Előző
Következő
új cikk

Belföld

Pofonokra is készülhetnek a sofőrök

Népszava|2012. aug 02. 05:10
[A+ A-]
Még mindig nem kielégítőek a technikai feltételek az elsőajtós felszállás budapesti kiterjesztéséhez, és a buszsofőrök sem tehetnek túl sokat a renitens utasokkal. Év eleje óta tizenhat vonalon vezette be a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) az első ajtós felszállási rendet, már éjszakai buszokon is érvényben van az újítás: a BKK szerint ezzel már a felszállás előtt kiszűrhetők a bliccelők.
Ellenőri feladatokat is el kell látniuk azoknak a buszsofőröknek, akiknek vonalán már bevezette a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) az első ajtós felszállási rendet. Ehhez azonban olyan vezetőfülke szükséges, mely a jegyárusításra is alkalmas, illetve a vezető védelmét is meg kell oldani, hiszen az ellenőrök gyakran válnak atrocitások áldozatává.

Budapesten először a kisebb kihasználtsággal működő járatokon vezették be az első ajtós felszállási rendet: azóta folyamatosan bővítik az érintett járatok körét, immár 16 vonalon tapasztalhatjuk a fokozott ellenőrzést, köztük éjszakai járatokon is. Az új felszállási rend szerint az érintett járatokon felszálláskor a busz vezetőjének kell bemutatni a jegyeket és a bérleteket, illetve vásárolni is lehet BKV vonaljegyet a sofőrnél, mintegy 80 forinttal drágábban, mint az árusító helyeken, 400 forintért.

A buszsofőrök jogosultak a jegyek és bérletek ellenőrzésére, ha az utas jegy nélkül akarja igénybe venni a járatot udvariasan felszólíthatja, hogy szálljon le, ám nem járhat el hatóságként - mondta el lapunknak Nemes Gábor. A Közlekedési Szakszervezetek Országos Szövetségének elnöke kifejtette: ha az utas megtámadja a busz vezetőjét, amiért az le akarja szállítani a járműről, a vezető is csak a jogos önvédelem keretein belül reagálhat erre. Ezeket a támadásokat nagyon nehéz kivédeni - mutat rá a szakszervezeti vezető, aki arról is beszámolt: az oktatásokon a BVK dolgozóit arra tanítják, udvariasan szólítsák fel az utasokat a jegyvásárlásra. Ha azonban ez nem történik meg, a busz vezetője rádión értesítheti a diszpécsert.

Egyértelműen támogatja az elsőajtós felszállást a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület: ez ugyanis bevált módszere a bliccelés visszaszorításának, időbe telik azonban míg az utasok hozzászoknak az új rendhez. Az eddigi módszerek közül ez vált be legjobban a jegy nélkül utazók elleni harcban, ezért a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület támogatja az eljárást - mondta el lapunknak Dorner Lajos. Az egyesület elnöke felhívta a figyelmet: a forgalmasabb járatokon nehézségekbe ütközhet a megvalósítás. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) korábban már jelezte: a 4-6-os villamosokon és a 7-es buszcsaládon nem tervezik bevezetni az elsőajtózást, a hatalmas forgalom ezt nem teszi lehetővé. Csúcsidőben más járatokon sem, különösen a villamosokon nem lehetséges egyetlen ajtót használni a felszállásra - mutatott rá Dorner, aki hozzátette: más városokban, ahol alkalmazzák ezt a módszert, szintén eltekintenek csúcsidőben a szabálytól, ez ugyanis ellehetetlenítené a menetrend betartását, Miskolcon például lámpa jelzi, mikor kötelező az első ajtón felszállni.

Minden bizonnyal a budapesti utasok is hozzá fognak szokni az első ajtós rendhez, időbe telik amíg ennek kialakul a maga kultúrája - véli Dorner. A VEKE támogatja az első ajtós felszállást, hiszen közös érdek a jegy és bérlet nélkül utazók számának visszaszorítása.

