Előző
Következő
új cikk

Gazdaság

Brutálisan megsarcolná a magyar autósokat az EU

Világgazdaság|2012. júl 19. 07:41
[A+ A-]
A jövőben a hét éves autókat évente kellene vizsgáztatni, ahogy a 160 ezer kilométert futó kisteherautókat. Ráadásul a mintegy 600 ezer robogósnak is kötelező lenne a műszaki vizsga. Ha az EU elfogadja ezeket a terheket, legalább15 milliárd pluszforint csorog az államkasszába.
Az idősebb autók és motorok tulajdonosainak költségei megduplázódhatnak, míg a költségvetés bevételei évente legalább 15 milliárd forinttal nőhetnek, ha megvalósul az Európai Bizottság javaslata, amely a járművek hét éves korától éves vizsgáztatást írna elő a jelenlegi kettő év helyett, írja a Világgazdaság. A jelenlegi kötelező műszaki vizsgálatoknak 4+2+2-es szabály szerint kell megtörténniük. Ez azt jelenti, hogy az első műszakit a jármű 4 éves korában kell elvégezni, majd azután kétévente kell vizsgára menni.


A közlekedésbiztonság fokozása érdekében a brüsszeli testület a 4+2+2-es előírást 4+2+1-esre változtatná, ez azt jelentené, hogy a hét évnél idősebb járművek tulajdonosainak duplázódnának a műszaki vizsgáztatás költségei, miután a korábbi két év helyett már évente kellene vizsgára vinni az autókat, illetve motorokat.

A brüsszeli javaslat emellett a hazánkban jelenleg nem vizsgaköteles 50 köbcentinél kisebb segédmotorok, vagyis a robogók esetében is előírná a rendszeres, 4+2+1-es szabály alapján a műszaki vizsgáztatást. Becsült adatok szerint hazánkban jelenleg 300-600 ezerre tehető a robogók száma, így a brüsszeli javaslatok elfogadásával erre a körre is kiterjedne a vizsgáztatási kötelezettség. Pár éve Magyarországon is volt szándék arra, hogy robogókra is kiterjesszék a kötelező műszakiztatást, azonban az ötlet végül elhalt.

A bizottság uniós szinten előírná azt is, hogy azok az autók, amelyek a négyéves vizsga idején már 160 ezer kilométert futottak - ezek közé a 3,5 tonnánál kisebb tömegű járművek közül főként a céges felhasználású kisteherautók tartoznak - csak egy évre kapjanak műszakit. Ezen gépkocsik esetében négyéves kortól kezdve évente kellene vizsgáztatni, mint ahogyan a taxik, mentők esetében ez már az első évtől kezdve így van már most is az uniós előírás szerint.

A brüsszeli javaslatok az autósok és motorosok számára a terhek növekedését vonná maga után, míg a hazai költségvetésnek jelentős többletbevételt hoznának. A járművek vizsgadíjának mintegy 60-70 százaléka ugyanis a kincstárba folyik, a maradék 40-30 százalék pedig a vizsgaállomásokon marad, amelyek 85 százalékát megbízott szerződéses partnerek működtetik, míg a többi 15 százalék állami vizsgaállomás.
A jövő évi költségvetés tervezetében közel 29 milliárd forint működési bevétel van betervezve a vizsgákat kezelő Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) esetében. Az NKH bevételeinek 70-80 százaléka pedig a műszaki vizsgák díjaiból származik, vagyis évente mintegy 20-23 milliárd forint bevétele van a költségvetésnek a vizsgadíjakból. Ez a bevétel a brüsszeli javaslatok elfogadásával számításaink szerint további 15-17 milliárddal nőhet. Vagy még többel: ugyanis a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium rendelettervezete szerint a személygépkocsik esetében a vizsga díja 22 ezer forintra emelkedik.

Lájkoljon minket a Facebook-on is!

Hozzászólások (40)

A hozzászóláshoz .

fengi 2012.07.23. 08:31
"A közlekedésbiztonság fokozása érdekében" - hahaha! KSH 2008-as adatok (nincs frissebb): évi 19174 balesetből összesen 00074-et okozott a jármű műszaki meghibásodása. Vagyis ha az új szigorításokkal ezeket sikerül 100%-ig kiszűrni, akkor akár 0,39%-ot is javulhat a baleseti statisztika.
Brüsszelben már megint jól megtalálták szarva közt a tőgyit. :-(
homepictures 2012.07.21. 22:11
[tovaris] [2012.júl.21. 21:20]

