Előző
Következő
új cikk

Kultúra

Tűrhetetlen a fasiszta ideológia

Népszava|2012. aug 16. 05:30
[A+ A-]
Megengedhetetlen fasiszta ideológiákat, hazug dolgokat színpadra vinni, állítják színházi szakemberek annak kapcsán, hogy Fischer Ádám karmester nemzetközi aláírásgyűjtést kezdeményez, Csurka István a hatodik koporsó című darabjának bemutatása ellen az Új Színházban.

Tarlós István főpolgármester viszont lapunk megkeresésére azt nyilatkozta, ha Fischer Ádám ennyire vehemensen tiltakozik Csurka István darabjának bemutatása ellen, akkor reméli, soha többé nem dirigál Wagnert, akinek filozófiájával ugyancsak lehetne vitatkozni - mondta lapunknak Tarlós István.


Vajda Márta, a Magyar Színházi Társaság ügyvezetője kölcsönkérte egy ismerősétől Csurka István A hatodik koporsó című darabját, bele is kezdett. De már az elején olyan zsidózás volt benne, hogy azt mondta magában, ő ezt nem hajlandó tovább olvasni. Ahogy megnézni sem fogja az Új Színházban, pedig Dörner György igazgatása óta már járt ott.

Csizmadia Tibor, a Magyar Színházi Társaság elnöke még nem olvasta A hatodik koporsót, de ígéri, hogy néhány nap alatt elolvassa, és akkor nyilatkozik róla.
Ha Fischer Ádám ennyire vehemensen tiltakozik Csurka István darabjának bemutatása ellen, akkor remélem, soha többé nem dirigál Wagnert, akinek filozófiájával ugyancsak lehetne vitatkozni - mondta lapunknak Tarlós István. A főpolgármester a holokausztra utalva megjegyezte, vannak dolgok, amelyek nem ismétlődhetnek meg, ugyanakkor felhívta a figyelmet arra: Csurka drámaírónak kiváló volt és a bemutatni tervezett darab, A hatodik koporsó szerinte elsősorban Trianonról szól, bár elismerte, vannak, akik mást találnak benne hangsúlyosnak.
Magyar Fruzsina dramaturg nem olvasta a darabot, de azt mondja a Mein Kampfot sem olvasta, ettől még tudja, hogy milyen ideológia szerepel benne.

Rá fogja magát szánni a darab elolvasására. Halogatta, halogatta, de most már nem fogja megúszni. Csurka megnyilvánulásokat olvasott a darabról, aminek ideológiáját magától az írótól több helyen lehetett olvasni. És azt mondja, hogy ettől kezdve nincs mit esztétizálni. Meg kell akadályozni a bemutatását. Arra a felvetésre, hogy ezt a szándékot már most is vannak olyanok, akik cenzúrának nevezték, a dramaturg azt válaszolta, hogy azért vannak olyan normák, amelyeket egy demokráciában be kell tartani. Hiszen a darab csak az író nyilatkozatai alapján olyan dolgokat üzen, amik történelmietlenek, erkölcsileg elfogadhatatlanok. Dramaturg szemmel úgy gondolja, csak az értékelhető műalkotás, ami igaz és humanista. Ezért nincs fasiszta művészet, mert az nem művészet.

Megengedhetetlen fasiszta ideológiákat, hazug dolgokat színpadra vinni. Az Új Színház jelenlegi vezetőinek kinevezését nem szakmai, még csak nem is politikai döntésnek tartja, hanem ideológiainak. Ez fasiszta ideológiát sugall. A kormány nem azt teszi, hogy kiáll, és azt mondja, egyetért a szélsőjobboldali nézetekkel, hanem a passzivitásával is táplálja ezeket a nézeteket. Hagyja, hogy ezeknek az ideológiáknak a képviselői masírozzanak az utcákon, és sokakat félelemben tartsanak. Magyar Fruzsina azt mondja, nagyon a szívéből szól, hogy Ficher Ádám nemzetközi szinten tiltakozó aláírásgyűjtést indít.

Koltai Tamás kritikus nem ismeri a darabot. De beszélt Fischer Ádám karmesterrel, aki már két hónappal ezelőtt mondta, hogy aláírásgyűjtésbe kezd majd külföldön is. Koltai azt gondolja, hogy ezt a magyar értelmiségnek itthon kellene csinálnia. Hathatósan, kollektíven. A művészeti, kulturális, tudományos élet potentátjainak kellene összefogniuk ennek érdekében, mert Európában példátlan, hogy egy ilyen szellemiségű színház létrejöhet, dolgozhat és szponzorálják. Emellett nem lehet elmenni. Koltai rendkívüli módon helyesli az aláírásgyűjtést, és nincs a kedvére, hogy az egzisztenciáját féltő, tunya magyar értelmiség és kulturális szellemi elit nem kezdeményezője a tiltakozásnak.