Vidéken már hozzászoktak az első ajtóhoz

Míg Budapesten csak tavaly december óta, és csak néhány járaton működik az első ajtós felszállási rend, addig számos hazai és nemzetközi nagyvárosban már régóta működik ez a megoldás a bliccelők kiszűrésére. Szegeden már 17 éve működik az első ajtós felszállás, amely ugyan nem tetszik minden utasnak, olykor előfordul, hogy az utasok elégedetlenkednek emiatt, de összességében jól működik a rendszer. Csúcsidőszakban, a forgalmas csomópontokon nincs azonban idő arra, hogy a buszsofőr végignézze az utasok jegyeit és bérleteit, és szintén eltekintenek a vezetők a szigorú első ajtózástól esős időben, nagy hidegben, nagy csomaggal utazók, mozgáskorlátozottak vagy kismamák esetén. A győriek például annyira egyértelműnek tekintik már az első ajtós felszállást, hogy az utazási feltételek között nem is szerepel ez a kitétel: ott 18 éve működik ez a rendszer. Miskolcon szintén évek óta jól működik az első ajtós felszállás: ott a hátsó ajtón felszálló utast a sofőr mikrofonon keresztül felszólítja, hogy fáradjon előre, és mutassa be a jegyét, s amíg ezt meg nem teszi, el sem indul a busz.

Debrecenben szintén működik ez a rendszer, ám nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket: nem csökkentette jelentősen a jegy nélkül utazók számát. A Debreceni Közlekedési Vállalat ezért úgy döntött, lecserélik a lyukasztóberendezéseket, megakadályozva azt a típusú bliccelést, amikor az utas kezeletlen menetjeggyel áll a jegykezelő mellett, és csak akkor érvényesíti, amikor ellenőrt lát. Szegeden ezt a problémát úgy orvosolták, hogy csak az első ajtónál, a sofőr mellett elhaladva lehet érvényesíteni a jegyeket.

Támadások a buszsofőrök ellen

A múlt évben összesen 124 alkalommal bántalmaztak jegyellenőrt a fővárosban, idén pedig több mint 40 esetben támadtak a BKK munkatársaira. A támadások az ellenőri feladatokat ellátó buszsofőrök ellen szintén gyakoriak a vidéki városok helyi és helyközi járatain egyaránt.

- Ököllel ütötte meg buszsofőrt Tatán egy férfi, aki jegy nélkül akarta felvinni a kutyáját a Vértes Volán járatára (2009. május)

- Többször megütötte a buszsofőrt egy férfi Szegeden, mert az nem akart megállni két megálló között (2009. július)

- Buszsofőrre támadt két ittas utas Fejér megyében, az utasok lármáztak és kötekedtek a többi utassal (2009. szeptember)

- Késsel támadt két 16 éves fiatal egy buszvezetőre Székesfehérváron, a sofőr rájuk szólt, hogy ne randalírozzanak a buszon vagy szálljanak le. (2010. március)

- Buszsofőrre támadt egy férfi és 16 éves fia Salgótarjánban, mivel a járművezető nem engedte fel őket a buszra, mert nem váltottak jegyet. (2010. május)

- Homokmégyen többször arcon ütötte a buszsofőrt egy 31 éves férfi, mert a vezető rászólt: ne szemeteljen (2010. május)

- Ököllel vágta állba a buszsofőrt egy utas, aki nem akart jegyet venni (2010. október)

- Ököllel vertek meg egy buszsofőrt Jászberényben: a járművezető nem akarta felengedni a részeg férfit a buszra. (2012. május)

- Dulakodásba keveredett egy ellenőr egy jegy nélkül utazó utassal a Bosnyák téren (2012. július)

- Ellenőrre támadt egy bliccelő utas élettársa a 14-es villamoson, a bántalmazott szája felrepedt, orvosi ellátásra szorult. (2012. július)

Hozzászólások (34)

A hozzászóláshoz .

