Előző
Következő
új cikk

Belföld

Ausztrália nem adta ki Zentait

Népszava|2012. aug 16. 05:20
[A+ A-]
Megkérdőjelezte és élesen bírálta a Simon Wiesenthal Központ igazgatója azt az ausztrál döntést, mellyel meghiúsult a 90 éves, háborús bűnökkel vádolt Zentai Károly kiadatása Magyarországnak. Az ausztrál legfelsőbb bíróság ugyanis helybenhagyta azt a korábbi szövetségi bírósági döntést, amely szerint a Perth-ben élő férfi nem adható ki, mert a "háborús bűn", amivel vádolják, az elkövetése idején még nem szerepelt a magyar jogrendben, így azért nem is lehet felelősségre vonni.
A "nácivadász" igazgató, Efraim Zuroff szerint azért is érthetetlen a döntés, mert számos háborús bűnöst kiadott már a menedéket adó ország, olyan államoknak is, ahol egyébként szintén nem létezett a háborús bűnös büntetőjogi kategóriája. "Ez a szerencsétlen döntés figyelmen kívül hagyott számos jogi eljárást, melyek már a múltban is megkönnyítették a Harmadik Birodalom és a náci háborús bűnösök felelősségre vonását" - reagált az ausztrál döntésére Zuroff. Úgy vélte, teljes kudarcot vallottak az igazságszolgáltatásban, és "ez egy szomorú nap Ausztráliának". De még inkább a nácik áldozatainak és családjaiknak, és mindazoknak, akik a szenvedésben osztoztak az áldozatokkal - tette hozzá.

Budapest még 2005-ben kérte Zentai kiadatását az ausztrál hatóságoktól, amelyek őrizetbe is vették a férfit, és bár 2009-ben Brendan O'Connor akkori belügyminiszter elrendelte a kiadatását, Zentai fellebbezett, a szövetségi bíróság pedig helyt adott a keresetének. Az ausztrál kormány ezt támadta meg a legfelsőbb bíróságon, amely most úgy ítélt, hogy Zentait nem lehet kiadni, mondván, 1944-ben Magyarországon a törvények meg nem büntették a háborús bűnöket.

A gyanú szerint Zentai 1944 novemberében Budapesten két katonatársával együtt megvert és megkínzott egy zsidó fiatalembert, a 18 éves Balázs Pétert, amiért nem viselte a megkülönböztető sárga csillagot. Balázs belehalt a sérüléseibe, holttestét a Dunába dobták. Zentai tagadja, hogy elkövette volna, amivel vádolják, azt állítja, akkor nem is volt Budapesten. Az ausztrál döntésre reagálva Zuroff egyébként megjegyezte: "minden támogatásunk most a Balázs családé, amely Pétert vesztette el Zentai tevékenysége miatt".

Eközben Budapesten a Jobbik feljelentette Efraim Zuroffot hamis vád miatt egy másik háborús bűnökkel vádolt férfi, Csatáry László volt kassai gettóparancsnok kapcsán tett kijelentése miatt. A szélsőséges párt döntését - melynek egyik alalnöke, Novák Előd részt vett a Csatáry háza előtti szimpátiatüntetésen - megelőzte a magyar ügyészség közlése, miszerint: szemben Efraim Zuroff feljelentésével,.kizárt, hogy Csatáry László 1941-ben részt vett volna a kassai deportálásokban. Ami miatt azonban ténylegesen eljárás indult Magyarországon a 97 éves egykori rendőrtiszt ellen, az az 1944-es kassai deportálásokban való részvétele - ekkor 15 ezernél több zsidót küldtek a kassai gettóból Auschwitzba.

Zuroff nemrég úgy nyilatkozott: jobboldali bosszút sejt amögött, hogy eljárás indulhat ellene hamis vád miatt. A hamis vád lehetőségét lehetőségét egyébként Futó Barnabás ügyvéd vetette fel néhány nappal ezelőtt a Magyar Nemzetben.

Lájkoljon minket a Facebook-on is!

