Előző
Következő
új cikk

Gazdaság

Mégis szárnyalhat egy új magyar légitársaság?

Népszava|2013. ápr 08. 05:33
[A+ A-]
A Népszava értesülése szerint egy kereskedelmi légitársaság üzemeltetésére nyújtott be kérelmet egy vállalkozás a légügyi hatósághoz. A beadvány elbírálása még nem zárult le, ezért a cég neve egyelőre nem nyilvános. Eközben már egyértelművé vált, hogy a tavaly bedöntött nemzeti légitársaság adósságainak legfeljebb a töredéke folyhat be a felszámolásból, s csaknem ezer volt Malév dolgozó hiába várja, hogy minden járandóságát megkapja. A pilóták tazt tervezik: kártérítési pert indítanak.
Mégis lehet újra nemzeti légitársaság - értesült a Népszava. Úgy tudjuk, egy kereskedelmi légitársaság üzemeltetésére nyújtott be kérelmet egy vállalkozás a légügyi hatósághoz. Természetesen megkerestük az ügyben a légügyi hatóságot is, amely érdeklődésünkre közölte: a Légügyi Hivatalhoz az elmúlt 1 évben összesen egy kérelem érkezett, amelyben új társaság folyamodott kereskedelmi célú légiszállításhoz szükséges üzembentartási engedélyért. "Az engedélyezési folyamat még nem zárult le, így az eljárásról további információval nem tudunk szolgálni" - áll a hivatal rövid válaszban.

Iparági szakértők azt is jelezték lapunknak, hogy a légügyi hatósághoz már érkezett 5 Airbus üzemeltetésére kérelem. Ezzel összecseng, hogy a ferihegyi repülőtéren hamarosan egy Airbus szimulátor kezdi meg a működését, de értesüléseink szerint ennek semmi köze egy új társaság alapításához.

Egyre népszerűbb a ferihegyi repülőtér
A nyári szezon kezdetével több légitársaság visszatér a budapesti repülőtérre. A skandináv légitársaság, az SAS múlt csötörtöktől már repül Koppenhágából és Oslóból a magyar fővárosba, hetente kilenc járatot üzemeltetve. Holnaptól pedig a görög Aegean Airlines újraindítja athéni járatát, amely heti négyszer közlekedik majd a görög főváros és Budapest között. A jelen lévő légitársaságok is növelik kapacitásaikat a nyári szezonra: a Jet2.com is bővítést tervez, az Airberlin pedig hétköznap kétszer repül Berlin és Budapest között.
Egy új légitársaság is érkezhet Budapestre, folynak az egyeztetések az iráni Mahan Sir nevű légicéggel egy Teherán-Budapest járat indításáról. Az Oroszország nyugat-szibériai részén repülő Utair pedig április végétől hetente két járatot működtet majd Szentpétervár és Budapest között. A Wizz Air megkezdi új Budapest-Dubai útvonala üzemeltetését. A járat október 28-tól hetente eleinte négy alkalommal repül majd. A légitársaság új járata a világ legnagyobb repterének szánt Dubai World Central nemzetközi repülőtérre közlekedik.
Légügyi szakmai körökben tartja magát az a hír is, hogy a háttérben tárgyalások folynak az egyik volt Malév-gép átvételéről kormányrepülőgép céljaira. Talán ezért sem olyan fontos már egy új légitársaság.

Vécsei Mihály, a Malért Egyesület elnöke lapunknak megerősítette, hogy főleg tavaly több ilyen próbálkozás is volt a szaktárcánál, de a tapasztalt szakemberek által összeállított anyagokat olyan minisztériumi tisztviselők nyilvánították komolytalannak, akik - mint fogalamzott - "fordítva ülnek be a gépbe". "A befektetői csoportok kormányzati támogatáshoz kötötték a cégalapítást, de erre még ígéretet sem kaptak, s ez azért szomorú, mert 2012-ben még több esély lett volna egy új nemzeti légitársaság létesítésére" - jegyezte meg Vécsei.