homepictures 2012.08.05. 10:49
[vaskovacs] [2012.aug.05. 10:36]
Vajon miert kapja?
Mert befizette az adot sok even keresztul, ezzel mar letette a hozzajarulasat, es mint olyan megerdemli a pihenes, es nemi kedvesseget. O es a hozza hasonlok epitettek az iskolakat, es fizetik a tanarokat, akik a fiatalabb generaciot tanitjak. Amikor az a generacio eleri azt a kort, hogy leteszi a lantot ok is ugy fogjak gondolni jar nekik nemi megbecsules, es tudod mit? Igazuk lesz.
vaskovacs 2012.08.05. 10:37
homepictures] [2012.aug.05. 10:02]"Semmifele szegenyseg nem szentesiti a vetlen buszsofor megtamadasat. " Ez igaz.
vaskovacs 2012.08.05. 10:36
homepictures] [2012.aug.05. 10:06]"A politikusoknak miert jar az ingyen utazas a tomegkozlekedesi eszkozokon amikor, 1 szolgalati kocsit kapnak, 2 utazasi koltsegteritest? Nem szorulnak ra mert a fizetesuk is boven elegendo lenne kifizetni, mellesleg soha nem is hasznaljak, mikozben a nyugdijasok utazasi kedvezmenyet, akik az elmult 40-50 evben fizettek azt a penzt amit ok elvertek, megnyirbaljak" A politikusoknak sem adnám az ingyenességet, de a nyugdíjasoknak is kevesebbet. Pl. egy vonatjegy átlagban 3 ezer. nem tuom kifizetni. a nyugdíjas ingyen kapja, holott lehet, hogy a nyugdíjas jóval magasabb, mint más fizetése.
homepictures 2012.08.05. 10:06
[vaskovacs] [2012.aug.05. 09:47]
A politikusoknak miert jar az ingyen utazas a tomegkozlekedesi eszkozokon amikor, 1 szolgalati kocsit kapnak, 2 utazasi koltsegteritest? Nem szorulnak ra mert a fizetesuk is boven elegendo lenne kifizetni, mellesleg soha nem is hasznaljak, mikozben a nyugdijasok utazasi kedvezmenyet, akik az elmult 40-50 evben fizettek azt a penzt amit ok elvertek, megnyirbaljak.
homepictures 2012.08.05. 10:02
[vaskovacs] [2012.aug.05. 09:45]
Semmifele szegenyseg nem szentesiti a vetlen buszsofor megtamadasat. Ha valaki a kormanyra duhos, akkor a kormany ellen tegyen valamit.

Egyebkent is ez felfogasbeli problema: "amit nem engedhetek meg magamnak, azt nem teszem meg". Ha megis megteszem, akkor a lelkiismeretem tudja, hogy hibaztam, es ha meguszom, akkor szerencsem volt, ha nem akkor vallalom a kovetkezmenyeket.
Amit ezek az emberek csinalnak, az szimplan vandalizmus. Valoszininuek tartom, hogy esetleg meg is engedhetnek maguknak a jegyet, csak szimplan nem akarjak.
Ismetlem: aki szolgaltatast vesz igenybe az fizesse meg az arat, kulonben nem a kizsakmanyolo szolgaltaton, vagy a helyzetet eloteremto politikusokon, hanem a vetlen, becsuletesen fizetokon all bosszut.
homepictures 2012.08.05. 09:56
[vaskovacs] [Mityka]
Mindkettotoknek igaza van, es egyikotoknek sincs teljesen. Akinek nincs penze menjen gyalog, de aki oreg es nem tud gyalog menni, esetleg bliccel az nem az lesz aki kest rant a buszsoforre.
A jegyarak magasak a fizeteshez, es a szolgaltatas szinvonalahoz kepest a lopasok miatt. De nem a blicce3lok altal ekovetett lopasok miatt, hanem mert a ceget vesztesegesen uzemelteto vezerkar vagyonokat lop ki a cegbol premiumkent, ergo nem erdekeltek a nyreseges uzemeltetesben. ezaltal a szolgaltatas szinvonala csokken a bevetellel eggyutt, tehat ujabb leepitesek kovetkeznek, amivel romlik a szolgaltatas szinvonala, es aztan ......

Soha veget nem ero tortenet, mikozben a valodi problemara sohasem kerul sor: az alkalmatlan, korrupt vezetes felszamolasara. Ugyanaz kicsiben mint a parlamentben nagyban. Ez az egesz orszag problemaja, a rendszervaltas nem tortent meg a fejekben. Amig nyugaton a tokesek hosszu tavon terveznek, akar generaciokon atlatnak, addig az itt bevezetett vadkapitalizmusban csak a rovidtavu meggazdagodast tartjak szem elott, tekintet nelkul a kovetkezmenyekre.
vaskovacs 2012.08.05. 09:47
Mityka] [2012.aug.02. 20:37]"Ne az én adómból utazzon ingyen!!! " Lehetne maga is hajléktalan, kiszolgáltatott vagy munkanélküli. Esetleg mind egyben.

