Előző
Következő
új cikk

Kultúra

A Játékszínben vége a dalnak

Népszava|2012. júl 19. 06:30
[A+ A-]
Ősszel már nem nyit ki a Játékszín. Szó volt róla, hogy állami támogatás hiányában esetleg magánszínházként működik majd, de ez a terv dugába dőlt. Balázsovits Lajos igazgató abban reménykedik, hogy bizonyos produkcióknak máshol talál helyet.
- Végképp bezár a Játékszín?

- Vége a dalnak.

- Arról volt szó, hogy esetleg magánszínház lesz, és erről már folytak is tárgyalások.

- Igen, de ez a verzió ott dőlt meg, hogy nem lehet olyan jegyárakat produkálni, hogy a színház eltartsa önmagát.

- A Karinthy Színház már harminc éve magánszínház.

- A Karinthy Színház nem magánszínház, jobb, ha tőlem tudja meg.

- Hanem micsoda?

- Közhasznú szerződése van a kerülettel. Vagyis az úgynevezett taót föl tudja venni. Tehát a jegybevétele nyolcvan százalékának megfelelő összegre kereshet szponzorokat, akik az általuk adott pénzt levonhatják az adójukból. De magánszínház nem tud taót fölvenni, én Karinthy Marcit kikérdeztem, hogy mennyire magánszínház. Azt mondta, hogy ő az. Erre azt tudakoltam, van-e közhasznú szerződése, amire azt válaszolta, hogy van. Mire azt mondtam neki, hogy "na látod, Marci."

- Önnek kikkel voltak tárgyalásai?

- Hát ezt nem mondhatom el, mert az illetők anonimitást kértek. Én akartam ezt a magánszínházat, természetesen néhány segítővel a hátam mögött. Volt rengeteg verzió, a színház helyiségének megvásárlása is, ami nem eladó, csak bérbe adható, a bérleti díj viszont nem kedvező.

- Ön nem köthetett volna közhasznú szerződést?

- Közhasznú társaság vagyunk.

- Akkor miért nem vehetnek föl taót?

- Taót csak az vehet föl, akinek vagy önkormányzattal, vagy magával az állammal, minisztériumokkal van közhasznú szerződése.

- Na, de ilyet önök miért nem köthetnek?

- Azért, mert ez annak a függvénye, hogy milyen kategóriába sorolták a színházat. Régen hat kategória volt, az új törvény szerint három. A többség a két első kategóriába került, mi a legkedvezőtlenebbe.

- Mert bulvár darabokat mutatott be?

- Nem így merül föl a kérdés. Műfaji döntések nincsenek. A mi esetünkben az indok, tudomásom szerint, ugyan engem erről hivatalosan nem értesítettek, hogy nincs állandó társulat. Ez a van kalapja, nincs kalapja jellegű történet. Ha akarták volna, bekerülhettünk volna a jobb kategóriába, hiszen Magyarország színházainak döntő többségét olyan kategóriába sorolták, hogy köthet közhasznú szerződést.

- Miért akarhatták éppen önöket, a Budapesti Kamaraszínházzal együtt, ahol különben volt társulat, bezárni?

- A Budapesti Kamaraszínház, mint a Faluszínház jogutódja, a minisztériumhoz tartozott. A Játékszín is, mint Magyarországon 1945 után az első társulat nélküli színház, szintén a minisztériumhoz került, és a rendszerváltozás után ott is ragadt. Mindig fölvetődött, hogy átadják őket a fővárosnak.

- Úgy tudom, amikor húsz éve igazgató lett, már akkor a feladatai közé sorolták az átadás, átvétel lebonyolítását.

- Így van. De a két színházat mindig úgy akarta átadni a minisztérium, hogy a főváros ezt oldja meg pénzügyi szempontból. A főváros meg azt szerette volna, hogy kapják meg azt az összeget, amibe a színházak kerülnek.

- Ennyi idő alatt miért nem jutottak dűlőre?

- Ha józan ésszel gondoljuk végig, akkor a gondok megoldhatók lettek volna, de a politika nem logikusan működik. Mindig volt valami apróság, amin az egész elbukott.

