Előző
Következő
új cikk

Napi kérdés

Heti kérdés - válaszol: Róna Péter, egyetemi tanár

Népszava|2012. szept 12. 05:30
[A+ A-]
Milyen kockázata van az IMF-tárgyalások lebegtetésének?
Ha nem lesz megállapodás, akkor arra elsősorban a pénzpiacok reagálnak Magyarország szempontjából kedvezőtlenül. Hosszú idő után végre csökkent az országkockázati felár, mert a befektetők számoltak egy sikeres IMF/EU-hitelnyújtással. Ennek elmaradása nyomán ismét kockázatosabbá válunk. Az államkötvények hozama ugyancsak csökkent az utóbbi hetekben. Ez kedvezőnek mondható, mert a költségvetés finanszírozása ilyenkor olcsóbbá válik. A lebegtetés hatására viszont megfordulhat a mostani tendencia. De ez még nem minden, a forint ismét gyengülő pályára válthat, és emellett az úgynevezett reálhozam - a megtakarítások inflációtól megtisztított értéke - is csökkenhet.

Hozzászólások (16)

A hozzászóláshoz .

Csocsogo 2012.09.18. 12:04
Még soha egy állam se ment csődbe. legfeljebb a a kormánya. A vezető rendszere. Ami pedig az ország által kapandó hitel kamatát illetti, nos talán elkerülte a figyelmedet, hogy a jelenlegi kormány szándéka és egyik eredménye, az államadóság csökkentése. Azaz, hogy ne kelljen hitelt felvenni. Egy kormánynak akkor kell hitelt felvenni, ha nem tudja kiadásait bevételeiből finanszírozni. Ha pedig így van, rég rossz. persze kormány váltas Mo.-n 2010.ben azért volt mert a korábbi kormány a helyzetet ezen a téren az elviselhetetlenségig fokozta. Nos, emiatt nyílvan a jelenlegi kormánynak is kell hitelt felvenni, csakhogy csökkentette ennek mértékét. Úgyhogy az amit te mondasz persze általában áll, akkor pláne ha nem is teszünk ellene. megjegyzem, amiket te leírsz az IMF hitel HIÁNYÁBAN, az IMF feltételeit ismerve, a hitel felvételekor éppen ugyanúgy be fognak következni. Úgyhogy nem tettél mást mintsem megerősítetted a hitel szükségtelenségét.
barguzin 2012.09.15. 15:07
Róna Péter mindig a véleményét mondja, nem igazságot oszt. Követekeztetései, ismereteim szerint, megalapozottak.
kukutyin 2012.09.15. 12:30
Bár általában egyetértek Róna Péter hozzászólásaival, magam is sok alkalommal foglaltam állást a Népszavában is az IMF-tárgyalásokat sürgetve, nem értem, miért kell Rónát állandóan isteníteni? Hol egyetemi tanár? Ő egy távolba szakadt hazánkfia, aki először az angol jegybankban, a Bank of Englandben volt a kormányzó titkára, majd egy kicsi amerikai kereskedelmi bankban volt vezérigazgató. A rendszerváltás után részben hazatért, az első magyar-amerikai alapnak volt nem túl sikeres igazgatója. Ma valóban aktívan kommunikál főleg a balliberális médiában, az LMP delegáltjaként pedig tagja az MNB felügyelő bizottságának. De hol egyetemi tanár? Legfeljebb egyetemi oktató (lecturer és nem professor) Angliában. Nem kellene agyon sztárolni, de sokszor igaza van!
jimmyjoe 2012.09.14. 20:39
Róna Péter mostani véleményein az látszik, túlságosan beleélte magát abba, hogy esetleg alternativ miniszterelnök jelölt lehet vénségre. De hát ő is csak egy ember, kissé hiú is - és egyáltalán nem "a világ egyik legjobb közgazdásza"