vaskovacs 2012.08.05. 09:46
darkvader] [2012.aug.02. 21:42]
"Gondolom akkor egyetért azzal, hogy amíg a megélhetés ilyen drága, addig ön ingyen dolgozik az ilyeneknek, vagy ingyen szolgáltat, vagy ingyen ....csinál, ami a foglalkozása, anélkül, hogy ellenszolgáltatást várna. " Igen, egyetértek.


vaskovacs 2012.08.05. 09:45
homepictures] [2012.aug.05. 09:26]"Milyen alapon gondolja valaki, hogy ingyen kaphatja a szolgaltatast," Olyan alapon, hogy azt látja, hogy nem tud megélni, enni kell és inkább kaját vesz, mint egy ebéd áráért egy jegyet. az árak és a bérek elszakadtak, elfogadhatatlan arányokat képviselnek. ilyenkor jön az engedetlenség.
homepictures 2012.08.05. 09:26
A baj nem a bliccelokkel van, hanem a bliccelessel magaval.
Milyen alapon gondolja valaki, hogy ingyen kaphatja a szolgaltatast, amiert masok fizetnek? Ennel is nagyobb baj, hogy meg az a becsulet sincs meg benne, hogy amikor elkapjak, emelt fovel elismerje a hibajat, hanem inkabb agressziohoz folyamodik.
Micsoda hozzaallas ez? Hogyan kepzelheti akarki is, hogy egy vetlen emberen aki a munkajat vegzi, kitolheti a duhet, amit a tehetetlensege folott erez?
kazanos 2012.08.05. 09:19
Úgy látszik az elhülyülés jelei nem csak a kormány képviselöin kezdenek elöjönni.aki hatalomhoz jut mindenki eljut idáig. célszerü lenne valamelyik orvoskutató intézetet felkérni milyen új virus terjed.
Nem volt elég baki az M1-M7 bevezetöjén történt balhé.
Küldjék már ezt a vitézy dávidot egy tartós kiküldetésre 5-évre Alaszkába.Vagy az általa kifejlesztett új felszállási rendel a körúti villamoskra.majd az utasok helyre pofozzák a fejét bár szerintem menthetetlen.
darkvader 2012.08.02. 21:42
vaskovacs] [2012.aug.02. 16:13]
"Amíg a jegyek és a bérletek ára az átlagjövedelemhez képest ilyen magas, addig nem lehet elítélni a "bliccelőket". "

Gondolom akkor egyetért azzal, hogy amíg a megélhetés ilyen drága, addig ön ingyen dolgozik az ilyeneknek, vagy ingyen szolgáltat, vagy ingyen ....csinál, ami a foglalkozása, anélkül, hogy ellenszolgáltatást várna.
Mityka 2012.08.02. 20:37
Nem ez volt a kérdés!
Arról van szó -szerintem - hogy nem is akarnak fizetni! Miért nem??
Ne az én adómból utazzon ingyen!!!
vaskovacs 2012.08.02. 20:34
[Mityka] [2012.aug.02. 20:26]"Akkor utazzon ingyen??" Miért ne? Nagyon sok ember bérletét fizeti a munkahelye. Fizessék mindemkinek.
Mityka 2012.08.02. 20:26
Akkor utazzon ingyen??
vaskovacs 2012.08.02. 20:25
Mityka nem nem tudna más is gyalog menni mert ahhoz idős és a távolság nagy.
Mityka 2012.08.02. 20:20
Mint korábban említettem, amikor nem volt pénzem GYALOG jártam. Talán más is tudna!!!
vaskovacs 2012.08.02. 20:18
Szóval Mityka vagy Önnek jó jövedelme van és megengedheti magának vagy a munkahelye kifizeti a bérletét.
vaskovacs 2012.08.02. 20:17
Mityka] bizonyára Önnek jó jövedelme van és ezt megengedheti magának.
Mityka 2012.08.02. 20:09
Talán megdöbbentő, de igen. Nekem inkább az a megdöbbentő, hogy más inkább ingyen utazik)
Amikor nem volt pénzem, mentem gyalog.