Előző
Következő
új cikk

Kultúra

Vidnyánszky jön a Nemzetibe

Népszava|2012. dec 18. 06:30
[A+ A-]
A meglepetés elmaradt, vagyis a várakozásnak megfelelően Vidnyánszky Attila, a debreceni Csokonai Színház vezetője irányítja 2013. július 1-től a Nemzeti Színházat. Az átadást-átvételt Fekete Péter, a békéscsabai teátrum igazgatója koordinálja majd január 1.-től miniszteri biztosként, hogy mi lesz majd a feladata, azt még pontosan nem tudni.
Vidnyánszky helyettese Eperjes Károly színművész lesz, aki elsősorban a Nemzetiben látható vidéki és határon túli vendégjátékokat szervezi. Vasárnap este még úgy volt, hogy a Nemzeti Színház főigazgatói posztjára kiírt pályázat győztese nem lesz jelen tegnap reggel az eredményhirdetésen. Aztán úgy látszik egy éjjel elég volt ahhoz, hogy másként alakuljanak a dolgok és Vidnyánszky Attila sötét, ünnepi öltönyében ott ült Balog Zoltán miniszter és L. Simon László államtitkár mellett. Balog Zoltán ismertette a szakmai bizottság döntését. Eszerint a kilenctagú testület a négy pályázó közül két jelölt - a jelenlegi direktor, Alföldi Róbert és Vidnyánszky Attila, a debreceni teátrum igazgatója - pályamunkájáról vélte úgy, hogy megfelelt a kiírásnak. Mind a két jelentkezőt szóban is meghallgatta a szakmai bizottság, végül a miniszter elmondása szerint Vidnyánszky kinevezését mind a kilenc tag támogatta, Alföldi koncepciójával kapcsolatban pedig egy támogató, négy ellenző és négy tartózkodó szavazat érkezett.

Megpróbáltuk megtudni Balog minisztertől, hogy a kuratórium tagjait miként delegálták, vagyis a színházművészeti bizottság által kiválasztott négy tagot ki kérte fel. Tudvalevő ugyanis, hogy a testület elnöke éppen az egyik pályázó, Vidnyánszky Attila. Érdemi választ viszont nem kaptunk, csupán annyit, hogy a delegálás jogszerűen zajlott le. Arra sem kaptunk választ, hogy a miniszter miért nem próbálta kiegyensúlyozni a bírálók körét, vagyis miért szinte csak olyan szakember ült a bizottságban, aki a kormánnyal jó viszonyt ápol. Bejelentették tegnap, hogy mivel Alföldi szerződése csak június végén jár le, Vidnyánszkyé pedig júliustól lesz érvényben, január 1-től az átadás-étvételt Fekete Péter, a békéscsabai teátrum igazgatója, a Vidéki Színházigazgatók Egyesületének az elnöke koordinálja majd. Azt nem lehet egyelőre pontosan tudni, hogy az átadás-átvételhez miért van szükség egy harmadik személyre. Amikor ezt többször is tudakoltuk a minisztertől ő sértődötten elzárkózott a további párbeszédtől. Fekete Péter egyébként párhuzamosan tölti majd be a miniszteri biztosi és a békéscsabai teátrum igazgatói posztját. Vidnyánszky elmondta, a miniszteri biztos személye nem azért szükséges, mert Alföldivel ne lenne beszélő viszonyban, ezért hamarosan találkozni is fog a Nemzeti Színház jelenlegi vezetőjével. A győztes pályázó kérdésünkre megerősítette, hogy Eperjes Károly, aki jelenleg a veszprémi színház művészeti tanácsadója, lesz majd a Nemzetiben a helyettese. Feladata Vidnyánszky szerint a budapesti Nemzetiben a jövőben látható vidéki és határon túli vendégjátékok szervezése, merthogy az új igazgató koncepciója szerint a Nemzeti előadásainak egyharmadát ezek az előadások teszik majd ki.

Újságíróknak Vidnyánszky hangsúlyozta, az ő Nemzetije teljesen más lesz, mint Alföldié. Tegnap nyilvánosságra hozott pályázatában benne is van, hogy a Nemzeti repertoárján szereplő klasszikus darabokból új változatokat készítenek majd. Talán már ennek a koncepciónak a része, hogy az új vezetés által jegyzett első bemutató a János vitéz lesz, melyet korábban Alföldi is színre vitt. Vidnyánszky gondolkodik azon, hogy néhány pozíciójától a jövőben megválna, az bizonyos, hogy a nyáron Debrecenből eljön. Tavasszal a Magyar Teátrumi Társaság tisztújító közgyűlést rendez és még azt nem döntötte el, hogy újra indul-e az elnöki pozícióért és azt sem tudja, hogy továbbviszi-e a most indított osztályát a kaposvári egyetemen. Az új igazgató pályázatában szerepel, hogy több fontos poszton mostani debreceni munkatársait viszi majd magával a Nemzeti Színházba. A teátrum lehetséges kommunikációs vezetőjeként Pálffy István kereszténydemokrata parlamenti képviselőt említi pályázatában, Pálffy ezt laptársunknak tegnap megerősítette.Koltai Tamás kritikusnak a következő kérdést tettük fel, Vidnyánszky Attila kvalitásos személyiség, öt éve nyilván alkalmas lett volna a Nemzeti Színház igazgatójának. Azóta a hatalomba való beépülése, és az e miatti elvárások nem kérdőjelezhetik-e meg ezt az alkalmasságát?