ps: Az IMF-be szerelmesek részére (Index)
"A csütörtökön bejelentett újabb amerikai pénzpumpa a magyar devizakötvények piacán is megtette jótékony hatását. Egyes dollárban denominált devizakötvények hozama 5% közelébe süllyedt, ami vonzóvá teszi a nemzetközi kötvénykibocsátást is a kormány számára (az IMF-hez hitelhez képest is). Közben piaci szakértők szerint a külföldi befektetők egyre jobban érdeklődnek egy magyar devizakötvény-kibocsátás iránt. Ez pedig egyúttal azt is jelenti, hogy még tovább csökkent az IMF-megállapodás esélye."
fridoka 2012.09.14. 17:30
Róna Péter elismerten a világ egyik legjobb közgazdásza. Amit ő mond, azt nagyon meg kéne fogadni, és végrehajtani.
De ez a népnyomorító, és most már hazaáruló is, inkább egy félkegyelmű Matolcsynak hisz.
Az unortodox baromnak.
Pedig nagy haverja Demján szószerint megmondta, hogy unortodox gazdaság, és gazdaságpolitika nem létezik!
vassilon 2012.09.13. 18:22
Judit
Az IMF hitel kamata 3-4% között van.Az államkötvények kamata 7-9 % , és azt mondja a kormány, hogy nekünk nem kell hitel, csak készenléti megállapodást akarunk kötni.
Ezenkívül van a kockázati felár, amit ha megkötjük a hitelt, akkor 100 milliárd forintot. mint kockázati felárat, megspórolunk, persze ezt évente.
Nem is értem egyébként azt az állásfoglalást, hogy nem kell nekünk hitel, mert a piacról tudjuk magunkat finanszírozni.!De a 7-9%-os kamatra eladott állampapírokkal?Nem vagyunk normálisak!
És a devizahitelesek által fizetett törlesztő részletek, amik nagyon megemelkedtek ennek függvényében.

Orbán szerintem elkövette a hazaárulás büntettét az azeri gyilkos kiadásával, csak még nem jöttek rá!!!!!!
Lajosbacsi1000 2012.09.12. 20:34
Magyarúl, Orbán megint nem tudja mit csinál !
Nagy kárt, az biztos !
Bárki bármit mond,Róna Péter messze jobb közgazdász, mint itt bárki Orbán bandájából !
Simán zsebreteszi mindet.
Végre nem ártana megfogadni, amit mond !
kockazat1 2012.09.12. 19:45
Szerencsétlen csikcsakcsik
+] csokcsakcsok]
+CSUK ÉS GEK
+MEK MEK MEK
VAGY AKÁRMIK
AZAZ SENKIK-ZÉRÓK- NULLÁK
NE SZÓRJÁK A BAROMSÁGAIKAT! "
...az utódkommunisták pártjának közgazdásza."
"Róna Péter jogász a Párt közgazdásza."
TÁJÉKOZÓDJONAK!

Róna Péter (Miskolc, 1942. május 4.) közgazdász, jogász, üzletember. 1956-ban emigrált az Amerikai Egyesült Államokba. Egyetemei elvégzése után előbb egy ügyvédi iroda, majd egy minisztérium munkatársa volt, később a brit bankszektorban dolgozott. 1986 és 1990 között a J. Henry Schroders bank elnök-vezérigazgatója. 1990 és 2004 között a NABI buszgyártó cég magyarországi leányvállalatának alapító elnöke, valamint az Első Magyar Alap elnök-vezérigazgatója. Több egyetem oktatója.
Kivonatos részletek.
Az 1956-os forradalom leverése után családjával emigrált az országból.
A Pennsylvaniai Egyetemen 1964-ben szerzett BSc-diplomát.
Emellett az Oxfordi Egyetemen szerzett jogi diplomát 1966-ban.
1968-tól e az amerikai kereskedelmi minisztérium közvetlen külföldi befektetések osztálya munkatársa lett.
1970-ben ment a J. Henry Schroders Bankhoz (ma: Schroders Plc), ahol Gordon Richardson elnök személyi titkára lett.
1971-ben visszatért a Schroders Bankhoz, ahol végigjárta a ranglétrát.
1986-ban a bank elnök-vezérigazgatójává nevezték ki.
Tisztségét a japán Industrial Bank of Japan tulajdonossá válása után is megtarthatta.
1990-ben lemondott tisztségéről, hogy átvegye az Első Magyar Alap vezetését Budapesten.
2010-től az Oxfordi Egyetem Blackfriars College gazdaságtörténeti vendégkutatója.

csokcsakcsok 2012.09.12. 15:24
Róna Péter jogász a Párt közgazdásza.
Joska. 2012.09.12. 14:27
[tovaris] [2012.szept.12. 09:10]

Ha megegyezünk az IMF-el annak az az ára hogy növekvő pályára kell állítani a gazdaságot.
Az IMF ezt úgy képzeli el, hogy növelni kell a belső fogyasztást, és ennek érdekében csökkenteni kell az alacsony jövedelműek adóterhelését. Az így kieső adóbevételeket a tehetősebb réteg nagyobb adóztatásával, új adófajták bevezetésével, luxusadó, nagy értékű ingatlanadó, stb....
A költségvetés kiadásainak csökkentését, a tehetősebb réteg családipótlékának megvonását, családi adókedvezmény megszüntetését. A bankárokat nem az államnak kell eltartani.
Az IMF hitellel az ország finanszírozhatósága javul, ezáltal a bizalmi indexe a CDS felár csökken, ami magával hozza a forint erősödését. A forint erősödésével az üzemagyár csökken, tehát olcsóbban tankolhatsz.