Eközben másodfokon is pert nyert a volt Malév-pilótákat képviselő Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesülete (Hunalpa) a tavaly februárban bedöntött nemzeti légitársaság felszámolója ellen, de a Fővárosi Ítélőtábla döntésével szemben is felülvizsgálati kérelmet nyújtott be a felszámoló. Demeter Csaba, az egyesület elnöke a Népszavának elmondta, ebben az ügyben a Kúria a napokban hozhat határozatot. Az ítélet pontot tehet a pilóták és a felszámoló között hosszú ideje dúló vita végére a pilóták jogos járandósága ügyében. Azért fordultak bírósághoz, mert a felszámoló szerintük figyelmen kívül hagyta a munkaszerződéseket a végkielégítések megállapításánál, emellett el akarják ismeretni a magyar állam felelősségét a cég tartozásaiért. "Ha ez sem hoz megoldást, kártérítési pert indítunk az állam ellen " - jelezte Demeter. Erre a lépésre április közepéig sor kerülhet. A volt pilóta hozzátette, előzőleg hónapokig próbálkoztak más érdekvédelmi szervezetekkel közösen párbeszédet folytatni a kormányzattal a rendezésről, de nem jártak sikerrel.

A volt Malév eszközeinek eladásából, a követelések behajtásából legfeljebb 3,5 milliárd forint folyhat be a Napi Gazdaság számításai szerint. A légitársaság eközben 170-180 milliárd forinttal tartozik hitelezőinek, míg az államnak 80, az egykori orosz tulajdonosnak, illetve a Malévnak hitelező orosz állami pénzintézetnek, a Vnyesekonombanknak pedig 30 milliárd forinttal adós a volt légicég. A pénzére vár még az ILFC lízing cég, amelytől a Boeing gépeket bérelte a Malév, és hasonló okokból vár a sorára a SAS is. A felszámolásnak nyár végére kellene befejeződnie, de erre kevés az esély. Külön balszerencse, hogy a rendkívül nyomott ingatlan árak miatt még a Malév egykori két balatoni üdülője sem hozhat érdemben jelentős összeget a kasszába, a gyorsan avuló informatikai berendezések pedig a kutyának sem kellenek, miként a bútorok, cateringkocsik, konténerek sem kelendőek.
Demeter lapunknak hangsúlyozta: az állam, mint a Malév fő tulajdonosa nettó 2-2,5 milliárd forinttal tartozik összesen nagyjából 950 egykori Malév dolgozónak. Ebből csak a pilóták 1,5 milliárd forintra várnak.

A bérgarancia terhére tavaly márciusban még kifizették a februári béreket, valamint a járandóságok egy részét, illetve idén a második körben még egy újabb, kisebb összeget utaltak át. Ebből a a korábban alacsonyabb bérrel foglalkoztatott dolgozók járandóságát fizették ki. Ily módon az egyesület elnöke szerint összesen 20-an megkapták a végkielégítésüket is, ám a fennmaradó 950 volt Malév dolgozó máig hiába vár a teljes összegre. Az egykori 199 aktív pilóta mindegyikének tartozik az egykori munkaadó. Közülük 47-en máig nem tudtak elhelyezkedni, 25-en korkedvezményes nyugdíjba mentek, 6-an pedig feladták és más foglalkozás után néztek. A többieknek sikerült a világ különböző légitársaságainál elhelyezkedniük. "Azt a jelzést kaptuk, hogy ha lenne politikai akarat, a felszámoló segítséget tudna nyújtani a kifizetésekhez" - tette hozzá Demeter.

Az egyesületi elnök szerint eközben még mindig van érdeklődés egy új nemzeti légitársaság alapítására. A volt pilóta hangsúlyozta, a befektetői csoportok egymás előtt is titkolóznak, mert "jó magyar szokás" szerint nem segítik, inkább akadályozzák egymást.

Lájkoljon minket a Facebook-on is!