Ez nem errol szol, nem a kocsikal van a baj, hanem az allamhaztartas hianyaival. Azokat kell befoltozni, es az allam azt csak nem mondhatja (jelenleg meg), hogy add ide az osszes penzedet, tehat probal mondvacsinalt indokokat keresni, hogy jogszeruve tegyek a rablast.
A politikusok feleslegesek, nelkuluk az orszag jobban mukodne, csak a penzt pazaroljak, es lopnak, hazudnak.
tovaris 2012.07.21. 21:20
[deni11] [2012.júl.19. 17:51]

Sajnos, az akkori "szocialista" típusok, főleg amelyek 10 évnél öregebbek voltak, évente is sokat romlottak, tudom, mert nekem is volt öreg Wartburgom, Škodám, Trabantom? Moszkvicsom.
De a mai modern autóknál teljesen felesleges.
2006-ban vettem a Dacia Logant, első műszakit 4, a másodikat 3, a többit 2 évre ígérték. Ehelyett a 4 éves vizsgán már csak 2 évre adták meg. Most voltam a 6 éves vizsgán, a kocsit lemostam, és úgy, ahogy volt elvittem vizsgázni.
156 ezer kilométer van benne (ebből 136 ezret a munkámhoz futottam vele) úgy átment a műszakin, hogy ihaj. Pedig megfingatták rendesen.
Tehát, most már csak legfeljebb 5 ezer kilométert megyek évente, teljesen feleslegesnek tartom a drága műszaki vizsgákat.
Az árakról nem is beszélve...
tovaris 2012.07.21. 21:09
[elsopotyi] [2012.júl.19. 11:26]

Mi az az URSS?
tovaris 2012.07.21. 21:08
[poncius] [2012.júl.19. 11:38]

Nem tudom, mi a baja Belorussziával? Jóval magasabb az életszínvonal, mint nálunk....
tovaris 2012.07.21. 21:05
[jobbbos12] [2012.júl.19. 08:23]

