bíróságok;Schadl György;

Schadl György szólt, hogy ki akar rúgatni egy bírót, az OBH elnöke elfelejtette kikérni magának a sértést

A botrány egyik főszereplője Senyei György Barnán kívül a Fővárosi Törvényszék elnökével is tárgyalt, hogy kirúgassa a számára kedvezőtlen ítéletet hozó embert. A lehallgatási jegyzőkönyvek szerint egyik bírósági vezető sem sérelmezte a kísérletet a függetlensége befolyásolására.

A magyar bíróságok igazgatási feladatait végző Országos Bírósági Hivatal (OBH) elnökét és a legnagyobb magyar bíróság, a Fővárosi Törvényszék (FT) elnökét is érinti a Völner-ügy legújabb szála, amellyel a 444 állt elő. A portál által közölt lehallgatási jegyzőkönyvek szerint a Magyar Bírósági Végrehajtói Kar elnöke, a Völner-ügy kulcsfigurája, Schadl György korábban ki akart szorítani egy másik végrehajtót praxisából, de úgy érezte, hogy ebben a Pesti Központi Kerületi Bíróság (PKKB) egyik bírája akadályozza, ezért bosszúhadjáratot indított a bíró ellen. 

Ennek érdekében Schadl telefonon és személyesen is beszélt Senyei György Barna OBH-elnökkel, aki megszervezett neki egy találkozót Tatár-Kis Péterrel, az FT elnökével. Egyik bírósági vezető sem utasította el a bírói függetlenségre hivatkozva Schadl megkeresését, sőt, Tatár-Kis azt mondta Schadlnak, az illető bírót nem tudja kirúgni,

„azonban visszavonhatja csoportvezetői megbízását, és tehet arról, hogy ne érezze jól magát a munkahelyén”.

A bíró információnk szerint ma is a PKKB csoportvezetője. Ezzel együtt a történtek felvetik az Alaptörvényben rögzített bírói függetlenség sérelmét.

A Népszava megkereste az OBH elnökét. Egyebek mellett arra voltunk kíváncsiak, hogy indít-e fegyelmi vizsgálatot az FT elnöke ellen, és felmerült-e benne, hogy le kellene mondania az OBH elnöki tisztségéről. Kérdéseinkre eddig nem kaptunk választ, pedig ebben az ügyben egyértelműen a bírói függetlenség, integritás megsértéséről van szó, hiszen egy külső szereplőként Schadl két bírói igazgatási vezetőt is próbál arra rávenni, hogy egy bírót mozdítsanak el posztjáról. Ráadásul a lehallgatási jegyzőkönyvek szerint egyikük sem kéri ki magának a bírói függetlenség megsértésére való felszólítást, sőt.

Mint ismert, Senyeit 2019-ben választották meg Handó Tünde utódául. Tatár-Kist pedig Senyei nevezte ki az FT élére. Tatár-Kis egyébként Kovács Zoltán államtitkár sógora, kinevezése azért is keltett meglepetést, mert az ország legkisebb létszámú bíróságának éléről – a Balassagyarmati Törvényszékről – került a legnagyobb létszámú, a PKKB-t is magában foglaló FT elnöki székébe.

A botrány újabb szálának érdekessége, hogy Schadl milyen sok helyen tudott fellépni az ellehetetleníteni akart végrehajtó és bíró ellen. Az még kevéssé meglepő, hogy a jegyzőkönyvek szerint Völner Pál volt igazságügyi államtitkárral is beszélt erről, hiszen, a gyanú szerint összesen 83 millió forint kenőpénzt adott neki. Az már érdekesebb, hogy Schadl Bolcsik Zoltánt – az épp őt lehallgató Nemzeti Védelmi Szolgálat (NVSZ) vezetőjét – is meglátogatta, hogy a végrehajtó ügyeiről tájékoztassa. Schadl a jegyzőkönyvek szerint Szabó Imrét, a Szegedi Egyetem polgári jogi tanszékének vezetőjét is megkereste, aki a végrehajtói vizsgák szervezésében fontos szerepet töltött be, és 2020-ig az IM Igazságügyi Szolgálatok Jogakadémiáját miniszteri biztosként vezette. Schadl és Szabó kétszer beszélt júniusban. Schadl szóba hozta a PKKB bíráját, közölte, egyeztetett Völnerrel, és „a bírót a jövőre nézve nem szeretnénk látni”. A második beszélgetésen is szóba hozta a bírót, és közölte: „Engedjük el a kezét, ha lehet”. Minderre Szabó annyit mondott: „Persze, persze, persze”.