Hozzászólások (16)

A hozzászóláshoz .

PapaRazzi 2012.08.16. 22:40
csipkerozsa:
Hülyeség 1. Deir Yasin 1948 április 9
Hülyeség 2. 100-250 lemészárolt nö és gyerek
Hülyeség 3. Az Irgun és a Lechi csöcselék követte el, elöre kitervelten.
Hülyeség 4. A bandavezér Menachem Begin volt, a késöbbi Nobel-békedijas!!!!
Hülyeség 5. Egy éven belül ujratelepitették a falut lengyel, román és szlovák zsidókkal.
Hülyeség 6. A falu uj nevet kapott: Giw`at Sha`ul.
Már elnézést: Begin mellett a Zentai csak egy pikulics!
Vitrioll 2012.08.16. 22:12
Ausztrália ezzel bűnrészességet vállalt és bűnpártolást követett el .
ShamesMaldune 2012.08.16. 21:03
[Recsanoka] [2012.aug.16. 16:10]
Valamennyire személyesen érintett vagyok a témában - azért csak valamennyire, mert anyai nagyapám a Don-kanyar áldásait élvezhette a 2. Magyar Hds. tagjaként. Terhes nagyanyámat kellett otthagynia, sohasem tért haza, anyámat soha nem is látta, mindzet huszonegynehány évesen.
Ahogy írtam, ami engem zavar:
1. Zuroff feldob egy témát/embert és "mindenki" azonnal meg van győződve arról, hogy az adott személy biztos, hogy bűnös. Most úgy tűnik, hogy legalábbis egy vádban "tévedett".
2. Én akkor is túlzott médiafelhajtásnak tartom az egészet. A közvélemény ítélt, a bíróság meg "kullog az események után", de ez nem a bíróság hibája.
Amúgy igazad van - oktatással és neveléssel kell az ilyen deviancia ellen harcolni, nem pedig performance-okkal.

[pikirt] [2012.aug.16. 20:10]
Az ATV-s beszélgetést nem láttam, a nemzetközi jog nem annyira stabil és kiforrott terület, mint az egyes állam vagy az EU jogrendszere. Ettől függetlenül a bilaterális megállapodásokat felülírják egyéb, általános érvényű nemzetközi szerződések illetve az ENSZ tagság és határozatok stb. Ha kicsit jogászkodni akarok, akkor azt mondom, hogy ezen cselekményeket visszamenőlegesen tettek büntetendővé, vagyis ma - jogi szempontból - úgy kell tekinteni ezekre, hogy már az elkövetésük idején is bcs.-k voltak. Viszont csak természetes személyekre vonatkozik, államokra és egyéb szervezetekre nem, mert ilyen alapon pl. Dzsingisz kánt halála miatt már nem lehet elővenni, de Mongóliát elő lehetne ... de ez messzire vezet, jogutódlás, stb.
Szerintem az ausztrál bíróság simán kiadhatta volna.
wantirna 2012.08.16. 20:16
Ha fennforog a hamis vád tényállása, bosszúról szó sem lehet.
Volt már példa rá, méghozzá elég vaskos:

Fordítok Geoffrey Robertson, QC, (királyi tanácsos), Crimes against Humanity, the Struggle for Global Justice (Emberiség ellenes bűnök, küzdelem a nemzetközi igazságszolgáltatásért), The Penguin Press, 1999 című könyve 222-223 oldaláról:

