Előző

Belapátolták az aranyakat

Népszava|2012. aug 09. 06:47
[A+ A-]
Amikor még csak találgattuk a londoni olimpia előtt, hogy vajon hány érmet, sőt, aranyat nyernek a magyar sportolók, abban mindenki biztos volt, hogy a kajak-kenu válogatott legalább három olimpiai bajnoki címet hazahoz Londonból.
Nos, akik erre számítottak, könnyen lehet, hogy alábecsülték Storcz Botond csapatát, amelyik már az első döntős napon csodát tett: aranyérmes lett 20 szűk esztendőt követően a női kajak négyes - Szabó Gabriella, Kozák Danuta, Kovács Katalin és Fazekas Zur Krisztina - ötszázon, valamint a férfi kajak páros - Dombi Rudolf és Kökény Roland - ezer méteren. A két győzelem fényében teljesen másként tekinthetünk Vajda Attila C1 1000 méteren elért hatodik helyére is.

Egészen biztos, hogy legalább négy új név fog felkerülni arra a márványtáblára, amelyen a sportág örökös bajnokainak neve olvasható a Magyar Kajak-Kenu Szövetség székházában. A táblára való belépő minimum öt világbajnoki cím, vagy egy olimpiai aranyérem, ha ez megvan, máris a halhatatlanok közé kerülhet az illető.

Nos, a tegnapi, első kajak-kenu döntőket hozó nap után Kovács Katalin és Kozák Danuta neve után a sportág örökös bajnokának mondhatja magát Szabó Gabriella, Fazekas-Zur Krisztina, Kökény Roland és Dombi Rudolf is.
Hogy miért? A magyarázat nagyon egyszerű, ugyanakkor nagyszerű! A férfi K2 1000 méteren és a női K4 500-on is magyar siker született, azaz már a nyitó napon kétszer eljátszották a magyar Himnuszt.

A Dombi, Kökény páros 1000 méteren fantasztikus versenyzéssel nyert a portugálok előtt, és a befutó annyira szoros volt, hogy a célba érkezés után maguk sem tudták, hogy megvan-e az aranyérem. Aztán a célfotó döntött, és a két magyar - aki egyébként idén már a zágrábi Eb-n sem talált legyőzőre - olimpiai bajnokként szállhatott ki a hajóból.

Dombi Rudolf és Kökény Roland - a fiatalság és a rutin kombinációja, Kökény ugyanis 36, társa pedig 25 éves - célkitűzése a dobogó volt, ám sokan titkos favoritnak tartották őket. Egy biztos, tegnaptól bárhol állnak rajthoz, a titkos szó elhagyható lesz a nevük mellől az esélylatolgatásnál.

Ebben a számban Magyarország korábban még soha nem nyert olimpiát, így különösen büszke lehet tanítványaira Szilárdi Katalin, a páros edzője.

"Én nem éreztem szorosnak a befutót egyáltalán, láttam, hogy még van bennük. De az is látszott, hogy nagyon kemény a víz, itt nagyon nehéz finist indítani, úgyhogy okos taktikát választottak, ezt már kipróbálták az előfutamban. Vicces volt szinte, hogy senki nem bírt finiselni, mert egyrészt mentek egy nagy alapiramot, másrészt kemény volt a víz. Sokkal keményebb, mint otthon Szolnokon, ami nálunk híresen kemény víz. Ez annál sokkal keményebb volt" - vélekedett a tréner.

1992, Barcelona - az utolsó olimpia, ahol a női K4 500-as magyar hajó legyőzte a németeket, és aranyérmet nyert. Most a Szabó Gabriella, Kozák Danuta, Kovács Katalin, Fazekas Krisztina összeállítású négyesen volt a súly, hogy ezt a negatív sorozatot megszakítsa. A magyar kvartett olyan versenyzést mutatott be, hogy arra régen volt példa, egy pillanatra sem merült fel senkiben, hogy más egység is lehet olimpiai bajnok. A négyes simán győzött, ezzel begyűjtötte a magyar küldöttség hatodik elsőségét, és végre nemcsak világbajnokságon mutatta meg, ki a legjobb ebben a számban.

Kovács Katalin pályafutása harmadik ötkarikás aranyérmét szerezte, míg a többiek először állhatnak majd az olimpiai dobogó tetejére, és a négyes a sportág 21. magyar olimpiai diadalát aratta. Ami, ugyebár, köztudottan nyerő szám.
Sajnos az egyik legnagyobb aranyvárományos, a C1 1000 méteren címvédőként induló Vajda Attila előbb teljesen beragadt a rajtnál, majd lemaradt a dobogóról, s az utolsó pontszerző helyen, hatodikként végzett.

"Beleadtam mindent, ami bennem volt, szívvel-lékekkel mentem végig a pályán. Ez most a hatodik helyhez volt elég. Ebből többet ma nem tudtam kihozni, de úgy szálltam ki a hajóból, hogy egy centi sem maradt bennem, így nem vagyok csalódott. Az elmúlt egy évben hárman-négyen megtáltosodtak, és folyamatosan fantasztikus időkre képesek. Nem tudom mi a titkuk, de az biztos, hogy fel kell kötni a gatyánkat. Pénteken elindulok 200 méteren, a rajtra próbálok majd odafigyelni, és kihozni a maximumot a versenyből" - fogalmazott Vajda.