Loccs, loccs, nyalni kell az seggit, loccs....
exley 2012.07.21. 10:23
Óránként vizsgásztassák le a roncs autó parkot.
homepictures 2012.07.21. 10:05
Apropo, teljesen jogos az evenkenti muszaki vizsga. Eletveszelyes allapotu jarmuvek maszkalnak az utakon. Ami nem jogos, az az osszeg. 22k egy max egyoras atvizsgalasert, kisse borsos. 5-8k lenne realis a diagnosztikaert+ertelemszeruen a szukseges javitasok alketreszek koltsege ennek a tejen.
Csakhogy megint mint mindig, ennek a 22k nak a nagyresze ado+adminisztracios dij+ado+illetek+ado+belyegkoltseg+ado+ado.
Lenyeg, hogy az allam talalt egy ujabb jogcimet a penzbeszedesre.
Akarhogy is nezem az allamnak non-profit szervezetnek kellene lennie, de nem az. Tobb hasznot termel mint akarmelyik bank, vagy ceg, es annak a profitnak nagyresze fondorlatos modon el is tunik az utvesztoben.
homepictures 2012.07.21. 09:58
Hihi, en kevesebbet fizetek evente a muszaki vizsgara, pedig un. fejlett eu orszagban elek. :D
De latom meg mindig vannak, akik elhiszik, hogy ezt nem Orbannak hanem az EU/IMF/stb nek koszonhetik.
Vakegerek, ha Orban nem fuseralta volna el a bizalmat, nem boritotta volna fel gyokeresen az letezo adorendszert egy masikert ami meg rosszabb, nem tette vona at maganzsebbe az emberek megtakaritasait, akkor ezek az intezkedesek nem is lennek szuksegesek, minden ment volna a maga utjan. nem lenne ktelezettsegszegesi eljaras, nem lenne vita, megszoritasok stb.
Moric 2012.07.20. 17:43
Júliustól 16000 Ft-ról 22000 Ft. -ba kerül a vizsga! Lehet ezt még fokozni? Attól függ meddig tűrjük?
droid 2012.07.20. 16:28
Nem lehetne inkább naponta menni,kötelező műszaki vizsgára?Ez az ország már nagyon hasonlít egy paródiára.
papa.49 2012.07.20. 05:02
Szeretném látni ezt az EU. előírást, kétlem a létezését is, ez sima pénzbehajtási trükk.........
Netye 2012.07.19. 18:52
tibors, te hule fidióta 17:40! Európa közepén kihez szeretnél tartozni? Kínához, az Arabokhoz! A hule diktátorod próbálkozik, de le se sarják!
tibors 2012.07.19. 18:17
Nem a műszaki vizsga gyakoriságán van a lényeg.
Mo.-on 50%-kal többe kerül, mint nyugaton.
deni11 2012.07.19. 17:51
Úgy látom minden hozzászóló nagyon fiatal,mert senki nem emlékszik, hogy Mo-n volt már olyan rend miszerint egy évenként kellett vizsgára vinni bizonyos kor után az öreg autókat. Arról a rendről megálapították, hogy hülyeség és el is törölték .(van aki évente nem megy 10- 20 ezer km-t) Akkor jött a mostani rendszer azaz 2 évenkénti vizsga. Nem tudom tényleg az eusok találták e ki ezt az évenkéntit,de az biztos ,hogy hülyeség. Ugyanis ha vizsgán egy alkatrészt (autót) úgy engednek át, hogy az egy évig jó csak, az bizony nagy kockázat (butaság). (Amúgy meg ugye autóink nagy része nyugati) Az utólag beszerelt nagyrészt nyugati alkatrész minőségét és gyártóit elég jól leértékeli az EU ha azt állítja ,hogy évente cserélni kell az álltaluk gyártott terméket. Itt inkább elsősorban üzletről van szó másodsorban ,nálunk pénzbehajtás ha a kormány bevezeti. Az első üzlet lényege, hogy a nyugati eu-s polgár inkább cserélje le 4 év után az autóját újra . (nem fog tökölni évente a vizsgával.) A régit meg vigye a csóri közép eu-s vagy keleti tag. A másodikra viszont nekünk nagy esélyünk van, mert mindegy melyik párt van hatalmon a pénz éhségük,kapzsiságuk egyformán hatalmas.
tibors 2012.07.19. 17:40
Nagyon helyes, legalább elgondolkozik minden EU-barát, hogy kell-e nekünk az Unió!
És jön még további ajánlás is...
Helvetia 2012.07.19. 14:37
"tovaris"! Azt én nem tudom, hogy a '90-es évek elején milyen àllapotu hasznàlt kocsikat hoztak be és honnan, én csak azt tapasztaltam, hogy Ausztriàban, de leginkàbb Svàjcban, mert ott éltem hosszabb ideig, elég komolyan karbantartjàk az autokat (mikor a növérem meglàtott ott egy hasznàlt auto kereskedést, teljesen le volt döbbenve, hogy ez egy HASZNÀLT auto kereskedés?? ), a férjem az élö pl., töle tanultam én is ezt a hozzààllàst. Az elözö terepjàronknàl sem akartàk, itt Magyarorszàgon, elhinni, hogy màr 4 éves, mikor pedig eladtuk kint, làtatlanba màr 4 vevö is volt rà, mivel a szerviz tulajdonosa, ahova a férjem MINDEN ÉVBEN(!!) vitte àtnézetni, igencsak dicsérte. Utàna kaptuk az infot, hogy aki végül is megvette, tökéletesen meg volt vele elégedve, imàdta! Itt viszont, sajna, nem feltétlenül ez a modi ( nézzük csak a sok "hibrid" autot: az eleje Ford, a hàtulja Opel ).
Abban viszont igazat adok azon hozzàszolonak, aki az itthoni àrakat szidta, mivel mi is ràkérdeztünk Svàjcban, màrkaszervizben, hogy mennyi, hààààt, nem volt dràgàbb, az biztos! De igazàbol az utolso mondata a lényeg: az auto LUXUS, s aki nem engedheti meg magànak, hogy a megvétel utàn még tisztességesen karbantartsa, az bizony, sajnos vagy nem, utazzon tömegközlekedési eszközzel, esetleg jàrjon gyalog. A magyarok àlloképessége amugy sem éppen a legfényesebb, még haszna is lenne! :-)
ferooo1 2012.07.19. 13:40
eu miért nem nézi hogy itt mennyi a jövedelem
mennyi az életszínvonal ?
vagy direkt még nagyobb nyomorba döntenek bennünket ?
ha nem vezeti be orbán félisten lesz
brutusz 2012.07.19. 12:29
Amikor beléptünk az EU-ba a feltétek között az is szerepelt hogy a béreknek az EU átlag 60%-át el kell érni egy bizonyos dátumig,amire sajnos nem emlékszem mikor járt le.Biztos hogy valaki emlékszik rá,mert akire ez tartozna az igencsak megfeletkezett erről a dologról.Ezt már csak azért irtam,hogy be lehetne már fejezni az autósok sarcolását.
poncius 2012.07.19. 11:38
Hát persze, ki más is sarcolja a magyar autósokat (egyáltalán: a magyarokat), mint a csúnya gonosz EU, fene a sok balliberális embernyúzó kapitalista zsidaját!
Lépjünk ki gyorsan az EU-ból, fogjunk össze Albániával és Belarusszal, ugye, orbánc?

Nem lesz itt addig béke, rend és haladás, amíg ez a hibbant gonosztevő a vérünket szívja!