“John Demjanjuk esete, akit kiadattak az Egyesült Államokból és halálra ítéltek Izraelben azzal a hamis váddal, hogy ő volt a Rettegett Ivánnak nevezett őr a treblinkai koncentrációs táborban, demonstrálja annak az igazságtalanságnak a lehetőségét, amit egy olyan ország követ el, amelyet a mindenároni bosszú vezet.
A Demjanjuk elleni eljárás gyalázatos volt. A televízió közvetítette tárgyalásra egy színházban került sor, azzal a nyilvánvaló szándékkal, hogy az része lesz a “Holocaust tanulmányoknak”. A közönségnek megengedték érzelmeik kifejezését, ahogy idős túlélők a színre lépve, hamisan azonosították a vádlottat, mint kínzójukat, félévszázaddal korábbról. A bírák megengedték a leghisztérikusabb és legelőítéletesebb sajtónyilvánosságot, de nem vették tekintetbe a legnyilvánvalóbb bizonyítékot arról, hogy a döntő dokumentumok hamisak voltak (amiket a Kreml-ből Izraelbe a korrupt Dr. Armand Hammer szállított). … Demjanjuk évekig maradt a siralomházban, amíg a fellebbviteli bíróság vonakodva elfogadta az ártatlanságát igazoló új bizonyítékot, amely Lengyelországból származott.”
pikirt 2012.08.16. 20:10
ShamesMaldune] [2012.aug.16. 14:39]
"2. Az ausztrál bíróság ítélete meg egy nagy baromságnak tűnik - a II. Vh előtt és alatt SEHOLSEM létezett olyan, hogy háborús vagy emberiség elleni bűncselekmény. Ezt mindenhol utólag tették meg, ..........."

Tegnap az ATV -n (egyenes beszéd) kifaggattak egy nemzetközi jogászát valami jogvédő társulatnak (szóval még véletlenül sem jobbikos stb) és az azt mondta, hogy Ausztrália és Magyar o közötti kiadatási megállapodás tartalmaz egy olyan pontot, hogy olyan büncselekményért nem adják ki egymásnak a kikértet, amely az elkövetés időpontjában nem volt a kikérő országban büncselekmény. És ez a passzus írja felül az összes böllenkedést.
Én még csak nem is ugatom a nemzetközi jogot , így azt kell "mondanom" ha hazudott a koma, most én segítek neki!!!!
Festekmagus50 2012.08.16. 19:42
(Recsanoka)
Minden féle gyilkosság emberiség egyik legaljasabb cselekedete! Teljesen mindegy, hogy 1 l borért , vagy 2000 ft.-ért vernek agyon egy idős embert! Ugyan ilyen aljas cselekedet a politikai gyilkosság is! A terror! Legyen az kommunista, vagy fasiszta , vagy , - pl. a palesztinok elleni hosszú ideje tartó gyilkosság sorozat!!! Tudom , egyesek szemében az " más " .
A kommunista gyilkosok ágyban, párnák közt , jó módban pusztultak el!
Bezzeg a "" nácivadászok "" még talán 20 év múlva is találnak "" tíz legkeresetteb "" közül
egyet ??? Persze hamis vádaskodással mindig lehet, mint most az a Zuroff, vagy ki....!!!
És még neki áll' feljebb?! Nem számit neki senki-semmi törvényhozás ??? Kik ők, hogy saját jogon akarnak hamisan vádolni és itélkezni!!!
Nem lehet ennek véget vetni, és a hamis vádlót méltón megbüntetni ???
Recsanoka 2012.08.16. 16:10
ShamesMaldune! Íja, hogy " az ilyen jellegű hajcihő". Ön szerint az emberiség egyik legaljasabb
bűnöket elkövetői megbüntetése csak egy hajcihő? Gondolja el azt, hogy az Ön hozzátartozóit
égetik el vagy dózerolják a gödörbe csontsoványra lefogyva, szinte emberi ábrázat nélkül.
Azt is el lehet képzelni, hogy a vagonból kiszállás után pár órahosszával az idős szülők és a
kisgyermekek már a kéményen távoznak!
Ezeknek az elkövetőknek már az is ajándék, hogy egyáltalán ilyen hosszú életük volt annak ellenére
amit tiszta aggyal, előre megfontoltan elkövettek. Ezeknek nincs bocsánat!
Legyen az Zentai, legyen az Csatári vagy bárki más!
Nem sunnyogni kell, azt kell bizonyítani, hogy mindenki egységesen elítéli és kiközösíti őket!
Sajnos látnom kell, hogy milyen sok buta , unintelligens ember van országunkban, ezért csodál-
kozok azon, hogy miért nem mutatnak meg néhány kötelezően megnézendő dokumentumfilmet
a rengeteg szenvedésről, rettegésről ami ezeket a haláltáborokat jellemezte. Ilyen filmek vannak,
csak a vezetők elhatározásán múlik, hogy mit tesz vagy mit nem tesz velük!
Ja, hogy a Jobbik és jobbikosok felháborodnának? Kell nekik adni két pofont és hazamennek! Ugye?