A sikerkapitányi címre esélyes Storcz Botond úgy vélte, mindhárom tegnapi futamban volt esély az aranyéremre, és az a lényeg, hogy kettő meg is lett belőle.

"A kajakpáros versenye fantasztikus meccs volt, egyszerűen döbbenetes. Nagyon okosan versenyeztek, beosztották az erejüket, nem dőltek be az indításoknak. A lányok pedig jól kapták el a rajtot, s akkor már lehetett látni, hogy a táv második fele még jobb lesz. Vajda pontszerző helyen végzett, ilyen a verseny" - fogalmazott a szövetségi kapitány.

Ábrahám Attila, a Magyar Kajak-kenu Szövetség főtitkára szerint ezen a napon két aranyat remélt, igaz, nem ebben a leosztásban.

"Összesen négy-öt aranyeséllyel számoltunk, a fő szabály szerint ezt felezni kell, tehát két-háromra számíthattunk. A mostani kettővel már teljesítettük a tervet, de ez a szám még nőhet, akár az öt is bejöhet" - közölte Ábrahám, aki elárulta, a női kvartett arra készült, hogy akár az utolsó centin is csatázni kell a németekkel. - "Kovács Kati azt adta ki a többieknek, hogy a befutó utáni fehér bójasorig kell hajtani. Szerencsére erre most nem volt szükség."

Egy biztos, a tegnapi finálék alatt és után Isten megáldotta a magyart, mégpedig jókedvvel, bőséggel. Bízzunk abban, hogy ebből mára is marad...

Így látták ők

Női K4 500 méter

Kovács Katalin: "A rajt nagyon jól sikerült, igazából már 200-nál éreztem, hogy megvan az arany. Az utolsó százon már biztos voltam benne, hogy senki nem veheti el tőlünk. Egyszerűen kirobbantunk a rajtból, és nem hagytunk esélyt az ellenfeleknek arra, hogy utolérjenek. Hihetetlen érzés, ismét megvalósítottam egy álmot, amiért rengeteget dolgoztam."

Szabó Gabriella: "A célban hosszú ideig fel sem tudtam fogni, hogy nyertünk. Aztán a legelső gondolatom az volt, hogy visszavágtunk a pekingi vereségért. Utána beugrott, hogy OLIMPIAI BAJNOK vagyok, így nagy betűkkel. Gyerekkoromban kezdtem kajakozni, nem tudom elmondani, hogy ez milyen érzés, egyszerűen felfoghatatlan."

Kozák Danuta: "Igazi csapatként működtünk a felkészülés alatt, figyeltünk egymásra és a jó gondolatokat átvettük, megfogadtuk. Már 100 méter után éreztem, hogy nem veheti el tőlünk senki a győzelmet. Nagyon boldog vagyok, holnap megpróbálom a duplázást, egyesben is szeretnék a dobogó tetejére állni.
Fazekas-Zur Krisztina: "Menet közben csak a Kati hátát néztem, végig az evezésre koncentráltam. Az ellenfeleket sem láttam, így csak akkor tudatosodott bennem, hogy elsők vagyunk, amikor beértünk a célba. Az elmúlt évek eredményei, a sorozatos világbajnoki címek után ezt az aranyat megérdemelte a női szakág."

Férfi K2 1000 méter

Kökény Roland: "Amit akartunk, amiért készültünk, amiért rengeteget dolgoztunk, azt megcsináltuk. Mentünk egy tökéletes pályát, és ennek aranyérem lett a jutalma. 32 éve kezdtem kajakozni, ez már a harmadik olimpiám. Tulajdonképpen kétszer már abbahagytam, de mindig újrakezdtem és megérte, mert feljutottam a csúcsra. Eldöntöttem, hogy folytatom tovább, úgy tervezem, csak akkor hagyom abba, ha gyerekem, családom lesz.
Dombi Rudolf: "Rengeteget dolgoztunk ezért az aranyéremért. Kökszi tavaly keresett meg, hogy menjünk együtt, kipróbáltuk, és nagyon jól éreztük magunkat együtt. Tavaly kiharcoltuk az olimpiai kvótát Szegeden, idén sikerült megnyernünk az Európa-bajnokságon, most meg összejött a nagy álom. Olimpiai bajnok vagyok, ez csodálatos, elmondhatatlan érzés."

Eredmények

Nők, K-4 500 m: 1. MAGYARORSZÁG (SZABÓ GABRIELLA, KOZÁK DANUTA, KOVÁCS KATALIN, FAZEKAS KRISZTINA), 2. Németország (Carolin Leonhardt, Franziska Weber, Katrin Wagner-Augustin, Tina Dietze), 3. Fehéroroszország (Irina Pamjalova, Nagyesda Papok, Volga Csudszenka, Marina Pavtaran)

Férfi K-2 1000 m: 1. DOMBI RUDOLF, KÖKÉNY ROLAND (MAGYARORSZÁG), 2. Fernando Pimenta, Emanuel Silva (Portugália), 3. Martin Hollstein, Andreas Ihle (Németország)

K-1 1000 m: 1. Eirik Veras Larsen (Norvégia), 2. Adam van Koeverden (Kanada), 3. Max Hoff (Németország), magyar induló nem volt
C-1 1000 m: 1. Sebastian Brendel (Németország), 2. David Cal (Spanyolország), 3. Mark Oldershaw (Kanada),... 6. VAJDA ATTILA (MAGYARORSZÁG)