Vidnyánszky ma már egyértelműen politikai kinevezett - mondta Koltai. Belelavírozta magát abba a helyzetbe, amelyben már nem számít, hogy jó művész-e, hogy egyáltalán milyen művész, mert cselekedetek - etikai vétségek - sorát követte el, amiket egy művész, ha művész akar maradni, nem követhet el. Neki a hatalom fontosabb, mint a művészet. Eladta magát a hatalomnak, láttunk már ilyet, nem jelenthetjük ki egyértelműen, hogy aki ilyet tesz, az megszűnik művész lenni, de közel áll hozzá. Ha valaki sértettségre, bosszúra, mindenki más maga alá gyűrésére teszi föl az életét, abban belül nagyon megromlott valami. A tartás, a gerinc elvesztése kihat a tehetségre. Hosszú sor van mögötte, akik pozícióért eladták magukat és elárulják a művészetüket - majd találkozunk velük a Nemzeti Színház színlapjain -, de a színházi emberek, számos Kossuth-díjas és vezető művész közül, aki így tett, az elmúlt 50 évben ő az első igazi eltékozolt formátum. Aki legalább formátum VOLT. Azt is tudakoltuk, nem kényszerül-e Vidnyánszky olyanokkal együtt dolgozni, akikkel önszántából nem szeretne? A válasz így hangzik. Eperjesről neki ugyanolyan lesújtó a véleménye, mint nekem. Mint színészről is. Ez tény, tőle magától lehet tudni. Mint vezető Eperjes alkalmatlan, mert intoleráns, szűk látókörű és színészként már a maradék tehetségét is elvesztette, ma már csak egy színpadon ordítozó ripők. Vidnyánszky egyszer már elutasította a vele való együttműködést. Megalkuvásának reménytelen mélypontja, hogy most elfogadta.

És, hogy tud-e majd Vidnyánszky jó Nemzetit csinálni, erre Koltai Tamás így felelt. Két okból nem csinálhat. Az egyik, hogy azokkal a nyálas elvekkel, amelyeket képvisel, és amelyek sokkal rosszabbak, mint az általa rendezett előadások, nem lehet. A másik, hogy nem lesz kikkel létrehoznia. Ha leendő meghívottjainak színvonalát nézem, beleértve a vendégszereplő színházakat, elborzadok. Milyen csapata lehet, a jelenlegi társulat feltehető maradványából és az ő embereiből mi állhat össze, és milyen lehet a műsorpolitikája, hangzott a következő kérdés. Egzisztenciális kényszerből sok színész fog ott maradni, és nagyon meg fogják szenvedni, sajnálom őket. Nem rendezhet mindent Vidnyánszky, Purcărete és Rizsakov. Akik a hazai palettán tehetségesek, azokat nem fogja hívni. Akiket hívni fog, azok többségétől mentsen meg az isten. Külföldről hívhat a saját belső, ösztönös - nem kifelé hangoztatott! - színházeszményének megfelelő, jó rendezőket, akik azonban teljesen idegenek a magyar színházi hagyománytól. Vagy ezt teszi, és akkor kiürül a nézőtér, vagy beépíti a hazai átlagot, és akkor kiürül a nemzeti színházi szellem, amelyet Alföldi Róbert megteremtett.

Törőcsik szégyenletesnek tartja, hogy magyarázkodnia kell

Törőcsik Marit, a Nemzet Színészét arról kérdeztük a Nemzeti társulatának képviseletében valóban mindkét pályázót, vagyis Alföldit és Vidnyánszkyt is támogatta-e. A színésznő szégyenletesnek tartja, hogy ebben az ügyben magyarázkodnia kell, noha ő korábban is egyértelműsítette a társulat nevében egyedül Alföldi pályázatát támogatja. A félreértést az okozhatta, hogy a bizottsági ülésen arra a kérdésre, hogy Vidnyánszkyt alkalmasnak tartja-e a poszt betöltésére igennel válaszolt, de szerinte ez nem jelenti azt, hogy rá szavazott volna. Törőcsik Mari úgy gondolja, zavart okozott az is, hogy nem lehetett szemtől szembe a jelölteknek elmondani a véleményét, mert tanácsadóként titoktartásra kötelezték. A színésznő azért is fájlalja az esetet, mert Alföldit és Vidnyánszkyt is barátjának tekinti. Úgy érzi felhasználták őt ebben az ügyben és emiatt nagyon csalódott, legalább annyira, mint amikor a Művész Színház ügyében annak idején meghurcolták.

Lájkoljon minket a Facebook-on is!