– A lehallgatási jegyzőkönyvek annak bizonyítékai, hogy a bírói függetlenség szűkítése, a bírák befolyásolása már régóta nem úgy zajlik, hogy közvetlenül megkeresik az adott ügyekben eljáró bírókat, hanem elegendő a bírói igazgatási vezetők lecserélése, az ő lojalitásuk biztosítása

 – mondta lapunknak Fleck Zoltán jogszociológus. Az ELTE tanszékvezető egyetemi tanára szerint épp erre utal, hogy a jegyzőkönyvekben a bíróságok központi igazgatását végző OBH elnöke és az adott törvényszék vezetője is szerepel. Ők a kulcsfigurák, akiket politikai lojalitásuk alapján választottak ki posztjukra.

Felidézte, az egész Handó-éra arról szólt, hogy lecseréljék a törvényszékek vezetőit, s megbízható káderekkel helyettesítsék őket, aminek érdekében még a bírók kényszernyugdíjazását is vállalták. 2011 után úgy alakították át a bírói szervezeti rendszert, hogy az egyébként már a rendszerváltás előtt is működő, teljesen soha el nem tűnt politikai befolyásolási csatornák újjáéledtek. A jegyzőkönyvek révén e politikai csatornák működésébe láthattunk bele.

Fleck szerint az a félmondat, hogy diszkomfortossá lehet tenni egy bíró életét, egy nagyon változatos eszközrendszert jelent egy törvényszéki elnök kezében. Azzal önmagában nincs gond – tette hozzá –, ha a végrehajtó kar elnöke bírósági vezetőkkel találkozik, de az botrány, ha e kar elnöke politikai barátaira, sőt állami erőszakszervezetek bevonására hivatkozik egy adott ügyben egy bíróval szemben, s ezzel szemben semmilyen visszautasítás nem történik a bírósági vezetők részéről, sőt, az OBH elnöke még találkozót is szervez a törvényszék vezetőjével. Fleck „csodálkozott”, miért nem szerepel legalább egy félmondat a lehallgatási jegyzőkönyvben, hogy az OBH elnöke kikéri magának a megkeresést, hiszen itt nyilvánvalóan a bírói függetlenség megsértésére való felhívás hangzott el, s egy ilyen kommunikációs helyzetben nem lehet másra hivatkozni, mint a bírói függetlenségre, s egy ilyen felhívást vissza kell utasítani. De nem ez történt, inkább az ellenkezője.

Erősíti a brüsszeli gyanútA magyarországi jogállamiság helyzetét értékelő tavaly szeptemberi európai bizottsági jelentés szerint súlyos aggályok merülnek fel az igazságszolgáltatás függetlenségével kapcsolatban. Ezek közé tartozik, hogy az OBH elnöke folytatja azt a gyakorlatot, hogy törli a bírósági elnökök kiválasztására irányuló eljárásokat és az Országos Bírói Tanács (OBT) jóváhagyása nélkül ideiglenes hatállyal nevez ki bírósági vezetőket. A brüsszeli testület számos strukturális korlátot lát, ami akadályozza a bírák független szervezetét, hogy hatékonyan felügyelje az OBH elnökének tevékenységét. Az Európai Parlament tényfeltáró küldöttségének tavaly szeptemberi magyarországi látogatásáról készült összefoglalóban szintén az olvasható, hogy komoly aggodalomra adnak okot az igazságszolgáltatás függetlenségét fenyegető veszélyek. Halmai Katalin (Brüsszel)