Előző
Következő
új cikk

Belföld

A bankkártya is a múlté?

Népszava|2012. aug 23. 05:15
[A+ A-]
Több mint harminc szolgáltató, üzlet és webáruház csatlakozott eddig a MasterCard mobilfizetési rendszeréhez, így már sem készpénzre, sem bankkártyára, csupán egy okostelefonra van szükségünk, ha élelmiszert, könyvet, koncert- vagy repülőjegyet akarunk vásárolni, vagy ha a taxi-, telefon- és közműszámláinkat rendeznénk.
Hazánkban a G'Roby élelmiszerlánc vezette be elsőként az úgynevezett QR-kódos technikát, nem sokkal később pedig a Magyar Telekom, a Telenor és a T-Mobil is lehetővé tette ügyfeleinek, hogy okostelefonjaik segítségével fizessék be a telefonszámlákat. A vásárláshoz szükséges alkalmazást nem kevesebb mint harmincezer felhasználó töltötte le 2011 októbere óta - a mobilfizetés azonban csak úgy válhat igazán népszerűvé, ha a kereskedők többsége is úgy dönt, elérhetővé teszi a fizetésnek ezt a módját.

Az utóbbi hónapokban egyre több kis fekete négyzetet találhatunk a különböző reklámanyagok, plakátok sarkában, sőt még az internetes oldalakon is - ezek a QR-kódok, amelyek olyan információt hordoznak, amelyek egy program segítségével válnak értelmezhetővé. A G'Roby ezt a technológiát használta ki akkor, amikor olyan plakátokat helyezett ki több budapesti metrómegállóban, amelyeken a vásárlásra kínált termékek mellett pontkódok láthatók.

A vásárláshoz az adott termékhez tartozó QR-kódot kell csak "lefényképeznünk" egy a MasterCard által készített alkalmazás segítségével - ez a program minden webáruházban ingyenesen hozzáférhető. Miután a telefon felismerte a jelet, valamint a felhasználó megerősítette vásárlási szándékát, az ellenőrző kód következik, amelyet csupán a telefon- és számlatulajdonos ismer, és amely azt a célt szolgálja, hogy akkor se történhessen nagyobb baj, ha ellopják a telefont. Végül a szállítás helye és időpontjának megadása következik, hogy mire a vásárló mondjuk egy nagyobb utazás után hazaérkezik, a hűtő már tele lehessen.

- Az ügyfeleink nagyjából 5-10 százaléka használja ezt a technikát, a legtöbben azonban még berzenkednek - mondta lapunknak Kadlok Nelli, a Telenor sajtómunkatársa, majd hozzátette: a mobilfizetés népszerűsödése nagyban függ attól, hogy a felhasználók mennyire tájékozottak, és hogy mennyire nyitottak az újdonságok felé. - A legtöbben még hagyományos módon, csekken, illetve átutalással egyenlítik ki a számláikat, az új rendszer inkább a fiatal iskolázottak körében hódít, egyértelműen ők a vállalkozóbbak. Arra a kérdésre, mikor válik általánossá a mobilfizetés, úgy válaszolt, számításaik szerint 2013 végére már senkinek nem kell majd elmagyarázni, mi is az a QR-kódos technika.

A szakértők szerint a QR-kód alkalmazása hatalmas lehetőséget jelenthet a kis- és középvállalkozásoknak, ugyanis általa a reklámfelületek értékesítési felületekké alakíthatók, ami rendkívül jó beruházás a kisebb költségvetéssel működő cégek számára - például ha szórólapokra helyeznek pontkódokat a vállalkozók, amellett hogy reklámoznak, egyúttal annak a lehetőséget is megteremtik, hogy amint a kezébe kerül a szóróanyag, egyből meg is vásárolja a terméket a fogyasztó, vagyis lényegében két legyet ütnek egy csapásra.

Ám néhány szkeptikus arra hívta fel a figyelmet, hogy a jegybank felmérése szerint a 2011-ben lebonyolított 3,7 milliárdos fizetési művelet nem kevesebb mint 84 százaléka történt készpénzben, tehát még a bankkártyás fizetés sem olyan elterjedt, mint a nyugati országokban.

Mi az a QR-kód?

A QR-kód egy kétdimenziós vonalkód (tulajdonképpen pontkód), ami nevét a Quick Response (gyors válasz) rövidítéséből kapta. A kódot a legtöbb okostelefon (egy egyszerű, ingyenesen letölthető programmal, és a készülék fényképezőjével) képes értelmezni.

Lájkoljon minket a Facebook-on is!

Hozzászólások

A hozzászóláshoz .