Előző
Következő
új cikk

Szép szó

Szárnybontogatás a CineFesten

Népszava|2012. szept 22. 08:08
[A+ A-]
Alighanem szárnybontogatás történik Miskolcon idén. A nemzetközi filmfesztivál a díjkiosztással ma ér véget, de az első naptól kezdve érződött, hogy a Jameson CineFest igazi szárnyakat akar magának. Igazi, komolyan veendő nemzetközi fesztivál akar lenni. Igényes válogatással, nagynevű vendégekkel. Olyan programmal, amire oda kell figyelni, de amely a miskolci nagyérdeműt is bevonzza a moziba.
Ehhez persze nem a melldöngető kijelentés gyakori ismételgetése vezet, miszerint a Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál Magyarország legnagyobb nemzetközi filmfesztiválja, mert hogy versenytársa nincs, hát persze, hogy a legnagyobb. (A Titanic más jellegű, ahogy a Fényírók Fesztiválja is, nincs rajtuk mit összehasonlítani.) A gyermekded dicsekvésnél jóval többet ér, hogy idén Csákvári Géza újságíró kollégánk, a CineFest művészeti igazgatója igazi ambiciózus programot állított össze, amelyre szívesen ült be a miskolci közönség, de amely az egyenetlen színvonal ellenére nem okozott kirívó bosszúságot a szakmai nézőnek sem. A vendéglista pedig minden elismerést megérdemel. Magyarán, itt bizony szárnybontogatás történik.

Már az a rokonszenves magabiztosság jele, hogy nyitófilmnek nem egy futottak még sorból leakasztott mozidarab került a fesztiválvászonra, hanem az amerikai film egy korábbi ikonja, Oliver Stone legújabb rendezése, a Vadállatok. Öntudatos felütés akkor is, ha az Amerikában kritikai elismeréssel fogadott mű innen nézve jó távol esik Stone egykor erőteljes, közéleti szenvedélyű teljesítményétől. Lényegében régi panelek szórakoztató újrahasznosítása. Arra viszont jó példa, hogy a CineFest ügyesen működik együtt a hazai forgalmazókkal. Stone filmje először a fesztiválon került hazai közönség elé, de hamarosan a mozikban is bemutatják.

A forgalmazókkal való összefogásnak köszönhetően színesítette a versenymezőnyt a nemsokára moziban is látható angol Berberien Sound Studio (rendező: Peter Strickland), a román Mindenki a mennybe megy (Radu Jude), vagy az amerikai A messzi dél vadjai (Benh Zeitlin). Az már a CineFest újkeletű profi igényességének a jele, hogy mindhárom film alkotóját sikerült megnyerni, hogy kísérjék el filmjüket.

Ez a szárnybontogatás egy fontos mozzanata. Az idei CineFestet a meghívott vendégei kitűnőre minősítik. Két olyan filmes személyiség emelte a fesztivál presztízsét, akiket ma a világ filmes társadalma a figyelem középpontjában tart. Egyikük a lengyel Agnieszka Holland, aki Miskolc idei életműdíjasa és akiben Andrzej Wajda és Krzysztof Zanussi egykori munkatársát tisztelhetjük, nem szólva a Golden Globe díjáról, a háromszoros Oscar-jelöléséről. S az olyan filmjeiről, mint a Teljes napfogyatkozás, vagy az Európa, Európa. Az Amerikában és Európában egyaránt otthonosan dolgozó rendező legutóbbi, Sötétségben című filmjét hozta Miskolcra. A komor dráma a második világháború idején játszódik, a nácik megszállta Lvovban megtörtént eseményeken alapul. Tucatnyi zsidót mentett meg a biztos haláltól egy csatorna-tisztító, aki életét kockáztatva élelemmel látta el a csatornába menekített üldözötteket. A szinte mindvégig a föld alatt játszódó film végén arról értesülhet az utókor, hogy az életmentőt a háború után meggyilkolták. Indok, mert zsidókat mentett. Holland elmondta, azért tartotta fontosnak leforgatni a filmet, mert ismét felerősödtek a gyilkos antiszemita indulatok.

A másik szenzáció a 29 éves amerikai rendező, Benh Zeitlin személyes részvétele a versenyfilmje bemutatóján. A mozikban majd valamivel később látható A messzi dél vadjai című filmjével nem csak a Sundance fesztiválon nyert idén fődíjat, hanem Cannes-ban is megkapta a legjobb elsőfilmesnek járó Arany Kamerát. A New York Timestól a Rolling Stone-ig a lapokban elragadtatott kritikák szólnak arról a mágikus realista meséről, amely elvarázsolja a nézőt, miközben a Dél-Luisianát sújtó Katrina katasztrófája után játszódó filmben a hat éves afro-amerikai kislány történetét figyeli. Zeitlin egycsapásra körülrajongott sztár lett, aki mégsem feledkezett meg elmondani Miskolcon, hogy sokat köszönhet a magyar Gazdag Gyula professzornak, aki a Sundance műhely alapítójaként inspirációkat adott filmje elkészítéséhez.
A CineClassics programja a CineFest korábbi éveinek legerősebb szekciója volt.

Ide tudta csábítani az Oscar-díjas Kevin Macdonaldot a miskolci születésű nagypapa, Emeric Pressburger (Pressburger Imre) angol Oscar-díjas forgatókönyvíró-rendező emlékét élesztő ünnepségre. És eljött Miskolcra David Korda is, a Korda-testvérek munkásságát elemző program vendégeként. Idén nevezetes vendég nem volt, de egy remek Casablanca-konferencia a hetven éve készült klasszikus titkairól jól elszórakoztatta a szakmai közönséget, Ricsén pedig a település híres fiának, Zukor Adolfnak avatott emlékművet a hálás utókor, azaz Vécsi István polgármester és a fesztivál vendégei. Az alkalom a Hollywood legnagyobb stúdiói közé tartozó Paramount századik születésnapja. S mint tudjuk, az alapító a Ricséről elszármazott parasztgyerek, Adolph Zukor volt. Mára a Paramounton kívül a nagy stúdiók elköltöztek Hollywoodból. Igaz lett a mondás: azt nem tudjuk biztosan, hol van Hollywood, de azt biztosan tudjuk, hogy Ricsén született.

Lájkoljon minket a Facebook-on is!