- Az nem lehet a megszüntetés oka, hogy önt baloldalinak tartják?

- Én az is vagyok, de engem nem a szocialisták ültettek az igazgatói székbe, hanem az Antall-kormány.

- Felháborodás is volt, hogy megy Berényi Gábor helyére.

- Így van, országos felháborodás volt a szakmában.

- Nem voltak arra utaló jelek, hogy mégis a baloldaliságával van baj?

- Nem. Megpróbálom jóindulatúan megközelíteni a kérdést, hogy egyszerűen úgy döntöttek, a két színház bezárásával bizonyos összeg megspórolható.

- De az nem eljárás, hogy decemberben, évad közben, érdemi indoklás nélkül egyszerűen levelet kap egy helyettes államtitkártól, hogy januártól már nincs támogatás. Aztán végül mégis adtak valamennyit a második félévre is, de hát akkor is...

- Azt tudom erre mondani, hogy nem elegáns. Tartalékoltam annyi pénzt, hogy az embereket és az augusztusi rezsit ki tudom fizetni, a nagy részével annak, amibe a felszámolás kerül, rendelkezik a színház.

- 2014 végén jár le a mandátuma. Elvileg addig nem kellene önt kifizetni?

- Elvileg egyéves fizetés járna, ennek azonban kilencven nem tudom hány százalékát adóban vissza kellene fizetni, tehát nesze semmi, fogd meg jól. Gyakorlatilag a héten fogunk megállapodni erről.

- Át lehet-e menteni bizonyos produkciókat máshová?

- Természetesen gondoltam erre, és megpróbálom az elkövetkező napokban több színházzal fölvenni a kapcsolatot.

- Színészként már szinte nem volt jelen, és hosszú ideje csak a Játékszínben rendezett. Nyugdíjas lesz, vagy próbálkozik máshol?

- Az biztos, hogy őszig nem próbálkozom semmivel, majd valamikor szeptemberben kezdek el erről gondolkozni.

Lájkoljon minket a Facebook-on is!

Hozzászólások (15)

A hozzászóláshoz .

vaskovacs 2012.07.20. 04:35
stratocaster "Te melyik játszótér homokozójába szoktál játszani?... Néhányban, de sok a kommersz. A közönségnek az kell.Kell az álművészet m,eg kell a bemikroportozott hangtalan "énekes", a valódi művészet pótléka.
stratocaster 2012.07.19. 22:06
Emlékszem, anno még Kamara Varieté-nek hívták, és olyan művészek léptek fel benne már akkor, akik ma klasszikusoknak számítanak (Somló Tamás, Zorán, Eötvösök, Rodolfó stb.). A műfajváltás után sem esett soha a színvonal. Ez is egy remek színház VOLT...Sajnos!!!...
stratocaster 2012.07.19. 21:58
...Erz egy játszóhely, (ahol főleg kommersz ment) és ilyen játszóhely még igen sok van a fővárosban."...

Ez igaz lehet. Te melyik játszótér homokozójába szoktál játszani?...