Arra a kérdésre, hogy ami az Új Színházban történik, azért már a mostani kulturális vezetők is felelősek, vagy ez még a régiek sara, azt a választ adta, hogy ez igazából még azoknak a sara, akik minden tiltakozás dacára Dörnert dafkéból, csak azért is kinevezték. Hiszen tudhatóan nem csupán egy olyan ideológiáról van szó, amit nem lehet tolerálni, és a képviselőinek nem lehet színházat adni, hanem közepes és közepesnél gyengébb tehetségű emberekről. Szakmai szempontból zömében olyanokról, akik egyébként nem rúghatnának labdába. Miközben jelentős színházi embereknek nincs munkájuk, színházuk. Koltai szerint tehát szakmai és szellemi alkalmatlanságról egyaránt szó van, és ezt előre látni kellett volna.

Nem tudja, hogy a mostani kulturális vezetőktől azt várja-e, hogy rögtön leváltsák őket. Át kellene világítani az Új Színház működését, nyilvánossá tenni az összes adatot, a közönségszámot. Ez ügyben széles körű konzultációt kellene kezdeményezni a szakmával. Az eddigi információk alapján nyilvánvaló, hogy Csurka A hatodik koporsó című darabja fércmű, és ideológiai szempontból káros, ezért alkalmat ad arra, hogy a kulturális vezetők megnézzék mi is történik az Új Színházban, és revideálják a vele kapcsolatos nézeteiket.

A tiltakozás első hulláma

2011. október 5.
: A szakmai bizottság állásfoglalása ellenére Tarlós István főpolgármester két pályázó közül a radikális nézeteiről is ismert színészt, Dörner Györgyöt nevezi ki az Új Színház igazgatójának, aki Csurka István nevezi meg intendánsaként. A határozat után az Atlatszo.hu-n elolvasható Dörner-pályázata, így az összehasonlítható a színházat 13 éve vezető Márta István pályázatával. Dörner munkája hibákkal, csúsztatásokkal és szélsőséges politikai közhelyekkel teli fogalmazványnak bizonyul

2011. október közepe:
A Revizor.hu portálon polgári tiltakozás jelenik meg, az aláírók szerint Tarlós Dörner "kinevezésével közpénzen megalapította a Magyar Köztársaság első újnyilas színházát". A döntés ellen tiltakozik kilenc fővárosi színházigazgató, a Magyar Színházi Társaság, a Mazsihisz, az LMP és az MSZP, két osztrák írószervezet is. A www.aznemlehet.hu oldalon több hazai művész videoüzenetben mondja el véleményét az ügyről.

2011. október 22.
Közel ezren gyűlnek össze az Új Színház előtt szervezett demonstráción. Néhány szerző, vagy jogörökös bejelenti, nem engedi műsorra tűzni darabját vagy az általa képviselt drámát (például Závada Pál, Sütő András, Hernádi Gyula). Továbbá: dramaturgok, fordítók vétették le nevüket a plakátokról, színlapokról.

2011. december 5.
Színházjegyet hoz a Mikulás Tarlós Istvánnak - az Az nem lehet, hogy-csoport tagjai így kívánják megmutatni a főpolgármesternek, hogy ma is gyakran játszanak magyar darabot a hazai teátrumokban.

2011. december 14.
Tarlós István felkéri Dörnert, hogy ne alkalmazza intendánsként az antiszemita dolgozatokat közlő Csurka Istvánt.

2012. január 27.
Állásfoglalást tesz közzé a The Guardian brit napilap. Ezt 68 színész, rendező, író és egyéb közszereplő is aláírta.

2012. január 30. Az Az nem lehet, hogy-csoport tagjai a városban több helyen látható "Ne hagyd eltaposni" feliratot fújják a járdákra.

2012. január 31. Reggel Márta István átadja az Új Színházat Dörnernek.

2012. február 1.
A bécsi Burgtheater mellett további 11 osztrák intézményben hangzik el egy tiltakozó memorandum szövege, a kezdeményezéshez korábban csatlakozott a Brüsszeli Nemzeti Színház és számos lengyel, szlovén, német, francia, görög és spanyol színpad is a tiltakozó szövegtől lesz hangos Dörner György első munkanapján, amelyen a színház épülete előtt is sokan tüntentek az új vezetés ellen.

2012. március 23. Dörnerék első saját bemutatóját tartják, Kodolányi János Földindulás című darabját láthatja a közönség, a nézőtéren a gójmotorosok egy csoportja is helyet foglal, a szakmai közönség viszont látványosan távol tartja magát a premiertől.

Lájkoljon minket a Facebook-on is!