Mivel ez program teljesen szembemegy az Orbáni adórendszerrel, ezért a megegyezés nem várható.
kisimi 2012.09.12. 13:00
[Csocsogo]

CSOCSO--GO!
Jusef 2012.09.12. 11:45
[Csocsogo] [2012.szept.12. 09:52]

Hogyne kedves Csocsogo.
Persze hogy nincs igazadmeg nyomokban sem.
Ha leertekelodik a forint; abban a pillanatban akkora kamatra kap az
orszag hitelt a mukodeshez; hogy belerokkan. vagy rosszabb esetben
becsodol az allam.
A forint leertekelodes eggyet jelent az ujjabb ado kivetesekkel es azzal
hogy ,eg tobb ceg adja be a kulcsot; engedi szelnek az embereket.
Munkanelkuliseg; szegenyseg; elszabadulo arak.
Igy hat egy szo nem igaz abbol a,it itt osszehordtal.
Csak egy kerdes ,aradt; fizetnek neked ezert; hogy itt irkalj marhasagokat;
vagy magadtol vagy ennyire buta?
jlbpfi 2012.09.12. 10:30
Az igen tisztelt Róna Professzor Úrnak feltett rövid egyszerű kérdésre adott válasza , illetve annak tartalmi elemei
( természetesen ) most is hordozzák a tőle megszokott , nyílt , őszinte , lényegre törő szellemiséget.
Pont az a jó benne amit mások esetleg rossznak vélnek , azaz , hogy tisztán és higgadtan elemzi az adott helyzetet és vázolja annak várható hatását , laikus által is érthető módon , mert úgy vélem az Ő tudásához tapasztalatához mérten , igen sokan laikusok vagyunk ebben az országban. amennyire Én tudom , közgazdász , bankár , gyakorló kisvállalkozó - ezt szeretném aláhúzni - , jogász , de mindenek előtt van egy - a többit megelőző - "foglalkozása" nevezetesen: szeriőz bölcs ember.
Így hát Én biztos vagyok abban , hogy ha ránéz arra a bizonyos érmére , akkor nem csak annak három oldalát látja , hanem az anyagot is amiből azt "kifaragták".
De mivel tisztelt tanár Úr nagyon nincs rászorulva , általam most írt pár sorra , ezért be is fejezem ,
köszönöm csak ennyit szerettem volna
Judit 2012.09.12. 09:59
IMF hitelnek alacsonyabb a kamata, a költségvetés kiadásai a kamat-különbséggel csökkennek. Úgy tudom, hogy 60-70milliárd Ft-tal évente.
Csocsogo 2012.09.12. 09:52
Hogyne kedve Tanár úr, ha a forint leértékelődik, olcsóbb lesz az export, és drágább az import. Azaz, aki exportra termel, annak növekszik a piaca, ergó, növelheti a termelést, azaz, dolgozokat kell felvegyen. Az is kedvezőbb helyzetbe kerül, aki itthon az importtal kell versenyezzen (pl. tejtermelők), ugyanis ezáltal javul a versenypoziciójuk, a hazai piacból nagyobb szeletre számíthatnak. Egyenes következmánye: újabb munkahelyek. Persze az import drágulásával, csökken annak fogyasztása. Mié is ? Pl. szükségtelen autók, ipari eszközök (TV, video, stb.), erre a sorsra jutnak a drága import spéci cuccok is, meg a kanári szigeteken, Mallorca és Török.Riviérára vágyok sokasága is, aki kéyntelen lesz adott esetben minderről lemondani, és talán elgondolkodik azon, hogy a Csíki havasokban is lehet jól üdülni. Félpénzért. Szóval Róna tanár úr én azt imádom a fajtádban, hogy mindig csak az érem egyik oldalát látja. Arról nem is beszélve, hogy amint a megboldogult Komlós János szokta volt mondani, az éremnek van egy harmadik oldala is.....Na idáig képzelőerőd meg sem kockáztatja eljutni.....
tovaris 2012.09.12. 09:10
A kapitalizmus úgy szar, ahogy van. Számolhatnak itt mindennel, a lakosságnak attól még nem lesz több a jövedelme, hogy ki tudja fizetni az egyre növekvő árakat. És mi lesz, ha "megegyezünk" az IMF-el? Kinek is lesz az jó? Olcsóbb lesz a benzin, vagy a kenyér? Egy nagy lófaßt lesz olcsóbb.
Porhintés, kamu, parasztvakítás....