogy Melis György onnan föntről azt mondta nekem, meg kellett szólalnom. Nálunk nem számít állami kitüntetés, semmi. Aki vezetői pozícióban van, annak el kell tűrnie a kritikát. Valaki szóljon már rá, hogy nem lehet így bánni emberekkel.

- Van-e fogalmuk arról, hogy ezt előírják-e a kormánybiztosnak, vagy maga találja ki?

- Nagyon köszönöm a kérdést. Én láttam a miniszteri utasítást, amiben az volt benne, hogy húsz százalék költségcsökkentést kell végrehajtani, nem leépítést. Itt már nem lehet, hol és mit leépíteni. Megszüntették a statisztériát, nincs kottásunk. Amikor Ókovács Szilveszter dönt, a kormány mögé bújik, de szerintem ezt nem a kormány találja ki. Én nem érdemeltem ki azt, amit a Hír tévében kaptam tőle. Tudja, mit mond? Romboljuk le az Operaházat, hogy újat építhessünk. Százhuszonnyolc évig jól működött. Ő újat akar, valami más eszme szerint. Hová lesznek például a történelmi kosztümök? Kiárusítják őket. Csak egy példát mondok. Melis gyönyörű Don Giovanni jelmezét, Székely Mihály ruháit bagóért eladták, a Varázsfuvola is fillérekért kelt el. Elárverezik, mert nem kell a múlt. Elküldték az archívum vezetőjét, fölszámolták az emlékeket. A múlt felőrlése a cél, hogy újat építsenek. De miből? És kikkel?

Hozzászólások (48)

A hozzászóláshoz .

tovaris 2012.07.04. 12:19
[vaskovacs] [2012.júl.03. 21:06]

Szegény opera.....
vaskovacs 2012.07.03. 21:12
Chief_n útszéli stílusban írt , de azt javaslom, hogy ismerkedfjen meg Tokodyval 8is) meg más nagyszerű magyar világnagyság énekesekkel, akiknek nem mikroportozott szerkentyűk és keverőberendezések alakítják a hangját, hanem az a természetes hangadás következtében olyan amilyen. Ezen túl az operairodalom olyan kincsestár, amit jó szívvel ajánlok szeves figyelmébe. Az én egyik faliórám éppen annak az operának a dallamát játssza, aminek egyik szerepében Tokody tündökölt.
vaskovacs 2012.07.03. 21:08
Chief_Pilot Ön szerint a tehetség elég arra, hogy valaki ilyen karriert fusson be, mint amit Tokody Ilona művésznővel kapcsolatban felsorolt? Ne nevettesse ki magát. Itt egyébként nem is az előjogok "kiharcolásának" módja a lényeg, hanem az előjogok, amikhez a komcsi egypárt rendszer nyertesei foggal körömmel ragaszkodnak, aljas és igaztalan eszközök felhasználásával. " Zokody tehetsége győzött. Igen , ez volt elég és semmiféell pártos segítség nem működött ebben. De más magyar operasztár is van, akik messzire jutottak, a scalaig, a Metropolitanig stb. A magyar operaénekesek között sok egészen kiemelkedő tehetség, világnagyság van. Tokiody az egyik


vaskovacs 2012.07.03. 21:06
tovaris] [2012.júl.03. 07:43]"Vaskovács, mint az opera-kultúra elkötelezett bajnoka. Hihihi! " Ebből a megjegyzésből is kiketeszik, hogy mennyire nem tetszik ismerni. nem baj,. hiszen itt ismeretlenek szövegelnek egymásnak. Csak taláklgatják, ki milyen is lehet. az operát tényleg szeretm. ennyi.


vaskovacs 2012.07.03. 21:05
tovaris] [2012.júl.03. 07:40]

[Chief_Pilot] [2012.júl.02. 23:20]"Mi közük a kommunistáknak az "opera lerombolásához"? " Az Erkel Szanház lebontásásról határozatot hoztak.


barguzin 2012.07.03. 16:18
A probléma, ahogy az emberekkel bánnak. (Persze nemcsak a Operában) Tokody Ilonát még egy fideszmagyarnak is illenék ismerni. Nekik azonban elég, ha a gazdit ismerik. Olyan szorgalmasan ugatnak, hogy azt hiszik, az már vélemény.
banya 2012.07.03. 09:44
[wantirna] mikor, és milyen végzettséggel hagytad el Magyarországot?
tovaris 2012.07.03. 07:44
[wantirna] [2012.júl.02. 18:17]