vaskovacs 2012.07.19. 19:52
entropia] [2012.júl.19. 17:35"Tud a Fidesz-kormány olyan otrombaságot művelni,amiért Ön nem lelkesedik?" Igen. ilyen pl. az egykulcsos szja. "Nem gondolja,hogy ez már nem politikai szimpátia,unszimpátia kérdése,hanem az,hogy elfogadunk-e egy kultúrális rombolásért csak azért,mert a mieink kezében van a fegyver." Nem. Ez nem kulturális rombolás, ugyanis ilyen játéktér sok van a fővárosban. Kulturális rombolás volt pl. a zsidónegyed rombolása verókét réászérpől.- Őket a rombolás után az MSZP újra indította, vagyis nem zavarta őket a rombolás. "Tényleg ennyire egyszerű lélek lenne,hogy nem tudja mi a különbség a Magyar Állami Operaház és egy körúti bulvárszinház között?" Én tudom, mi a különbség. Ezt jeleztem is. nem olvasta? "Azt hiszi,hogy nagyon emelkedett ember benyomását kelti azzal,hogy kiemelkedő kultúrális értékekre hivatkozik,affektálva?" nem hiszem azt. Nagyon jól tudom, hogy azt gondolják, hogy aki itt mondjuk az operáért rajong az sznob vagy valami hasonló. Holott az én esetemben nem így van, de ezt itt nem tudom, de nem is akarom bebizonyítani. De pl. a Vidám Színpadot nagyon hiányolom. sajnálom, hogy a centrál Színház van ott most. "Mit látott utoljára,hol?" Valami vígjátékot a Turay Ida Színházban. "A Békemenet is egy utcai színház volt,nem kevés anyagi támogatással,gondolom az a színvonal nagyon megfelelt Önnek" Lehet, hogy az utcai színház volt és lehet, hogy megfelelt volna nekem, de nem érdekelt annyira, hogy megfigyeljem. "Játékszín pedig pusztuljon.Bravo vaskovacs. " Mint írtam: marad még sok efféle.
entropia 2012.07.19. 17:35
vaskovacs
Tud a Fidesz-kormány olyan otrombaságot művelni,amiért Ön nem lelkesedik?Nem gondolja,hogy ez már nem politikai szimpátia,unszimpátia kérdése,hanem az,hogy elfogadunk-e egy kultúrális rombolásért csak azért,mert a mieink kezében van a fegyver.Tényleg ennyire egyszerű lélek lenne,hogy nem tudja mi a különbség a Magyar Állami Operaház és egy körúti bulvárszinház között?Azt hiszi,hogy nagyon emelkedett ember benyomását kelti azzal,hogy kiemelkedő kultúrális értékekre hivatkozik,affektálva?Tud maga arról,hogy hogy Budapest egy sokszínű kultúrális világváros.....volt,amelyben helye volt mindenféle műfajnak?Mit látott utoljára,hol?A Békemenet is egy utcai színház volt,nem kevés anyagi támogatással,gondolom az a színvonal nagyon megfelelt Önnek,a Játékszín pedig pusztuljon.Bravo vaskovacs.
vaskovacs 2012.07.19. 15:52
bumburi] [2012.júl.19. 08:20]"A sok stadion,amire nagyon sok milliárdot pazarolnak el,milyen kulturális értéket képvisel?" Semmilyet. Ez a fidesz stadionmániája. úgy, mint gyurcsányéknak autópályamánioája . "A kultúra mint olyan, Orbánnál nem létezik,sajnos.Meg is látszik. " Az lehet, de attól még van kultúra és vanank kulturális értékek, amit ővni kell.
vaskovacs 2012.07.19. 15:50
[ErinGoBragh] [2012.júl.19. 11:33]"Egy színházat kiemelkedő vagy nem kiemelkedő kulturális értéknek megítélni erősen szubjektivitás kérdése" Nem. Ilyen tip. játszóhely még sok van a fővárosban. Kiemelkedő játszóhely pl. a Nemzeti Színház vagy a Magyar Állami Opereház. 2A Játékszín nekem tetszett, szívesen váltottam oda jegyet" Hogyne, de ilyen válallkozás van még.
vaskovacs 2012.07.19. 15:48
Idealista] [2012.júl.19. 14:16]"A Játékszín hazánk egyik jelentős kultúraközvetítő helye, nagyon sok magyar embernek kedvenc színháza. " Ilyen tip. játszóhely még sok van a fővárosban. Majd elmennek máshova a nézők. "Nem szabad tudomásul venni, hogy ősszel bezár ez a színház, sem a színház igazgatójának, társulatának, sem pedig a színházba járó közönségnek ! Tenni kell közösen valamit" Ok. akkor ez a tevés legyen az, hogy ki tetszenek fizetni a fenntartás költségeit. Ezt ugye nem tetszenének tenni? "legyen elsősorban országos jellegű gyűjtés" Tessék megszervezni ( mellesleg elég muris. Miért nem valódi kultúrát élvez pl. operát?)
vaskovacs 2012.07.19. 15:46
tovaris] [2012.júl.19. 11:50]"Érdekes. A szocializmusban volt a színházakra pénz. A nézőterek tele voltak.
Van rá pénz. " Ere nincs, ugyanis ez a színház nem közvetít kiemelkedő kulturális értékeket. Erz egy játszóhely, (ahol főleg kommersz ment) és ilyen játszóhely még igen sok van a fővárosban.
Idealista 2012.07.19. 14:16
A Játékszín hazánk egyik jelentős kultúraközvetítő helye, nagyon sok magyar embernek kedvenc színháza. Nem szabad tudomásul venni, hogy ősszel bezár ez a színház, sem a színház igazgatójának, társulatának, sem pedig a színházba járó közönségnek ! Tenni kell közösen valamit, ami a Játékszín további működését lehetővé teszi! Ha úgy néz ki a helyzet, hogy állami támogatás hiányában nincs kiút a válságból, akkor a színház vezetősége teremtsen sürgősen egy olyan lehetőséget a Játékszínt kedvelők számára, hogy egy meghatározott számlaszámra adományokat eszközölhessenek , a színház további működésének érdekében. Ez legyen elsősorban országos jellegű gyűjtés, de adhassanak adományokat a határainkon túl élő magyarok is !
Ezt a lehetőséget érdemes lenne kipróbálni. A színház így tovább működhetne mindaddig, amíg a folyamatosan beérkező adományok ezt lehetővé tennék. Meggyőződésem, hogy ha az állam nem is kívánja támogatni e színházat, a nézőközönség, s a kultúrát szeretők és tisztelők megmentenék a Játékszínt és biztosítanák a hosszú távú fennmaradását !
tovaris 2012.07.19. 11:50
[vaskovacs] [2012.júl.19. 07:49]

