Előző
Következő
új cikk

Bulvár

A városlakók nem tudnának élni saját autó nélkül

nepszava.hu|2012. aug 16. 14:41
[A+ A-]
A sofőrök többségének fontos, hogy rendelkezzen saját autóval, az autótulajdonosok többsége nem akar "felvágni" gépjárművével, a vezetők fele legalább egyszer megpróbálná feladni az autózást, és helyette más közlekedési módot venne igénybe.
Az autósok több mint 80 százaléka fontosnak tartja, hogy legyen saját tulajdonú gépkocsija, azonban rendkívül kis százalékuk tekint úgy gépjárművére, mint státuszszimbólumra - derül ki a Continental közelmúltban készített nemzetközi felmérésből, amelyet többek között francia, kínai, amerikai és német gépkocsi-tulajdonosok körében végeztek. A kutatás arra is kereste a választ, hogy mennyi idő telik el két autóhasználat között egy-egy utazás alkalmával, továbbá hogy a válaszadók képesek lennének-e akár örökre lemondani az autózás adta kényelemről. A felmérés több szempontból is meglepő eredményt hozott.

A kutatás négy kontinensen - Európában, Ázsiában, Észak-Amerikában és Dél-Amerikában - zajlott, készítői pedig különböző világvárosokban élő, 18-35 év közötti fiatal felnőtteket kérdeztek meg autóhasználati szokásaikról. Minden városban 1000 telefonos interjúval és több mint 500 online kérdőív segítségével vizsgálták a sofőrök szokásait, valamint viszonyukat autóikhoz. Ezen felül városonként 500 fiatal véleményét is megkérdezték az autózással kapcsolatos elvárásaikról és várakozásaikról. A válaszadók olyan metropoliszokban éltek, mint Sao Paulo, Szingapúr, Párizs, Moszkva, Los Angeles vagy Berlin.


A gépkocsi nélkülözhetetlen
A tanulmány készítői kíváncsiak voltak arra is, hogy a világvárosokban élők milyen gyakran használják gépjárműveiket, illetve hogy képesek lennének-e feladni az autózás adta kényelmet. A válaszokból kiderül, hogy többségüknek fontos a rendszeres használat. A megkérdezetteknek egy hatfokú skálán (ahol 1-es a "teljesen igaz", 6-os pedig a "nem teljesen igaz") kellett megjelölniük a mindennapi autóhasználat fontosságát. A legtöbben Los Angelesben és Sao Paulóban vélik úgy, hogy nem tudják nélkülözni a személygépjárművet, mint közlekedési eszközt, viszont a berliniek, a hamburgiak, illetve a párizsiak miden további nélkül megoldanák mindennapjaikat autó nélkül. A kutatás során az amerikai és a német sofőrök körében azt is részletesen vizsgálták, hogy mennyi idő telik el az egyes utazások között.

A felmérés szerint tíz autóból kilenc kevesebbet tesz meg naponta 100 km-nél, az autók 40 százalékát pedig nem is használták a felmérés napján. A legtöbben naponta összesen 10-25 km megtételére használják kocsijukat, ugyanakkor a felmérésben résztvevők jelentős hányada (20-25 százaléka) többet autózik naponta 25-30 km-nél. Az ennél többet vezetők aránya azonban már jóval kevesebb, amit jól érzékeltet az is, hogy a válaszadók kevesebb mint 10 százaléka vallott úgy, hogy 50-75 km-nél többet tesz meg naponta. A két ország berendezkedéséből fakadóan a németek inkább rövidebb távra, az amerikaiak pedig nagyobb távolságra ülnek autóba.

A tanulmány fényt derített arra is, hogy az autók a legtöbb használaton kívüli időt otthon töltik el. Emellett szintén sok időre maradnak használaton kívül a munkahelyen: a németek 14 százaléka legalább 7 órára, az amerikaiak 10 százaléka pedig 6,5 fél órára hagyja egyedül autóját. Vásárlás okán is rendszeresen autóba ülnek Amerikában és Németországban egyaránt, ekkor az amerikaiak legalább egy órára hagyják egyedül az autót, a németek pedig fél órára.

Vonzó alternatívát jelent a "teleautózás"

A Continental kutatása egy hazánkban is előtérbe került lehetőséggel, a "teleautózással" kapcsolatban is vizsgálta a fiatalok nyitottságát. Az eredmények szerint generációnk számára a mobilitás kiemeltem fontos, és a fiatalabb korosztály tagjai sokkal nagyobb szabadságot várnak el a közlekedés terén, mint elődeik. Azonban a környezetszennyezés, a balesetek, a forgalmi dugók, a parkolóhelyek hiánya a városi közlekedés negatív oldalait jelentik számukra. Ezért válaszaikból egyértelműen kiderült, hogy többségük nyitott a "teleautózás" lehetőségeire, melynek eredményeképpen lényegesen csökkenthetőek a közlekedéssel kapcsolatos költségek és a környezetterhelés is. Berlinben például, a megkérdezettek 71 százaléka, míg Hamburgban 68 százalékuk tartja a közös autóhasználatot vonzó lehetőségnek. A koncepció a moszkvaiak körében tűnik a legnépszerűtlenebbnek, ahol mindössze minden negyedik válaszadó élne egy belvárosi autóflotta rugalmas, megosztott használatának lehetőségével. A moszkvaiak számára fontos, hogy a saját autójukat vezessék, míg ez az arány Hamburgban és Los Angelesben a legalacsonyabb, ahol a megkérdezettek mindössze 21 százaléka ragaszkodik saját kocsihoz.

"A jövőben az egyéni mobilitást egyre nagyobb változatosság és komplexitás jellemzi majd. Annak érdekében, hogy továbbra is szakértő partnerei maradhassunk az autóiparnak, és megőrizhessük a globális piacon megszerzett kimagasló pozíciónkat, a Continental vállalatnak is folyamatos fejlesztésekre van szüksége a piaci elvárásokkal és az autóipari trendekkel összhangban", összegezte a kutatás eredményeit Dr. Elmar Degenhart, a Continental igazgatóságának elnöke.

Hozzászólások (1)

A hozzászóláshoz .

Pasolini 2012.08.17. 00:17
Hirtelen azt hittem, itthoni felmérés - mert annak egész más végeredménye lett volna!