Már megint olyan dolgokhoz szól hozzá, amihez nem ért. (Máshoz sem nagyon)
tovaris 2012.07.03. 07:43
Vaskovács, mint az opera-kultúra elkötelezett bajnoka. Hihihi!
tovaris 2012.07.03. 07:42
[franzstadt] [2012.júl.02. 07:05]

Abban biztos vagyok, hogy ennek az "őskovácsnak" a vas képlékeny melegalakításához semmi köze sincs.
tovaris 2012.07.03. 07:40
[Chief_Pilot] [2012.júl.02. 23:20]

Mi közük a kommunistáknak az "opera lerombolásához"?
Chief_Pilot 2012.07.03. 07:08
[vaskovacs] [2012.júl.03. 02:15]!

Ön szerint a tehetség elég arra, hogy valaki ilyen karriert fusson be, mint amit Tokody Ilona művésznővel kapcsolatban felsorolt? Ne nevettesse ki magát. Itt egyébként nem is az előjogok "kiharcolásának" módja a lényeg, hanem az előjogok, amikhez a komcsi egypárt rendszer nyertesei foggal körömmel ragaszkodnak, aljas és igaztalan eszközök felhasználásával.
vaskovacs 2012.07.03. 02:15
[Chief_Pilot] [2012.júl.02. 23:20]"Senki sem akarja lerombolni az operaművészetet, komcsikáim! Egy kiöregedett díva félti az előző rendszerben kikönyökölt (kifeküdt?) előjogait. " Bizonyára nincs tisztában azzal, hogy kiről nyilatkozik, mint "kifekvőről", így közlöm magával, hogy A New York-i Metropolitan-ben 1988-ban mutatkozott be. Leoncavallo Bajazzók című operájában Nedda szerepét énekelte, ezután ugyanitt Bizet Carmenjének Micaeláját. 1989-ben a világon elsőként énekelte lemezre Mascagni Iris című operájának címszerepét, Plácido Domingo partnereként, Giuseppe Patané vezényletével. 1992-ben egyik legemlékezetesebb fellépése volt a José Carrerasszal tartott közös áriaest a budapesti Népstadionban. A katalán művészhez szoros barátság köti, először a bécsi Staatsoperben léptek fel együtt, Halévy a Zsidónő című operájának koncertszerű előadásán, majd ugyanitt a Bohéméletben is. 1994-ben a világhírű spanyol bariton, Juan Pons társaságában a Zeneakadémián adott nagy sikerű koncertet, majd a két művész világkörüli koncertkörútra indult Verdi - duett estjükkel. 1996-tól az Operaház örökös tagja.Számos szép alakításásra emlékszem, különösen Manon-jára.
vaskovacs 2012.07.02. 18:21
"Sikereiről pedig majd olvasunk a kultúra ( bulvár) oldalon. " Ez nem bulvár....
wantirna 2012.07.02. 18:17
Kedves banya!

Ennek a műfajnak itt az a lényege, hogy nem kell a kérdezésre várni. Azt hittem ennyi eszed azért van, de lehet, hogy nincs. Tévedni emberi dolog. Mindenesetre a szereplési mennyiséged alapján eszembe jutott: a tudatlanság takarója a billentyűzet, minek azt mozgatni egyáltalán?
vaskovacs 2012.07.02. 17:02
hiteles] [2012.júl.02. 16:43]"Szerintem pillanatnyilag beérné azzal is ha Ön azt a fene nagy műveltségét kevesebbet fitogtatná" Nem fitogtatok semmit. Örülök, hogy az Erkel Színházat nem bontották le Gyurcsányék tervei szerint. Pl. Vannak "zenerajongók" akik - mint ahogyan az interneten olvastam, azt fontolgatták, hogy tüntetnek az Erkellel kapcsolatos tervek ellen. Aztán ez megváltozott ( illetve a bontási szándék változott). szerencsére.Sok gyönyörű emlékem fűz az Erkelhez meg az Operához is.
hiteles 2012.07.02. 16:43
Szerintem pillanatnyilag beérné azzal is ha Ön azt a fene nagy műveltségét kevesebbet
fitogtatná a kormány fényezése érdekében egy bizonyos csőlátással.
vaskovacs 2012.07.02. 16:20
radzeer mit szeretne nyerni?
vaskovacs 2012.07.02. 16:19
sharkmen nem volt azó a nemzet színészeiről, de abban egyetértünk, hogy ezt megszűntetném.
radzeer 2012.07.02. 16:18
vaskovacs: Én speciel tudom, Joviczky József. Mit nyertem?