PapaRazzi 2012.08.16. 14:59
[csipkerozsa] [2012.aug.16. 10:39]
[PapaRazzi] [2012.aug.16. 08:56], Nem muszáj hülyeséget beszélned.

Nos, Izraelben minden utcasarkon található háborús bünös, népirtó és gyerekgyilkos. Ennek haladó hagyományai vannak. a Deir Jasim-i gyerekeket és nöket brutálisan, az éjszaka leple alatt legyilkoló banda egyik vezetöje még Nobel dijat is kapott.

Ez bizony szégyen a javából.
ShamesMaldune 2012.08.16. 14:39
Itt mindenki leszerepelt:
1. Ez a Zuroff tényleg egy megélhetési nácivadász = fejvadász benyomását kelti. Akinek fontosabb a felhajtás, mint a valóság. Ugyanis az ilyen jellegű hajcihő éppen, hogy nem szolgálja azt a célt, hogy tanuljunk a múltból, hogy mégegyszer ugyanazt a hibát ne kövessük el. Sőt, igazából felszítja vagy újratermeli a gyűlölködést.
2. Az ausztrál bíróság ítélete meg egy nagy baromságnak tűnik - a II. Vh előtt és alatt SEHOLSEM létezett olyan, hogy háborús vagy emberiség elleni bűncselekmény. Ezt mindenhol utólag tették meg, azt a példátlan jogi konstrukciót, hogy visszamenőlegesen minősítettek egy tettet bűncselekménnyé méghozzá elévülési idő nélkül. Ha nem így lenne, nem lett volna Nürnbergi Per.
120992 2012.08.16. 13:09
Nyugodt lelkiismerettel kiadhatják, hiszen az eddig, a hasonló ügyekben történt események azt mutatják, itt nagyobb biztonságban lenne mint a jelenlegi helyén.
jobbkozep 2012.08.16. 12:44
"Zuroff nemrég úgy nyilatkozott: jobboldali bosszút sejt amögött, hogy eljárás indulhat ellene hamis vád miatt."

Pedig csak nem kellett volna alaptalanul vádaskodni...
qvevo 2012.08.16. 12:07
csipkerózsika !
pap.... miért is beszél hülyeséget ?
csipkerozsa 2012.08.16. 10:39
[PapaRazzi] [2012.aug.16. 08:56], Nem muszáj hülyeséget beszélned.
karpatij 2012.08.16. 09:15

"nácivadász" igazgató ur, mielőbb odautazni Ausztráliába...
karpatij 2012.08.16. 09:11

"Bírálta a Wiesenthal Központ az Ausztrál bíróságot"

" contempt of court " - ezt Ausztráliában így hívják, és BŰNCSELEKMÉNY !
Agricola 2012.08.16. 08:27
Tokfalvi Elek (HVG) szerint is:

„Mármost Zuroff tényleg ellentmondásos figura, és igaza van annak a holokausztkutató történészprofesszornak, aki szerint„megélhetési nácivadász”, mivelhogy az igazi nagy bűnösöket már vagy elkapták, vagy kihaltak, Zuroff a resztlit üldözi nem egészen önzetlen indítékkal.”

Az ausztrál legfelsőbb bíróság másként gondolkodik, mint a „megélhetési nácivadász” Zuroff:

Az ausztrál legfelsőbb bíróság ugyanis helybenhagyta azt a korábbi szövetségi bírósági döntést, amely szerint a Perth-ben élő férfi nem adható ki, mert a "háborús bűn", amivel vádolják, az elkövetése idején még nem szerepelt a magyar jogrendben, így azért nem is lehet felelősségre vonni.