Érdekes. A szocializmusban volt a színházakra pénz. A nézőterek tele voltak.
Van rá pénz. Csak azt ellopja a fidesznyikhajbagázs. Nem veszi észre, hogy már eléggé fényes a fidesz valaga, nem kéne már abbahagyni a seggynyalást?
ErinGoBragh 2012.07.19. 11:33
Elsősorban "vaskovacs"-nak:
Egy színházat kiemelkedő vagy nem kiemelkedő kulturális értéknek megítélni erősen szubjektivitás kérdése. A Játékszín nekem tetszett, szívesen váltottam oda jegyet, pedig a főváros szélén lakom, és néha nagyon sok időbe tellett az előadás végén hazautazni.
Sajnos, megint eltűnik egy kedves színfolt, ahogyan nem léteznek már Magyarországon (hagyományos) mozik, (hagyományos) áruházak, nincs a Közszolgálati Rádiónak szünetjele, egyéni eszközökkel már a TV adásokat sem lehet fogni, nincs betegállomány, munkanélküli- és szociális ellátás, a mai harminc éveseknek már csak lexikon-sor lesz a nyugdíj, visszafejlődött a vasút és csökevényes már a budapesti tömegközlekedés is.
bumburi 2012.07.19. 08:20
vaskovacs
Már megbocsáss! A sok stadion,amire nagyon sok milliárdot pazarolnak el,milyen kulturális értéket képvisel?Nincs egy valamirevaló foci csapatunk, csak a nagy mellényük létezik, tehetség, teljesítmény sehol.
A kultúra mint olyan, Orbánnál nem létezik,sajnos.Meg is látszik.
vaskovacs 2012.07.19. 07:49
Kydonna ugyan ugyan. Nincs rá pénz . Ennyi. Van még nagyon sok színház ezen kívül. Ez a hely nem képviselt kiemelkedő kulturális értéket.
Kydonna 2012.07.19. 07:12
Végtelenül elkeserítő, hogy hazánkban a szinházaknál már azt is VIZSGÁLTATJA, FÜRKÉSZTETI az Orbán-hatalom-oligarchiája, hogy kinek milyen oldalú barátai vannak és eszerint LEHETETLENÍT EL SZINHÁZAT, KULTURÁT IS!
Embertelen állapot, TÉNYLEG NEM TÜNTETÜNK MINDEZ ELLEN? TÉNYLEG A NAGY ÚRI KÖZÖNSÉG NÉHÁNY APRÓ FORINTTAL TÖBBÉRT MINDENT ELTÚR ETTŐL a hatalomtól?
Közveszélyes szélhámosok.